Gå til innhold

Hvordan legge inn streaming av ogg på web-side.

Anbefalte innlegg

Driver å lager meg webside om dagen og tenkte jeg skulle legge opp en musikkseksjon på siden. Jeg vil at brukerne av siden skal ha mulighet til å velge mellom streaming og nedlasting. Det jeg kan gjøre er å legge opp mp3 filer og lage en m3u fil for hver, men jeg vil heller bruke Ogg Vorbis. :love:

Så hvordan gjør jeg det for å unngå at ogg filen lastes ned til disken hvis brukeren klikker på streaming? Tror ikke IceCast er løsningen siden det er en audio server applikasjon som da gjør den mer egnet til web-radio. Har ogg et filformat tilsvarende m3u? Hva heter det da og hva er filendelsen? Har lett på webben masse uten å finne noe relevant info.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt. Det er mine egne låter som skal legges ut på siden min sånn at andre kan høre hva jeg driver med. Blir en slags lyd-portfolio.

Jeg foretrekker å ha låtene mine i ogg siden de har en tendens til å kreve høy bitate i mp3 for å ikke høres ut som søppel. Noe som gjør at filene blir litt store. Ogg er dermed et bedre valg, pluss at det er et åpent filformat.

Endret av Winnie Da Puhman
Lenke til kommentar

Sitter på OSX. Gjorde nettopp en liten test på en AIFF fil jeg hadde rippet fra en CD. Testlyttet på et headsett til 350,- rett ut fra det innebygde lydkortet i Mac´n:

iTunes 4.5:

Mp3 - 192 kbps - 3.9MB - Mye digital vreng.

Mp3 - 198 kbps VBR - 4MB - Mye digital vreng.

Mp3 - 206 kbps VBR - 4,1MB - Merkbart med digital vreng.

Mp3 - 239 kbps VBR - 4,9MB - Digital vreng.

Mp3 - 266 kbps VBR - 5,4MB - Tilsvarende kvalitet som ogg versjonen.

Ogg Drop X:

Ogg Vorbis - Quality 7 - 3MB - Nesten samme kvallitet som orginal CD´n.

Det er nesten en dobbelt så stor fil i mp3 versjonen det. Så det blir nok ogg. Men det går mest på prinsipp. Mest prinsippet om at det er tåpelig å velge et format som kontrolleres av folk som ikke bryr seg om hverken musikk eller mennesker som i tillegg gir store filer som holder en lav kvalitet.

Jeg kommer til å leie web-plass på ett eller annet webhotell, så jeg tror ikke jeg kan benytte meg av Icecast selv om jeg skulle kunne finne ut hvordan man bruker det til en og en låt.

Fant noen gode alternativer på Source Forge i php versjoner, men de virket litt for vordsomme ut til mitt bruk. De var sånne løsninger man ville brukt hvis man skulle lagd en side for et plateselskap og lagt ut hele musikk-kataologen på nettet. Men uansett kjempegreit å vite at de finnes. (Hvis noen lurer så tenker jeg på RIMPS og NetJuke.)

Det ser stygt ut som om jeg må kode noe selv. Noen anbefalinger når det gjelder hvilket språk jeg burde bruke? Kan egentlig bare HTML og CSS per dags dato, men jeg antar at jeg burde bruke PHP eller Perl eller no´? Hva er best egnet?

Endret av Winnie Da Puhman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...