Kjetil J Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) Jeg trenger hjelp til å velge hvilken laptop å kjøpe til mitt nye portable musikk-oppsett. Jeg er musiker, og er for tiden opptatt med å sette opp et nytt lyd-system for live-opptreden. Jeg spiller i flere band, og etterhvert som mitt behov for stort lyd- og patchutvalg kombinert med et økende behov for mobilitet, blir jeg nærmest tvunget til å vurdere et komplett programvare-basert laptop-system, der jeg kun bruker MIDI-kontrollere (samt lydkort) som eksterne enheter. Det er altfor tungt å slite rundt med svære masterkeyboards når jeg reiser så mye som jeg gjør. Jeg håper at dere kan hjelpe meg med å finne en bærbar PC som kan være "hjertet" i det nye oppsettet mitt. Aller viktigst er at datamaskinen kan kjøre flere software synthesizers samtidig, og det er egentlig alt. Målet mitt er å ha et godt portabelt system med software synthesizere som dekker hele mitt lyd-behov innen spillingen. Jeg trenger også et vertsprogram for alle VSTi-ene (jeg tror jeg vil gå for VST), som enkelt og raskt kan skifte mellom forskjellige VSTi-oppsett. Helst skal jeg kunne bytte mellom oppsettene utelukkende ved å trykke på de selvkonfigurerte knappene på MIDI-kontrollerne. Jeg vet ikke om Cubase SX er det rette VST-baserte programmet for denne typen oppgaver. Jeg trenger ikke som de fleste DAW-er en masse harddiskplass, siden jeg bare skal spille av, og ikke spille inn. Systemet burde også inneholde så få kabler som mulig. Så langt som min kunnskap strekker seg, vet jeg at en bærbar DAW må ha en rask prosessor, mye minne og en kraftig harddisk. Jeg ønsker også en 6-pins firewire-port (noe som jeg mest sannsynlig må kjøpe i tillegg som PCMCIA), i tillegg til 4 USB 2.0-porter. Grafikkort og innebygd lydkort spiller ingen rolle. Prisen bør være under 25 000 kroner. Foreløpig ser mitt nye oppsett slikt ut, utenom laptop-en (det er ikke kjøpt ennå, så kom gjerne med forslag til endringer): M-Audio Firewire 410 lydkort M-Audio Keystation 88 Pro USB MIDI-kontroller Evolution MK-461C USB MIDI-kontroller Jeg takker på forhånd for hjelpen. Kjetil J PS: Emnetittel og emnebeskrivelse skrives i ett ord... Endret 20. juni 2004 av Kjetil J Lenke til kommentar
Stoned Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) Hei kjetil. Jeg kjøpte meg nettopp nytt daw utstyr,her er hva jeg endte med. Pc: Acer TravelMate 8003LMI. Link #1 Acer http://global.acer.com/products/notebook/tm8000.htm# Link #2 Test i PcWorld http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...35D5B4775#tekst Fikk den på fredag 18,6-04,så den er langt fra testet skikkelig ut,men her er oppfatningen min så langt. En veeeldig stillegående,hører den ved normalt bruk ovehodet ikke, men ved hard belastning så setter vifta inn. Vifta er såpass stillegående at det ikke er til sjenanse,derimot så syns jeg dvd spilleren/brenneren er litt i høyeste laget ved intensiv lesing. Skjermen er god,med en for meg perfekt oppløsning på 1400x1050. Den er derimot kresen i henhold til hvor du sitter,så om du har ett urolig hode som beveger seg mye så kan det være ett problem,men stort sett så skal ikke dette være noe stort problem skulle jeg ville tro. Men noe jeg ikke forstår er acers minne konfigurering,de har brukt 2x256 brikker,så om du vil ha en gig med ram (anbefales) kan du bare hive de 2 brikkene der,eller du kan jo selvfølgelig kjøpe deg en brikke på en gig,men de er jo svindyre. HVORFOR,har ikke acer brukt en 512 brikke istedenfor,veldig dårlig tenkt Alt i alt har jeg ett godt inntrykk av maskinen,virker solid bygget. Ca 17200 får du den for hos muticom. PS !! Dette er min første bærbare,så det er en nybegynners oppfatning Multicom har jo også Elitegroup maskinene som får mye skryt,556E er modellen å gå for her. De starter på rett i underkant av 14000,så kanskje en slik hadde gjort susen. Siden du har 25000 til rådighet burde du kanskje vurdere mac ? 15" PowerBook er jo supre,men noe dyre i forhold til pc. Dessuten må du jo ha ny programmvare,å da e tje billig nei M-Audio firewire 410 ville jeg tenkt meg om både to og tre ganger før jeg kjøpte ,gjorde tabben å kjøpte den selv bare for å finne ut at for mitt bruk var den ubrukelig. Du har 4 inn( 2 analog 2 digita)/10 (8 analog 2 digital) ut,greit nok,men du kan kun ta opp i fra to om gangen,en analog og en digital. Du kan heller ikke høre mer (monitor) enn en analog og en digital input på en gang heller . Ser jo det at du ikke skal ta opp,så det kan jo hende at 410`n er perfekt for deg,men for meg som tar opp og kjører monitor på flere striper på en gang,var den som sagt ubrukelig. Jeg endte opp med denne http://www.edirol.com/products/info/fa101.html Uansett,lykke til i valget. Kan jeg spøre deg hvilken musikk du spiller ? Mvh Helge. Endret 20. juni 2004 av Stoned Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 Tusen takk for hjelpen, Helge. Her er "kommentarene" til din post. Er veeeldig stillegående, hører den ved normalt bruk ovehodet ikke, men ved hard belastning så setter vifta inn.Vifta er såpass stillegående at det ikke er til sjenanse, derimot så syns jeg dvd-spilleren/brenneren er litt i høyeste laget ved intensiv lesing. Siden PC-en kommer til å bli brukt nesten utelukkende til live-spilling, spiller støysvakheten en mindre rolle. Ved det punktet legger jeg lav vekt. Den er derimot kresen i henhold til hvor du sitter, så om du har ett urolig hode som beveger seg mye så kan det være ett problem, men stort sett så skal ikke dette være noe stort problem skulle jeg ville tro. Jeg vil komme til å programmere PC-en med de forskjellige oppsettene hjemme i ro og mak, og vil dermed ikke ha det store behovet for god innfallsvinkel. På scena, derimot, vil jeg for det meste stå, og om det skulle være nødvendig å trykke på/justere PC-en, vil det kanskje bli et større problem. I tillegg er det jo rimelig mørkt på scener generelt, ofte med mye scenelys. Jeg regner med at en skarp skjerm er nødvendig i forhold til mitt behov. Men noe jeg ikke forstår er acers minnekonfigurering, de har brukt 2x256-brikker, så om du vil ha en gig med ram (anbefales) kan du bare hive de 2 brikkene der, eller du kan jo selvfølgelig kjøpe deg en brikke på en gig, men de er jo svindyre. Jeg hadde i utganspunktet tenkt å kjøpe meg 1024 RAM. Da blir det nok litt for tungvindt å kjøpe en slik laptop. Heftige soft synther som Elektrik Piano fra Native Instruments krever noe vannvittig med minne, og skal jeg i tillegg ha f. eks. KORG Legacy og B4 åpent samtidig, DA blir det underskudd... Jeg må som sagt ha prosessor og minne nok til akkurat slike oppgaver. Multicom har jo også Elitegroup-maskinene som får mye skryt, 556E er modellen å gå for her. De så forholdsvis bra ut, men de mangler den 7200 RPM-harddisken jeg lengter etter Siden du har 25000 til rådighet burde du kanskje vurdere mac ? 15" PowerBook er jo supre,men noe dyre i forhold til pc. Dessuten må du jo ha ny programmvare,å da e tje billig nei Vel, egentlig kan jeg bare "gå så høyt som" 25 000. Det er ikke "foretrukket"... MAC er uaktuelt, nettopp på grunn av lite erfaring og dyr programvare som må kjøpes på nytt... M-Audio firewire 410 ville jeg tenkt meg om både to og tre ganger før jeg kjøpte , gjorde tabben å kjøpe den selv bare for å finne ut at for mitt bruk var den ubrukelig. Du har 4 inn (2 analog 2 digita)/10 (8 analog 2 digital) ut, greit nok, men du kan kun ta opp i fra to om gangen,en analog og en digital. Du kan heller ikke høre mer (monitor) enn en analog og en digital input på en gang heller . Ser jo det at du ikke skal ta opp, så det kan jo hende at 410 er perfekt for deg, men for meg som tar opp og kjører monitor på flere striper på en gang, var den som sagt ubrukelig. Jeg skjønner problemstillingen, men som sagt er 410-ens oppgave for meg kun å spille av software synther. Kanskje av og til vil jeg putte inn en mikrofon, eller en ikke-USB-MIDI-kontroller. Jeg vil i utgangspunktet bare bruke en L/R-output, og som sagt bare i noen tilfeller en input. Jeg endte opp med denne http://www.edirol.com/products/info/fa101.html Jeg er temmelig sikker på at 410-en vil gjøre jobben for meg, som nevnt over. Jeg håper jeg ikke trenger å komme opp i Roland-ens prisklasse for å bli fornøyd. Kan jeg spøre deg hvilken musikk du spiller ? Ja, det kan du. Jeg spiller først og fremst i ett storband, der vi for tiden holder på med en del jazzfunk og soul, med innslag av latin og tradisjonell jazz. Jeg spiller foreløpig på en Roland XV-2020, der jeg i dette bandet kjører mest orgel- og rhodeslyder. I den andre enden av "skalaen" spiller jeg i en jazzrock-kvartett, der jeg bruker XV-en til å framstille 80-talls-synther og "power grand". Men XV-en (som er lånt) gjør ikke jobben for meg. Jeg ønsker et oppsett der jeg kan ha mange MIDI-keyboard med forskjellige lyder på hver. Dette kan enten løses hardware, med en masse ekte synther og masterkeyboard, eller software, med en bunke soft synther som dekker mine behov (og MIDI-planker til å styre dem med). Sistnevnte har jeg som sagt valgt som beste løsning; Derav spørsmålet om laptop... Er det mulig å få andre alternativer ut av denne posten? -Kjetil J Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 Finnes der andre nettsider/forum jeg kan poste denne problemstillingen i? Både norske og engelske. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Hva med å vurdere Alienware? Velg gaming systems og A51m - Enthusiast (+ 512 MB RAM) for eksempel, så burde du ha nok kraft. Så ser de feete ut også Lenke til kommentar
hce Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Jeg ville nok valgt en IBM ThinkPad R51, dette pga. byggekvaliteten og siden du skal ha den med deg overalt så må den tåle litt juling. Specs: IBM ThinkPad R51 1829 - Pentium M 1.5 GHz - RAM 512 MB - HD 40 GB - DVD-RW - Mdm - LAN EN, Fast EN, Gigabit EN, Bluetooth, 802.11b - Centrino - Win XP Pro - 15" TFT - TopSeller [TJ0EHNO] Den koster ca. 20k, i tillegg vil du jo oppgradere disken fra 4200rpm som IBM bruker her til 7200rpm (selv om jeg vil påstå en 5400rpm disk vil duge lenge) og 512MB RAM til (IBM leverer med 1x512MB, og det er lett å sette inn en ekstra brikke). Da vil du ende på ca. 23k-24k. Dessverre har den bare 2 x USB2.0 og vanlig 4pins firewire. Du skal lete lenge etter en laptop med 6pins firewire som faktisk kan levere større mengder strøm. Tror nok det er like galt å bruke en 4pin -> 6pin omformer og ekstern strømforsyning. Lenke til kommentar
stamfar Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) her er en fin side, kanskje den fineste i sitt slag: http://www.kvr-vst.com/ steinberg har et program som heter VSTi-stack (ellernosånt) det er bedre en cubase til live(synth) bruk og er ikke veldig dyrt heller. laget bare for live vsti bruk... en masse rimlige maskiner burde holde om du bare skal ha en bærbar som er kraftig og hvis støy ikke er et problem. da ville jeg gått for en eller annen rask p4 eller amd64 maskin. det vil gi mest for pengene tror en masse maskiner kan bestilles med 7200 hd for et lite pris hopp (1000kr?) .....men de er jo ikke noe kule til andre ting,ofte tunge, dårlig batteri pluss de bråker når du sitter hjemme og pusler og ikke er på scenen. men dette vet du vel.... hva skal du med den 6-pins firewire foresten ? tror ikke pmcia gir noe særlig strøm å snakke om... tror ikke du kan trekke en ekstern hd f.eks . men kanskje d m-audio kortet ? ps. kanskje fint hvis den kan bygges ut til 2gb ram med tanke på ditt bruk å fremtiden jaja dette burde ikke bli alt forvanskelig hilsen stam Endret 20. juni 2004 av stamfar Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) Når jeg velger "let me build it" på IBM sin webshop for laptops, er det ikke mulig å velge mengden RAM. Jeg får bare "choose one". Endret 20. juni 2004 av Kjetil J Lenke til kommentar
hce Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Når jeg velger "let me build it" på IBM sin webshop for laptopene, er det ikke mulig å velge mengden RAM. Jeg får bare "choose one". La merke til det, du vil uansett spare mye penger på å heller kjøpe en 512MB PC2700 SO-DIMM DDR RAM brikke hos en nettbutikk. Kanskje samtidig som du bestiller en 5400/7200rpm harddisk (type 2,5"). Den gamle disken kan du kjøpe et USB kabinett til og benytte som backupdisk (pose og sekk). Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 hva skal du med den 6-pins firewire foresten ? tror ikke pmcia gir noe særlig strøm å snakke om... tror ikke du kan trekke en ekstern hd f.eks . men kanskje d m-audio-kortet ? Jeg kommer til å kjøpe et Billionton Firewire-PCMCIA-kort for å koble M-Audio-boksen til PC-en - så slipper jeg ekstra strømforsyning. Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 Kanskje jeg heller går for et eMagic PCMCIA-kort, så får jeg to ekstra USB-porter. Det ordner problemet med at ThinkPad bare har 2 USB-porter. Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) Som VST-host fant jeg brainspawns program ved navnet "forte" meget interessant. http://www.brainspawn.com/products/forte/?op=forte Steinberg V-stack så også bra ut, men jeg vet ikke hvor avanserte MIDI-kontrollene er. forte har muligheten til å bytte mellom oppsett kun ved MIDI-signal. Det er ønsket. Endret 20. juni 2004 av Kjetil J Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) du vil uansett spare mye penger på å heller kjøpe en 512MB PC2700 SO-DIMM DDR RAM brikke hos en nettbutikk. Kanskje samtidig som du bestiller en 5400/7200rpm harddisk (type 2,5"). Den gamle disken kan du kjøpe et USB kabinett til og benytte som backupdisk (pose og sekk). Smart opplegg. Kan det være verdt å vurdere en ThinkPad fra G-serien også? Disse har Pentium 4-prosessorer, som jeg antar vil være kraftigere til VST-applikasjoner enn centrino. Men når jeg ser på IBMs webshop finner jeg ingen G-ThinkPads som har 512 MB RAM - merkelig nok, da de reklamerer G-serien som "desktop replacers". Betyr ikke dette at jeg ikke kan få 1024 MB RAM inn i den? Jeg kan jo kjøpe en 1024-brikke, men det koster svin... Endret 20. juni 2004 av Kjetil J Lenke til kommentar
stamfar Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 hva med 2 usb2 + en firewire 4pin + en firewire 6pin ? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119015&cks=PRL det gir gode muligheter.... Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 hva med 2 usb2 + en firewire 4pin + en firewire 6pin ? Akkurat den skrev jeg om litt lengre opp i posten - og ja, den ser bra ut. Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 Jeg leste nettopp i et forum at PCMCIA-kort med 6-pins firewire ikke vil gi tilstrekkelig strøm. Det betyr at jeg må belage meg på å ha to strømforskyninger. Softwaremessig står valget foreløpig mellom Steinberg V-Stack og Brainswarm Forte. Noen erfaringer? Flere laptop-forslag? Lenke til kommentar
Polarbastard/Reserve Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Multicom har jo også Elitegroup-maskinene som får mye skryt, 556E er modellen å gå for her. De så forholdsvis bra ut, men de mangler den 7200 RPM-harddisken jeg lengter etter Uansett hvilken leverandør/websjappe du skal kjøpe en pc/laptop fra så forandrer de opsettet hvis du ønsker det. Så når du har funnet en maskin med de portene o.l du ønsker deg, så er det bare å ta en telefon eller sende en mail slik at de putter inn ram og HD som du ønsker Endret 21. juni 2004 av Polarbastard/Reserve Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2004 Hva med å vurdere Alienware? Velg gaming systems og A51m - Enthusiast (+ 512 MB RAM) for eksempel, så burde du ha nok kraft. Ja, de ser veldig bra ut. Der kan jeg til og med velge 7200 RPM harddisk. Kanskje jeg slår til? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 (endret) Ang. VSTi'ene anbefaler jeg heller å bruke Steinberg V-Stack. Dette tar MYYYYE mindre plass og CPU enn et monsterprogram som Cubase. Det er rett og slett bare et program som stabler flere softsynther oppå hverandre og spiller dem av via MIDI som du vil. Hvis du bare skal ha softsynther og velge lyder mens du spiller live, kan du laste inn så mange softsynther CPU'n din takler, ha lagt inn de forskjellige lydene du skal bruke i hver synth (kan seff ha flere av en også), og velge å spille den via MIDI bare ved å klikke på valgte softsynth. Tror det er det greieste. Cubase har så mye ekstra funksjonalitet du bare går deg vill i. Endret 22. juni 2004 av Bitex Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2004 Bitex: Jeg er fullstendig enig med deg ang. Cubase. Jeg har det og bruker det nå, men jeg kommer ikke til å installere det på den nye bærbare. Har du forresten tittet på Brainspawn "Forte"? Jeg tror dette programmet har mye mer avansert MIDI-kontroll, der du kan bestemme keyrange/zones/layers for hver enkelt VST, og blande dem. I tillegg har du funskjonen "scenes", som lar deg lagre flere oppsett i en viss rekkefølge, der du med kun et tastetrykk (eller en MIDI-beskjed) kan skifte scene. Utrolig praktisk live - virker det som. Dette programmet er imidlertid temmelig ukjent, og jeg har ikke sett en eneste review. Ta en titt selv, og kom med en kommentar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå