Oddvard Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Hei Er der noen som kjenner til om at program som følger med kameraet er brukbar til å behandle bilder i RAW format med? Lenke til kommentar
egerstud Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Ja, det skulle være brukbart det. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Det følger IKKE med program for å drive billedbehandling av RAW(NEF) filer, kun for å vise de. Prøveversjon av Nikon Capture Editor følger med, men den må kjøpes hvis man skal bruke den utover prøveperiden. Anbefales på det varmeste Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Har et spørsmål i samme gate. Jeg er nå en stoooooooolt eier av et Nikon D70 m 18-70 kit. Måtte selvsagt eksperimentere litt med RAW-formatet og åpnet det (NEF-filen) i Adobe Photoshop CS. Det gikk helt problemfritt, men ved importeringen var det kun mulig å justere "Eksponeringskompensajon" og hvitbalanse. En annen bruker la tidligere inn et Canon 300D RAW-format her på forumet. Da det ble importert i CS så fikk jeg i importbildet opp en haug alternativ med fargebalanse, saturation og jeg vet ikke hva. Photoshop er jo fullspekket med funksjoner til å justere nettopp fargebalanse, kontrast osv.osv. Det er derfor nok av muligheter til å gjøre alle disse forandringene når man jobber med bildet på vanlig måte inne i Photoshop. Er fordelen med "RAW" formatet at jeg ikke taper billedinformasjon som ellers ville ha forsvunnet hvis jeg hadde valgt lagring i JPEG direkte i kameraet? Men hvorfor er importbildet så forskjellig mellom 300D og D70? Et spørsmål om fargerom: Er det noe vesentlig tap av farger om man velger standard RGB i stedet for Adobe RGB? Fortsatt er det slik at jeg bare kommer til å gidde å redigere et lite utvalg av de bildene jeg tar, flertallet vil jeg sende til fremkalling slik de er, og da blir det vel feil hvis jeg har tatt bildene i Adobe RGB? (Og til dere som venter på D70 nå (spesielt deg Anderfo...): Gled dere! Dette var skikkelig gøy!!!!) Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Jeg er så frista til å kjøpe D70....men har ikke noe grunn til å forsvare kjøpet utenom at jeg bare har lyst. Som selvstendig næringsdrivende så er det i min interesse å investerei utstyr så jeg får skatte og MVA ned. Et innkjøp i 15 000 kr klassen hadde vært mindt i blinken. Men trenger jeg det..hehe...*S* AKIRA Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Akirax24: Jeg var i akkurat samme båt. Jeg "trengte" ikke D70, men hadde så fryyyyktelig lyst på den. Jeg er selvstendig næringsdrivende så... Og jeg har det d...gøy nå! Gjør det/Kjøp den, du bli happy! (Og til dere som mener dette er off-topic: Er enig og skal ikke følge opp med flere følelsesladede innlegg.....) Lenke til kommentar
fei Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Er det slik at man bare har 2 justerings muligheter i Ps Cs med D70. Jeg har brukt Fuji s2 pro og importert en del raw filer til Cs, man har da masser av justerings muligheter som jeg bruker. Jeg har planer om å kjøpe D70, men blir litt tvilende nå Kan noen legge ut en raw(nef)sample fra et d70 kamera her? Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Legger ut denne linken for "eksperimentering" med RAW-formatet til D70, ikke fordi det er noe fotografisk mesterverk.... Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Altså, støtten for D70 NEF er ikke fullstending i vanlig CS - tror du trenger en oppdatering.. Uansett finnes det også gratisprogram som gjør alt dette (til mac og linux også) Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Velmont, dette var pinlig..... Jeg jobber med Photoshop CS på to maskiner. Enten hadde jeg ikke kjørt oppdatering på min andre maskin eller så brukte jeg en tidligere oppdatering. Gjeldende kamera RAW plug-in for Photoshop er 2.2. Har nettopp installert den og den gir en masse artige opsjoner ved import av RAW-bildet fra D70. I ettermiddag kan jeg få sjekket om det var 2.0 eller 2.1 modulen som bare ga begrenset støtte for D70. Mao: Full RAW/NEF funksjonalitet i Photoshop CS ved 2.2 kamera plug-in modul. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Hei Jeg vil nok anbefale at dere i det minste tester Nikon Capture 4.1.2 (siste versjon). Etter min mening en meget god programvare for bilder tatt med Nikon kameraer. Ikke bare gir den svært gode resultater med .NEF-filer, men i følge reklamen er den nok noe bedre på filer fra Nikon enn PS CS er. Dette fordi Nikon Capture utelukkende er laget for filer fra Nikon sine egne kameraer og har algoritmer tilpasset kun dette. PS CS må jo lage algoritmer for de fleste kameratyper. I tillegg blir det påstått at det er mer eller mindre de samme folkene som har laget PS CS om har laget Nikon Capture... Og skulle dere like Nikon Capture koster den ca. en tusenlapp... Roger Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Kan noen av dere luringer hjelpe meg med å få åpnet NEF i PC CS? Jeg er relativt oppegående på PC bruk siden jeg selv har jobbet i IT bransjen i 7 år. Likevel har jeg ennå ikke klart å åpne en eneste NEF i PS CS. Heldigvis har jeg Nikon Capture så det er ingen krise, men jeg har veldig lyst å prøve CS også. Her er fakta: - Win XP - PS CS (lastet ned Raw plugin 2.1 og så 2.2 da den kom ut) Vet ikke om det kan være noen andre installerte programmer som gjør at det tryner, men jeg tviler på det. Har installert endel Adobe Elements og Album, samt Nikon Capture og Viewer. Når jeg går inn i CS og finner en mappe med NEF filer, får jeg fine previews på alle. Dobbeltklikker jeg derimot får jeg først en feilmelding, og neste gang og gangene etter der igjen en annen (dette alltid i samme rekkefølge): Feilmelding 1: "Could not complete your request because of a program error." Feilmelding 2: "Could not complete your request because of a problem with the file-format module interface." Hvis noen har noen tips vil jeg sette stor pris på de. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Nebu, jeg har samme oppsett som deg. Å dobbeltklikke på "NEF" filene går som en drøm. Forslaget mitt er sannsynligvis det samme du ville gitt hvis noen av dine klienter slet med et lignende problem: Avinstaller PS CS og reinstaller den igjen. Neida, vet du ikke synes det er noe godt forslag, men sannsynligvis det eneste som kan hjelpe deg ut av uføret. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Hei Jeg vil nok anbefale at dere i det minste tester Nikon Capture 4.1.2 (siste versjon). Etter min mening en meget god programvare for bilder tatt med Nikon kameraer. Ikke bare gir den svært gode resultater med .NEF-filer, men i følge reklamen er den nok noe bedre på filer fra Nikon enn PS CS er. Dette fordi Nikon Capture utelukkende er laget for filer fra Nikon sine egne kameraer og har algoritmer tilpasset kun dette. PS CS må jo lage algoritmer for de fleste kameratyper. I tillegg blir det påstått at det er mer eller mindre de samme folkene som har laget PS CS om har laget Nikon Capture... Og skulle dere like Nikon Capture koster den ca. en tusenlapp... Roger Men alle kan nok ikke bruke programmet, finnes vel ikke i Linux versjon formoder jeg? Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Dykkern, du har rett, det forslaget er ofte en slags default respons. Men jeg fant ut av det like etter jeg begynte å grave meg inn i problemet. CS installerer med seg en Nikon plugin som overstyrer oppdateringer av RAW plugin. Ved å flytte denne ut av CS mappa gikk alt så mye bedre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå