Gå til innhold

Vannkjøling uten vifter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kommer dette litt an på størrelsen på radiatoren. En stor/diger radiator vil klare å kjøle ned vannet tilstrekkelig ettersom det er en viss luftstrøm selv uten viftter(varm luft beveger seg oppover osv), men en radiator i normal størrelse vil ikke klare å kjøle ned vannet så over tid vil du brenne CPUen din.

Dersom målet ikke er ekstrem kjøling så er ei skikkelig ribbe pluss en stilligående vifte en mye bedre løsning

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-17 15:34, H_Bozz skrev:

hmm.. men vis du ikke bruker vifter er det egentlig ikke mye vits i å bruke en radiator da.. kan ikke være no særlig stor forskjell i hvert fall..

Hmmm.... kanskje åpen vanntank er bedre enn radiator da.... Tar gjerne i mot gode forslag på noe som ser kult ut...

Jeg har Aopen Maxitower. Kanskje Plexi-vanntank oppe på pulten med sånne plastikkfisker som flyter/synker etter temperaturen på vannet.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-17 16:22, Anders Leipsland skrev:

Microplex selger Papst vifter. De er av meget god kvalitet.

Men, hvorfor ikke luftkjøling? Det er billigere og trenger ikke støye mer enn at problemet ditt er harddiskene. Hva har du tenkt å gjøre med PSU egentlig?

Det henger sammen med at jeg har lyst til å prøve noe nytt med maskinen min. Tenk, kanskje jeg blir så fornøyd at jeg bestemmer meg for å clocke den opp, eller kanskje jeg må fixe kabinettet mitt på en eller annen måte.

Vannkjøling var ihvertfall planen.

Out of my mind,

back in five minutes.

[ Denne Melding var redigert av: tdaniels på 2002-04-17 16:27 ]

Lenke til kommentar

Jeg skal bygge nå - har kjøpt BlackiceII radiatoren fra Microplex. Har også kjøpt to 12 cm Papst vifter og Noisecontrol spenningsregulator.

Ettersom jeg skal ha radiatoren i toppen av kabinettet, har jeg tenkt å prøve med en isolert ventilasjonskanal ø125 eller ø160 fra radiatoren og opp. Kabinettet kan da ikke stå under noe, siden kanalen skal gå nesten til taket.

Hensikten er at viftene skrus på når maskinen skrus på. Etter hvert som vannet og luften i kanalen blir varmet opp har jeg et (ørlite) håp om at oppdriftskreftene fra den varmere luften i kanalen skal sørge for tilstrekkelig luftgjennomstrømning, og at jeg kan skru av viftene via en bryter i fronten.

La oss si at jeg har 20 grader i rommet, at lufta i kanalen er 35 grader og at kanalen er 1,5 m høy. Da vil jeg ha en oppdriftskraft på ..ehh.. (1,2 kg/m3 * 9,81 m/s2 * 1,5 m * 15K) / 300 K = snaue 1 Pa. Skal vel holde hardt at det er tilstrekkelig til å drive lufta gjennom radiatoren, men er likevel verdt et forsøk (dersom viftene er hørbare).

For transport til LAN-party kan jeg bare fjerne kanalen og la viftene gjøre jobben. Der er det andre maskiner som overdøver min uansett.

Lenke til kommentar

Quote:

hmm.. men vis du ikke bruker vifter er det egentlig ikke mye vits i å bruke en radiator da.. kan ikke være no særlig stor forskjell i hvert fall..

En radiator vil selvfølgelig kjøle uten å bruke vifter på. Men det er stor forskjell med og uten vifte, ca 5-6 grader av egen erfaring. En saktegående 120mm vil hjelpe betraktelig.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-18 18:10, SirHartge skrev:

Quote:

En radiator vil selvfølgelig kjøle uten å bruke vifter på. Men det er stor forskjell med og uten vifte, ca 5-6 grader av egen erfaring. En saktegående 120mm vil hjelpe betraktelig.

Da tror jeg at jeg har planen for det klart.

Jeg henger en bra radiator med en 120mm vifte (veldig saktegående) bak på pc'en og bruker f.eks et lite 3-5l som vanntank, og hiver oppi sånne plastfisker som synker og stiger etter temperaturen.. Tanken kan jeg sette på pulten ved siden av maskinen.. hehe

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-19 13:01, tdaniels skrev:

Da tror jeg at jeg har planen for det klart.

Jeg henger en bra radiator med en 120mm vifte (veldig saktegående) bak på pc'en og bruker f.eks et lite 3-5l som vanntank, og hiver oppi sånne plastfisker som synker og stiger etter temperaturen..

HEhe.. Planer høres bra ut :smile: Vil vil gjerne se bilder av fiskene dine :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...