Gå til innhold

Hvilket teleobjektiv bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg driver og tar en del fotballbilder, og vurderer derfor å kjøpe et nytt objektiv. Per dags dato bruker jeg 300D med et gammelt 70-300 Sigma-objektiv.

Det funker greit nok, men autofokusen er ganske treig. Derfor må jeg bruke manuell fokus, noe som ofte resulterer i uskarpe bilder. Dessuten skulle jeg ofte ha ønsket meg litt mer vidvinkel, ettersom det er umulig å ta brukbare bilder av noen som er nærmere enn 10 meter...

Økonomien setter en effektiv stopper for de helt store investeringene, men foreløpig har jeg snust opp tre aktuelle kandidater:

http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?...product_id=2803

http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?...roduct_id=14898

http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?...roduct_id=14922

Tamron, Sigma og Sigma. Den siste koster noe mer, har brukbar vidvinkel (vet at jeg får tilsvarende 44,8) men har mindre blender på største zoom. Noen som har gode tips til hva jeg bør velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok ingen av de foreslåtte objektivene egner seg spesielt til fotografering av fotballkamper med autofokus på grunn av for lav lysstyrke/ treg autofokus. De har alle like dårlig lysstyrke som objektivet du allerede har og har heller ikke fokuseringsmotor (USM/SWF/HSM) innebygd i objektivet. Spar heller til en 70-200 med 2.8 i lysstyrke....

Lenke til kommentar

2.500 for et 500mm teleobjektiv...tror jeg hadde styrt unna...det virker såpass billig at det nok ikke er særlig bra...dessuten har det en lysstyrke på 5.6 noe som ikke er spesielt raskt...

Syns det er et godt forslag å fortsette med det du har og heller spare penger for å kjøpe noe virkelig bra senere. Du trenger på ingen måte å kjøpe originaloptikk og kan gjerne satse på Sigma eller Tamron.

Se gjerne www.itech.no for gode priser på Sigma.

Lykke til.

Roger

Lenke til kommentar
2.500 for et 500mm teleobjektiv...tror jeg hadde styrt unna...det virker såpass billig at det nok ikke er særlig bra...dessuten har det en lysstyrke på 5.6 noe som ikke er spesielt raskt...

Tja f5.6 er ikke så tregt på en 500mm. (Joda du får 500mm f4 telelinser, men de er svindyre, regn med > 50000). Ulempen er naturligvis at dette er en speiltele, noe som gjør at f5.6 er den eneste aperturen (Dette kan gi problemer med dybdefokus) og at det er en manuell fokus linse. Akkurat denne var også for nikon F, ikke canon EF.

Speilteler har i tilegg den egenskapet at det som er ute av fokus ender opp med å se mindre pent ut (siden den fysiske aperturen er smultringformet). De er vel sjeldent veldig skarpe, men har til gjengjelt et totalt fravær av kromatisk abberasjon.

Speilteler er for litt spesiellt intresserte er jeg redd...

Lenke til kommentar

Jeg har sett på de tre du nevner, men de blir nok for dyre, ja. Jeg tror at jeg simpelthen drøyer det hele til jeg en vakker dag skulle få råd til noe skikkelig. Så får jeg klare meg inntil videre med den "gode", gamle og manuell-fokus. Hvem vet, kanskje jeg blir en racer på fokus? hehe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...