Gå til innhold

S-ATA installasjon. :ermm:


Anbefalte innlegg

G' morgen.

 

Har et MSI K7N2 Delta kort, som jeg har to HD, CD-spiller og CD-brenner koblet til. Nå har jeg fått S-ATA HD, og installert denne også. Men disken kommer ikke opp, hverken i Windows eller BIOS.

 

Den innebygde Promise FastTrak 376-kontrolleren søker, noen den ikke gjorde tidligere, men finner ingenting. Betyr dette at jeg må fjerne en av de andre enhetene før jeg installerer min nye S-ATA?

 

Eller er det noen med driverne. Har installert dem, så det kan da ikke være problemet?

 

*Sanmann*

 

PS: Kjører Win2K Pro SP4. BIOS til HK er siste versjon. DS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørt inn sier du, men kjørt inn virker bare under selve installasjonen av Windows - ved å trykke F6 når den spør om drivere......så hvis du ikke har reinstallert Windows, så får du ikke de driverne på plass.........

 

Dvs. at det nytter f.eks. ikke å installere noen SATA- drivere etter at Windows er lagt inn..........

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Først og fremst: P-ata og S-ata kan fort bli et problem under installasjon av windows.

Ville personlig ha nappet ut alle P-ata diskene dine før installasjon. Under oppstart av installasjonsprogrammet til windows, må du trykke F6 for å få muligheten til å velge ut at du skal installere fra et SCSI/Raid system.

Når du kommer inn på denne menyen, får du beskjed om å sette inn driver diskett til RAID kontrolleren. Dette skal windows kjenne igjen fra diskett.

Vet at mange HK m/ S-ata er bygd opp slik at du finner driveren, og får kopiert inn installasjonsfilene, men likevell klarer ikke windows å finne disken.

Den beste starten da, er å sjekke i bios hvordan oppstartsfrekvensen er satt. F.eks HD-00 & HD-01 etc, er ikke den oppstarten du vil ha. Mange må faktisk sette at de vil starte opp fra SCSI for å få riktig oppstartsfrekvens på S-ata disker.

 

Håper du får bruk for noe av det jeg skrev, er fortsatt såpass trøtt, at det kan være mye skriveleifer her :)

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Vel, et problem er jo at W2K er installert allerede på en av diskene.

Den andre disken er full av alt jeg vil ta vare på, minus innstillinger som windows absolutt legger på C-driven.

 

Det jeg hadde et lite håp om, var at jeg kunne få opp systemet med min p-ata disk og s-ata disk. Og deretter kopiere hele C-en min windows over på s-ata.

 

Ny innstallasjon av Windows frister ikke....

 

*Sanmann*

Lenke til kommentar
Vel, et problem er jo at W2K er installert allerede på en av diskene.

Den andre disken er full av alt jeg vil ta vare på, minus innstillinger som windows absolutt legger på C-driven.

 

Det jeg hadde et lite håp om, var at jeg kunne få opp systemet med min p-ata disk og s-ata disk. Og deretter kopiere hele C-en min windows over på s-ata.

 

Ny innstallasjon av Windows frister ikke....

 

*Sanmann*

Prøvd å plugge inn pata-disken i secondary ide? Har jo et helt annet oppsett her, men hos meg virker ikke primary ide når jeg har ting koblet til onboard promise-kontrolleren.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det problem med P-ATA og S-ATA sammen?

 

Jeg har en WinXP installajon på en P-ATA disk. Kjøpte meg nytt billig MSI hovedkort og koblet disken på uten å reinstallere Windows. Maskina startet selvfølgelig med å installere de driverne som trengtes på det nye hovedkortet, men det funket helt fint. Sikkert mye unødvendig som henger igjen i registeret til windows og andre steder så en reinstallering hadde sikkert vært det beste, men det funker. Deretter kjøpte jeg en S-ATA disk og installerte den. Startet maskina og vips der var den i Windows med en gang. Kjøpte en S-ATA disk til senere og hang den på den andre S-ATA kanalen. Startet Windows og vips der var den også.

 

Jeg har altså en P-ATA disk hvor WinXP er installert og to S-ATA disker som jeg bruker til lagring pluss at memory pagefile er lagt på en av S-ATA diskene.

 

Funker som bare det.

 

Sikkert ikke mye hjelp i innlegget mitt, men jeg skjønner bare ikke at folk kan ha så mye problem med installasjon av harddisker.

 

Er det virkelig så vanskelig?

 

mvh Terje :yes:

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, kan dette gjøres:

Koble fra alle enheter på P-ATA koblingene.

Fyre opp maskinen med kun S-ATA tilkoblet.

 

Installere W2K på S-ATA og deretter når alt er ok, koble til P-ATA enheter og sette i BIOS maskinen til å bruke S-ATA/SCSI som bootdisk.

 

Da får jeg i alle fall lagt over alt jeg har på min gamle P-ATA disk inn på S-ATA disken. Bedre med kun en disk inne på systemet, ettersom det nå står tre stykker rett over hverandre. Og der blir det varmt.

 

Eller har noen andre et bedre forslag?

 

*Sanmann*

 

PS: Aldri før hatt problemer med å få INSTALLERT en disk. Feilmeldinger etter et par års hard bruk derimot... DS.

Endret av sanmann
Lenke til kommentar
Slik jeg ser det, kan dette gjøres:

Koble fra alle enheter på P-ATA koblingene.

Fyre opp maskinen med kun S-ATA tilkoblet.

 

Installere W2K på S-ATA og deretter når alt er ok, koble til P-ATA enheter og sette i BIOS maskinen til å bruke S-ATA/SCSI som bootdisk.

 

 

Eller har noen andre et bedre forslag?

Det er jo nettopp det jeg har anbefalt deg å gjøre i min andre post her til deg..............nemlig å installere på nytt på SATA disken med driverne på diskett fra F6.............

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Slik jeg ser det, kan dette gjøres:

Koble fra alle enheter på P-ATA koblingene.

Fyre opp maskinen med kun S-ATA tilkoblet.

 

Installere W2K på S-ATA og deretter når alt er ok, koble til P-ATA enheter og sette i BIOS maskinen til å bruke S-ATA/SCSI som bootdisk.

 

Da får jeg i alle fall lagt over alt jeg har på min gamle P-ATA disk inn på S-ATA disken. Bedre med kun en disk inne på systemet, ettersom det nå står tre stykker rett over hverandre. Og der blir det varmt.

 

Eller har noen andre et bedre forslag?

 

*Sanmann*

 

PS: Aldri før hatt problemer med å få INSTALLERT en disk. Feilmeldinger etter et par års hard bruk derimot... DS.

Alt du trenger å gjøre er å gå inn på s-ata kontroller biosen som poster etter hoved biosen din (vis du har aktivert s-ata kontrollern da) og så går du inn der å lager et array med bare denne s-ata disken.. går inn i windows som ligger på p-ata disken og innstallerer driverene for s-ata kontrolleren. Men nå villle jo windows på s-ata gått litt fortere en på p-ata. Vis du ikke vil miste dataen dine så kan du jo også bare clone windows partisjonen din over på s-ata disken.

Lenke til kommentar

Rayline: Har dessverre ikke lest dette godt nok.

Men ettersom S-ATA skal gå raskere enn P-ATA, kjører jeg W2K på ny inn på denne, og henter ut innstillinger m.m fra min P-ATA disk etterpå.

 

Går dette i dass, kommer det nok en ny postings senere i kveld fra min eminente, bærbare Celeron 500-maskin.

 

Takker alle for tips og råd.

 

*Sanmann*

Lenke til kommentar
QUOTE:

Alt du trenger å gjøre er å gå inn på s-ata kontroller biosen som poster etter hoved biosen din (vis du har aktivert s-ata kontrollern da) og så går du inn der å lager et array med bare denne s-ata disken.. går inn i windows som ligger på p-ata disken og innstallerer driverene for s-ata kontrolleren. Men nå villle jo windows på s-ata gått litt fortere en på p-ata. Vis du ikke vil miste dataen dine så kan du jo også bare clone windows partisjonen din over på s-ata disken.

UNQUOTE.

Får nå etter mye trøbbel frem S-ATA disken når jeg har lagt inn drivere i Windows. Men denne er ikke tilgjengelig. Så når sitter jeg her med skjegget fullt av postkasser...

 

Anyone?

(Drivertrøbbel på ny?)

Endret av sanmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...