Bamse_ Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Har nå tenkt til å bruke litt av min fritid i sommer til å utforske den for meg veldig ukjente Linux verdenen! Men trenger da litt starthjelp siden jeg i sommer kommer til å være uten nett (Håper det går an å leke litt med linux uten nett og ) Har nå begynt nedlastningen av Mandrake 10.0 siden dette virker som en av de distroene som er anbefalt for nybegynnere pluss at den har en grafisk innstallering som sikkert er en stor fordel for små nybegynnere som meg. Lurte litt på om det er noen som har noen peiling på hvor jeg kan få lastet ned diverse "howto's" (gjerne i .pdf format)? Har tenkt å kjøre linux på en liten 40Gb partison just for starters for å se åssen jeg trives med det. Kansje jeg etterhvert skal forsøke å gå over til linux only. Hva skal da denne partisjonen formateres som? Mye spørsmål på en gang og sikkert en veldig rotete oppsatt tråd, men så er tross alt klokka 03.10 og jeg er på vei til sengs Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Formatering av partisjon: Bare sørg for at du har en del ledig (upartisjonert plass) på disken, så ordner MDK resten. For ordens skyld bruker Linux ext3 til å lagre dataene, og swap til å swappe (egen spaw-partsjon) Gode dokumentasjonssteder og guider: www.tldp.net rute.sourceforge.net <- fåes også i PDF, men å laste ned tar.gz av html anbefales - myyye lettere å lese Forøvrig er de fleste "desktop-distroer" (som f.eks. Fedora, SUSE, MDK, etcetc) i dag utstyrt med GUI-installere - personlig synes jeg disse ofte er langt lettere å bruke enn Windows sin. (grunnen til dette er at mange sa at Linux var vanskelig å installere, så for å bli kvitt dette rykte ble det utviklet MEGET gode installasjonsprogrammer. Dette er derfor ikke sant i dag. Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 Hvor mye plass anbefales det å ha ledig for linux da? Jeg får vel fortsatt mulighet til å lese fra NTFS partisjonene mine? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Du kan LESE NTFS men ikke skrive (skyld på MS som holder så tett på specsa). 30 GB er mer enn nok. vil si minst 10 GB, men mer lar deg lagre mer data etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå