Gå til innhold

Windows XP - Startproblem

Anbefalte innlegg

Hei der... I går prøvde jeg å installere XP på nytt igjen med Komplett.no windows PC'en som fulgte med maskinen...

Men nå, etter maskinen har startet på nytt igjen, kan jeg velge mellom "Installere Windows XP (fra cd'en)" og "Windows XP Home Edition"...

Når jeg velger Innstallere windows XP så får jeg etterhvert en blåskjerm som sier jeg må avinstallere alle partisjonene jeg har på PC'en osv....

Når jeg velger "Windows XP home edition" så får jeg bare opp at windows ikke kan startes fordi den mangler filer i windows\system32\config........

Hva kan jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som installeringa ikke har gått helt etter planen... Fikk du noen feilmeldinger under installasjonen?

Siden du allerede er i gang med en re-installering, prøv å slette alle partisjoner, for så å opprette en ny og installere på nytt på denne.

Lenke til kommentar

Du starter opp med Windows XP CD-en. Før den begynner å kopiere filer, skal den spørre deg hvilken partisjon du vil installere på. Her kan man slette/opprette partisjoner, for så å formatere dem. Hvis du ikke får dette valget, men alt skjer automatisk, så har du en såkalt "unattended installation". Antagelig satt opp av Komplett for å gjøre det lettere for slutt-bruker. Hvis dette er tilfellet, må du låne en CD som ikke er satt opp på denne måten.

Lenke til kommentar

Så irriterende..... Tror jeg skal ringe Kundeservice og "snakke" litt til dem om dette her.

På skjermen som sier jeg må avinstallere alle de andre partisjonene så står det forresten at Win må avslutte for å unngå skade på maskinen.

Hvis noen har andre ideer så er det bare å komme med dem :) .

Endret av darkwingduck
Lenke til kommentar
Du starter opp med Windows XP CD-en. Før den begynner å kopiere filer, skal den spørre deg hvilken partisjon du vil installere på. Her kan man slette/opprette partisjoner, for så å formatere dem. Hvis du ikke får dette valget, men alt skjer automatisk, så har du en såkalt "unattended installation". Antagelig satt opp av Komplett for å gjøre det lettere for slutt-bruker. Hvis dette er tilfellet, må du låne en CD som ikke er satt opp på denne måten.

Forresten.... Booter maskina CD'en når jeg trykker "Installere Windows" eller booter jeg den på en annen måte?

Lenke til kommentar

gå inni biosen din å velg at maskina skal boote fra cd. så setter du inn cd`en og trykker enter når du får melding om du vil boote fra cd. så kommer det en skjerm der det står om du vil reparere eller installere Windows. velg Enter for å installere. så må du godta lisens avtalen, ved å trykke F8. hvis du har allerede Windows inne fra før så kommer det en skjerm opp der det står den Windows versjonen du allerede har. hvis du ikke vil reparere denne så velger du ESC. når du så er ferdig med dette kommer du til en blåskjerm med partisjoner (stasjoner) slett alle disse og opprett nye partisjoner. når du så er ferdig med dette så markerer du C: og trykker Enter. så velger du det filsystemet som Windows skal installeres i. da bør du velge NTFS. når du har gjort det så trykker du. Enter og du er i gang med å formatere harddisken din. når det er ferdig kommer den med kopiering av filer over til harddisken som den trenger for å kunne installere Windows. når den er ferdig må du vente til maskina restarter seg selv. etter 15 sekunder tror jeg det er. Når den starter på nytt igjen så får du igjen beskjed om at du må trykke en tast for å boote fra cd. nå gjør du ingenting der. så begynner den etterhvert installsjonen. etterpå er det bare glatt bane. bare gjør det du får beskjed om å du har Windows oppe å går i løpet av 15-25 minutter vanligvis.

lykke til.

Lenke til kommentar

Takker for hjelp...

Kommer frem til skjermen med partisjoner nå.

Men på alle partisjonene står det "Ukjent Partisjon" eller noe lignende.

Når jeg trykker slett partisjon får jeg en feilmelding igjen. :S

Ken hende det er noe med at alt er helt blanket ut eller noe?? Kanskje CD'en bare er for å gjenoprette noe som har blitt borte?

Får også feilmelding når jeg prøver å oprette partisjoner med "DISKPART" under reparering...

Kan det være dårlig kontakt imellom Hardisk og resten som gjør det montro?

Endret av darkwingduck
Lenke til kommentar

ja, mulig det ja, men er ikke sikker. Har du prøvd å satt harddisken inni en annen pc? mulig dette kan hjelpe deg litt videre. bare prøv å formater harddisken der, så setter du harddisken inni din pc igjen og installer Windows.

Lenke til kommentar

Jeg driver å eksperimenterer med SP2 RC2 (for Windows XP) om dagen, og installerte den på en disk som hadde LinSpire (tidligere Lindows). Windows XP setup hang før den faktisk startet. Jeg lastet ned en WIN98 oppstart-disk fra bootdisk.com. Startet opp med denne, kjørte FDISK og fjernet alle partisjoner. Så restartet jeg og prøvde WINXP-setup på nytt. Gikk som en drøm!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...