Gå til innhold

Ultraportabel med Radeon 96/700?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, ultraportable har ikke kraftige skjermkort. Dette fordi de lager mye varme og siden det er så trangt får man ikke fjernet varmen. Kraftige skjermkort krever også mer plass og bruker mer strøm.

Mobility Radeon-serien lager vel ikke sååå mye ekstra varme. Men men, får heller spille på den stasjonære..

Lenke til kommentar
Nei, ultraportable har ikke kraftige skjermkort. Dette fordi de lager mye varme og siden det er så trangt får man ikke fjernet varmen. Kraftige skjermkort krever også mer plass og bruker mer strøm.

Mobility Radeon-serien lager vel ikke sååå mye ekstra varme. Men men, får heller spille på den stasjonære..

the gpu gets very hot :)

Lenke til kommentar
tror dell har en temmelig liten modell i latitude serien som kan fåes med gf4ti 4200, det er et skjemrkort som i mange situasjoner yter bedre enn 9600mobility... :yes:

Mange situasjoner eller én spesiell test du har sett? Vil gjerne ha en link til en seriøs test som sier at Gf4go 4200 matcher 9600mobility...

Lenke til kommentar
t41p er ikke ultraportabel, men vekten ligger rett rundt 2kg med med minste batteriet, et alternativ...?

Alternativt IBM T42 (med eller uten P). Tror det er det nærmeste du kommer ultraportabel med skikkelig skjermkort (og skikkelig skjerm, forøvrig).

Lenke til kommentar
Alternativt IBM T42 (med eller uten P). Tror det er det nærmeste du kommer ultraportabel med skikkelig skjermkort (og skikkelig skjerm, forøvrig).

IBM T42 er ikke ultraportabel. Den har en vekt på 2,7kg og 15" skjerm.

IBM T41 har 14" skjerm. Jeg ville ikke kalle det ultraportabel heller.

IBM X31 har versjoner med ATI Mobility 16Mb den er ultraportabel, men

kan selvfølgelig ikke matche ATI Mobility 9600 eller 9700. Kan fåes med

P-M 1.7Ghz!

Jeg har ikke sett noen tester enda som sier at nye Intel Graphics II (2d/3d) med Direct AGP og Intel 855GME chipsett funker dårlig. Dette finnes både i IBM X40 og X31 (nyere utgaver). En hurtigere prosessor vil også kunne utjevne dårligere ytelser til en viss grad. Men spesielle spillspesifikke oppgaver duger den selvfølgelig ikke til. Er det noen som har tester som motbeviser dette.

Jeg har altså ikke funnet noen ultraportable som matcher 9600/9700 så det er jo litt på sidelinja, men påstar altså: Det er uhensiktsmessig, og som det er påpekt i tråden: For mye effektbruk/varmeutvikling plassmangel osv.

Jeg har sett på de fleste fabrikanter også, men jeg kan godt holde meg til IBM foreløbig i denne diskusjonen, fordi de er eksemplariske i alle segmenter av bærbare.

Lenke til kommentar

IBM T41 har 14" skjerm. Jeg ville ikke kalle det ultraportabel heller.

kan selvfølgelig ikke matche ATI Mobility 9600 eller 9700. Kan fåes med

P-M 1.7Ghz!

T42 med 14" skjerm og standardbatteri veier ca 2,2 kg, og begynner å nærme seg ultraportabel. Det er derimot en svært tynn og nett bærbar med veldig bra funksjonalitet og kvalitet...

Lenke til kommentar

IBM T41 har 14" skjerm.  Jeg ville ikke kalle det ultraportabel heller.

kan selvfølgelig ikke matche ATI Mobility 9600 eller 9700.  Kan fåes med

P-M 1.7Ghz!

Jeg har ikke sett noen tester enda som sier at nye Intel Graphics II (2d/3d) med Direct AGP og Intel 855GME chipsett funker dårlig. Dette finnes både i IBM X40 og X31 (nyere utgaver).  En hurtigere prosessor vil også kunne utjevne dårligere ytelser til en viss grad.  Men spesielle spillspesifikke oppgaver duger den selvfølgelig ikke til.  Er det noen som har tester som motbeviser dette.

Jeg har altså ikke funnet noen ultraportable som matcher 9600/9700 så det er jo litt på sidelinja, men påstar altså:  Det er uhensiktsmessig, og som det er påpekt i tråden:  For mye effektbruk/varmeutvikling plassmangel osv.

Jeg har sett på de fleste fabrikanter også, men jeg kan godt holde meg til IBM foreløbig i denne diskusjonen, fordi de er eksemplariske i alle segmenter av bærbare.

Du har Sony Vaio S1 da, 1,9 kg og ATI Radeon 9200.

Ellers må jeg si at Sony Vaio X505 virkelig er spennende, og forhåpentligvis noe som blir en norm for ultraportable etterhvert...

1,1GHz, 512MB ram og 835g er godkjent :o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Denne finnes ihvertfall og har vært på markedet en stund:

Samsung X10 har 64Mb skjermkort Nvidia GF 4 Go 440, veier 1.8 kg / 14.1 skjerm: Samsung X10

Den kan vel kalles ultraportabel når 6120 kan det.

Og denne fra IBM har blitt foreslått av andre (2,3kg / 14.1 skjerm. Da er iallefall grensen for ultraportabel overskredet):

T42

Edit : Sony S1 = S70B (jp) (bruk menyen til venstre Laptops - Ultraportable) ser også fin ut 1,89kg ATI Mobility 9200 32Mb RAM! Og her en nermere presentasjon: Flash Presentasjon Det er også produsert en S90B med ATI Mobility 9700 (64Mb) med en økelse fra 2,99cm til 3,54mm tykkelse - og en halv cm større dybde. Vekten på den er ukjent. Det blir iallefall tatt bestillinger på den i Japan.

Dette er tatt fra den Japanske Websida: www.vaio.sony.co.jp

Endret av brainware
Lenke til kommentar

link til en side med test av skrivebordsversjonene mot hverandre:

digit-life

sammenlign geforce4 ti4200 128 mb mot radeon 9600 128 mb. disse er desktopversjonene og yter vanligvis litt bedre enn notebook-versjonene da desktop ofte er klokket høyere, ellers er de like :yes:

i far cry yter de ca. likt, likt i unreal 2, i call of duty er ti4200 vesentlig raskere, resten kan dere sikkert finne ut av selv...

eneste problemet til ti4200-serien er at det ikke har instruksjonene for dx9. dessuten bare dell som leverer pcer basert på brikken såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...