Gå til innhold

Dual 64-bit til arbeidsstasjon

eirikhm

Anbefalte innlegg

Jeg er igang å planlegge en arbeidsstasjon for programutvikling og evt 3dmodellering. Jeg har toppmodellen av nv40 kommende fra NVIDIA (utviklerkort), og har tenkt på et oppsett med dual Athlon 64, 2gb ram og et par kjappe disker.

Jeg har da vært litt slapp på CPU fronten den siste tiden, så jeg er ikke helt oppdatert. Kan noen gi meg en kjapp oversikt over de 64-bits CPU'ene som funker bra til dual, og om det evt er noen nye påvei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows først og fremst (IOM at det er vår hovedplatform), men vi jobber også med linuxporter av det meste, så det blir nok snakk om dualboot etterhvert.

Når det gjelder skjermkortet så blir nok det 8xAGP 6800u først, siden det er det vi får tilsendt fra NVIDIA i første omgang. PCIe er selvfølgelig mer attraktivt, men det vil ta tid før NVIDIA har sine kort klare.

Har en dialog med 3dLabs, og de vil gi oss et par Realizm kort, så vi vil nok etterhvert gå over til det. Topmodellen de har er PCIe, mens de andre er AGP 8x. Jeg vet ikke noe om hvilken modell vi får tilsendt, og jeg vet heller ikke når.

Lenke til kommentar

Grafikkmessig betyr det nok at du må statse på 2 nye maskiner; en med AGP og en med PCIe. Aktuelle Dual CPU maskiner blir enten Opteron (en stund til PCIe kommer) eller Xeon (kommer med PCIe i slutten av denne sommeren).

Hvis dere ikke har ubegrenset med midler tror jeg det ville vart lurt med single CPU systemer i denne omgang; en Athlon 64 basert med AGP, og en P4 basert på de nye intel 9x5 chipset og 16xPCIe slot.

Endret av tiger.no
Lenke til kommentar

Har ikke ubegrenset med midler nei, men regner med at vi lett avser oppimot 50. Vi er stort sett under oppstart, men har et par gode avtaler med forskjellige bedrifter. Det hadde kanskje vært greit å kjøpe to maskiner, men vi skal etterhvert over på tung realtime grafikk og har da bruk for den kraften vi kan få tak i.

Hvordan er prisutsiktene her? Kommer prisen til å gå mye ned etterhvert?

Lenke til kommentar
Jeg har da vært litt slapp på CPU fronten den siste tiden, så jeg er ikke helt oppdatert. Kan noen gi meg en kjapp oversikt over de 64-bits CPU'ene som funker bra til dual, og om det evt er noen nye påvei?

Det du leter etter er AMD Opteron som fungerer glimrende til dual arbeidsstasjoner:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...18_8826,00.html

Disse prosessorene er fortsatt relativt nye (introdusert for 1 år siden), så det kommer neppe noe revolusjonerende nytt med det aller første (ikke før dual-kjerne prosessorer kommer iløpet av andre halvdel neste år). Intel kommer forøvrig også iløpet av året med 64-bits Xeon-prosessorer som er kompatible med AMD Opteron.

Bra dual Opteron-hovedkort som er beregnet for arbeidsstasjoner er Iwill DK8N og Tyan Thunder K8W, eventuelt Iwill DK8X eller Tyan Tiger K8W som er litt rimeligere (trykk på linkene for mer info). I Norge selges Iwill-hovedkort av Pyton.no, mens Tyan-hovedkort selges av Quad.no, så jeg anbefaler at du tar kontakt med dem hvis det er aktuelt :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Både AMD og Intel gjør sine spesielle kunstgrep for å holde Dual CPU systemene i en mer eksklusiv klasse, noen stor prisreduksjon kan nok ikke påregnes.

Men etterhvert som PCIe teknologien modnes og tas i bruk, vil i alle fall Opteron baserte systemer komme etter for fullt med PCie.

Spennenede er det at både IBM og Fusjitsu-Siemens har begynt å tilby Opteron arbeidsstasjoner.

Endret av tiger.no
Lenke til kommentar
Både AMD og Intel gjør sine spesielle kunstgrep for å holde Dual CPU systemene i en mer eklsusiv klasse, noen stor prisreduksjon kan nok ikke påregnes.

Men etterhvert som PCIe teknologien modnes og tas i bruk, vil i alle fall Opteron baserte systemer komme etter for fullt med PCie.

Vel, Opteron for dual-systemer koster riktignok mer enn Athlon 64 men prisforskjellene er ikke så store som de pleide å være siden AMD kuttet prisene på Opteron ganske kraftig i mai:

http://hardware.no/art.php?artikkelid=7164

Og ja, dual Opteron-hovedkort med PCI-Express kommer til høsten fra bl.a. Iwill og Tyan.

Spennenede er det at både IBM og Fusjitsu-Siemens har begynt å tilby Opteron arbeidsstasjoner.

Ja, både Fujitsu Siemens Celsius V og IBM IntelliStation A Pro er veldig bra arbeidsstasjoner som også er tilgjengelig i Norge :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...