Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan lage remote desktop ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å benytte meg av det mye omtalte remote desktop systemet hvor man kan styre en pc fra en annen pc. Først og fremst vil jeg prøve dette ut på mitt hjemmenettverk:

Fra min PC, windows home edition, ønsker jeg bruke remote desktop mot en annen pc i huset, windows proffesional. Etter å ha undersøkt litt med bekjent, har jeg fått vite at jeg må innstallere noe ekstra-saker på pcen med windows home edition. Jeg lurte derfor om noen kunne fortelle meg hvordan jeg kan sette opp remote desktop...

EDIT: Klarte det.

:yes::D:p

Endret av mabb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
last ned vnc http://www.realvnc.com/ der finner du det.

Det har ingenting med saken å gjøre nei...

mabb:

Jeg tror Remote desktop skal være inkludert i home edition også, men bare som klient. Du finner det i såfall gjennom startmenyen -> tilbehør -> kommunikasjon. Hvis ikke kan du laste ned og installere her: http://www.microsoft.com/windowsxp/downloa...rdclientdl.mspx

Du kan altså kun koble deg til PC-er som har Pro edition, men du kan koble deg til fra hvilken som helst windows PC.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jeg vil heller anbefale VNC fremfor RemoteDesktop, grunnet RemoteDesktop logger deg inn som bruker på den fjernstyrte maskinen.

VNC gjør ikke dette og man vil derfor ikke bli kastet ut lokalt fra den fjernstyrte maskinen.

VNC er ganske lett og sette opp og fungerer utmerket, selv om det er fristende med en løsning som allerede finnes innstallert på maskinen (RemoteDesktop) et annet pluss er at 98,me,2000,xp kan brukes som servere med VNC.

Lenke til kommentar
Vis jeg har en xp profesional.. Og jeg vill styre denne fra en windows 98 på nettverket.. hva slags prog kan jeg bruke for at dette ska gå.. (:??

Hva med å lese innlegget rett over? :ermm:

jeg vil heller anbefale VNC fremfor RemoteDesktop, grunnet RemoteDesktop logger deg inn som bruker på den fjernstyrte maskinen.

VNC gjør ikke dette og man vil derfor ikke bli kastet ut lokalt fra den fjernstyrte maskinen.

Det kan du med Remote Desktop Connection også... Du kan riktignok ikke bruke samme session lokalt og remote, men hva skulle poenget med det være? (du sitter jo ikke på to plasser samtidig?)

Lenke til kommentar

For å avklare litt:

Remote desktop klienten kan brukes til å styre:

- Windows 2000 server/adv.server/datacenter server

- Windows XP Pro

- Windows server 2003 standard/enterprise/datacenter (er usikker på om den kan styre web-edition, men jeg tror det)

Remote desktop klienten kan lastes ned fra microsoft.com/downloads og installeres på alle windows'er fra win95 og nyere.

Lenke til kommentar

Valent, har du prøvt siste version av Ultr@VNC?

tror ikke det nei.. UltraVNC henter det beste fra alle andre VNC (GPL)varianter og bruker det i sin egen version. siste version har bl.a innebygget chat, fil/folder overføringer, støtter plugins (f.eks kryptering), proxy og absolutt ikke minst, den er utrolig rask mye takket være videodriver-hooken.

her på mine maskiner går det bare på ultr@vnc og det flyr unna. fullskjerm 1280x1024 mot en annen boks føles tilnærmet som om jeg sitter på min egen maskin å jobber. det går faktisk dså raskt at fading effekten på startmenyen går mykt...

ps. bare for å demonstrere, denne posten ble skrevet via Ultra@VNC på en av mine andre maskiner, og det gikk både raskt og knirkefritt :cool:

pps. her finner man Ultr@VNC

Lenke til kommentar
her på mine maskiner går det bare på ultr@vnc og det flyr unna. fullskjerm 1280x1024 mot en annen boks føles tilnærmet som om jeg sitter på min egen maskin å jobber.

Det jeg ikke forstår er hvorfor en må ty til 3. partsprogramvare som må installleres på alle maskiner, når dette allerede er innebygget i windows?

Jeg har 2 skjermer på min PC, og har remote desktop tilkobling til serveren min liggende på andre skjermen min (i fullskjerm selvfølgelig - minimerer når jeg gjør på andre ting). Det fungerer helt glimrende, og kan ikke fatte og begripe hvordan noen andre programmer kan gjøre oppgaven bedre. Det er jo nøyaktig som å sitte på PÅ PC-en bortsett fra at ctrl-alt-del ikke fungerer (må bruke ctrl-alt-end) og at spill/video ikke fungerer spesielt bra, noe som selvsagt ikke er problematisk.

I bruk bruker programmet på klientsiden 4MB RAM, og mellom 0-2% CPU.

Serveren bruker heller ikke CPU.

Fordelen med noe VNC opplegg er vel at server kan installeres på alle windows versjoner, og at det er egnet til "fjernhjelp" (Noe som aldri har vært meningen med remote desktop connection. For "direkte styring av mus" har vi "Remote Assistance")

Lenke til kommentar

mon tro..

hvorfor tredjeparts programvare.. vel, vi kan jo begynne med det faktum at jeg bruker med vilje ett annet OS som ikke har innebygget remote desktop. det var en god start vil jeg tro :p

remote desktop ble først introdusert i Windows XP og finnes ikke for 9x/ME - 2k. greitt nok, man får viewere for disse versionene men ikke server, og viss maskinen man faktisk ønsker å administrere bruker 9x-2k så har man ikke noe annet valg enn å ty til tredjeparts programvare.

så fordelen med VNC ligger i at den kan brukes mot hvilket som helst OS, uansett arkitektur og varianter man måtte bruke og de kan brukes om hverandre. så med VNC så kan jeg logge meg inn på linuxboksen, starte mozilla og taste inn lokaladdressen til serverboksen samt portnummeret til VNC som kjører der, og logge meg på den boksen via ett JAVA applet og starte http proxy'en. riktig nok, vel tungvindt å gå gjennom linuxboksen for noe sånt, men det er fullt mulig for meg her, og det er forsåvidt morsomt å se windows i en nettleser på en linuxboks. alt i ett vindu på min egen maskin.. :cool:

Lenke til kommentar
så fordelen med VNC ligger i at den kan brukes mot hvilket som helst OS, uansett arkitektur og varianter man måtte bruke og de kan brukes om hverandre.

Akkurat. Det er det som er fordelen...

Men saken her er jo at både trådstarter og HackersEllite nettopp sitter med en winxp pro PC, og en windows klient - derfor er det ikke nødvendig med 3. partsprogramvare ;)

(du kan forresten logge på remote desktop med hvilken som helst PC som har nettleser med ActiveX også... Se her).

Lenke til kommentar

Remote Desktop som er innebygget i XP Pro funker aldeles utmerket.. det er ett par idiot programmer som faktisk krever at en logger inn på consolet (i dette tilfellet er jo VNC ett bedre valg).

Mot en Windows XP Pro maskin kan en logge inn på den sesionen som er pålogget. Jeg bruker det på jobb.... når jeg går bare låser jeg maskinen, kommer hjem og kobler meg opp via VPN og tar over den allerede påloggete sessionen på klienten min og vips er alle programmer og verktøy jeg brukte når jeg gikk oppe og klar.

Kjører du det mot en Windows 2000/2003 server kan du ha 2 sessioner mot samme maskin + den som er på consolet uten å måtte sette serveren opp i terminal server modus. Rett å slett genialt til administrarasjonen og en trenger ikke installere noe 3parts verktøy.

Jeg er helt enig i det Prelude sier at VNC er bra fordi det er OS uavhengig, men som GeeZuZz sier var ikke det utgangspuktet i denne tråden + om en først ikke trenger å være OS uavhengig er det ikke poeng å legge inn 3. parts verktøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...