Gå til innhold

mac eller pc for nybegynnerre

ossa

Anbefalte innlegg

jeg er vel det man kan kalle en nybegynner..Jeg vurderer å kjøpe meg en bærbar pc mellom 10-15/16 tusen. Bør jeg velge mac eller pc? Jeg skal bruke den til "normale"operasjoner, skole, litt bilderedigering med tiden osv. Jeg er ganske avhengig av Office-pakken (kan denne brukes på MAC, jeg er som sagt nybegynner). Vil man få problemer med kopierer filer og denslags fra pc til mac??

vennligst svar objektivt, ikke bare mac fanatikere som mener de er best uten noe godt svar på hvorfor...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Nå har Microsoft kommet med OfficeX det er Office for Mac. filer laget på Mac skal da være kompatibelt med Office til PC bilder/video O.l er også kompatibelt med hverandre.

det er stort sett programmer som ikke går overens.

Skal du drive mye med Bilderedigering/videoredigering ville jeg valgt Mac.

hvis ikke ville jeg valgt PC. mer programer (snart ikke sant lenger).

Lykke til med valget. :smile:

Bruker MAC og Pc på jobb fornøyd med begge deler.

logo.jpg

[ Denne Melding var redigert av: win_xp på 2002-04-17 13:45 ]

Lenke til kommentar

Blir nesten hipp som happ hvis du ikke har noen andre preferanser. PC og Mac er *nesten* likestilt, men legg merke til at skal du spille spill er PC m/Windows det eneste alternativet.

Har du mange kompiser med Mac eller PC? Husk at det er mange flere som har PC (Mac er også PC, men den diskusjonen tar vi senere) og at du dermed kan få raskere hjelp

Lenke til kommentar

PC er fremtiden, mac er for spesielt interesserte.

PC gir deg mulighet for å eksperimentere litt.

Man har mulighet for å kjøre valgfritt OS. Linux, win, beos ...... Man kan velge hvilke komponenter man vil ha under panseret..

Designmessig er mac bra... skal du ha den i stue.. da er mac tingen

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-17 14:15, ligebli skrev:

PC er fremtiden, mac er for spesielt interesserte.

PC gir deg mulighet for å eksperimentere litt.

Man har mulighet for å kjøre valgfritt OS. Linux, win, beos ...... Man kan velge hvilke komponenter man vil ha under panseret..

Det kan man da på Mac også. Linux kjører bra på PPC, visstnok. De kjører jo til og med UNIX-kjerne som standard på Mac'er nå til dags (OS/X).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-17 15:08, Mr.Hassan skrev:

Det går ann å kjøre mac os X i windows..

Sorry Mr.Hassan det er ikke mulig. Det finnes ikke noen emulator for PPC som kan bruke "new world" rom (som OSX krever).

Darwin (BSD kernelen) som OS X er bygget ovenpå finnes for i386 men den fungerer ikke med må mye av hardware.

OS X på en iBook med 128 MB ram er bare å glemme. Man må ha noe som 384 får at man skal slippe alt for mye paging til / fra disk.

Os9 er jo som kjent på vei ut.

PPC linux er løsningen, det fungerer glimrende og man kan tom. boote OS9 i et vindu med tilnærmet full hastighet med "Mac-on-Linux".

(dette ligner litt på classic som lar der kjøre OS9 under OS X).

Lenke til kommentar

Hei beh!

Kva med denne siden da beh?

Der står det at du kan kjøre Mac OS og Macintosh (mulig feil skrevet) programvare :

http://www.emulators.com/

Mr.Hassan

Same shit diffrent cow.

There is allways hope `cause that something they havent found out how too kill yet..

"Oops! My brain just hit a bad sector. Application has

reported a 'Not My Fault' in module KRNL.EXE in l

[ Denne Melding var redigert av: Mr.Hassan på 2002-04-18 09:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-18 09:12, Mr.Hassan skrev:

Hei beh!

Kva med denne siden da beh?

Der står det at du kan kjøre Mac OS og Macintosh (mulig feil skrevet) programvare :

Joda, det er mulig å emulere 68K (68010 - 40) prosessoren, det er den prosessoren som mac'ene brukte før 1994 og PowerMac 6100 kom. Med den kan du kjøre Mac OS 7 opp til OS 8.1 Men du kan bare kjøre programmer skrevet for den prosessoren og de er det ikke mye igjen av. Det finnes FAT versjoner av mange programmer som kjører både på 68k og PPC (Power PC).

Mac OS X trenger Power PC, og hellst en G4 PowerPC prosessor. Siden det ikke kjører optimalt på en G3 og en G4 er meget krevende å emulere tror jeg ikke vi ser en mac os X emulator de nærmeste årene.

Med siden G4 prossesoren er meget kraftig så kan du med en slike emulere i386 linux (idiotisk da ppc linux er minst like kjappt men men) og alle windows versjoner til dags dato (tror ikke win 1 og 2 fungerer særlig bra).

dessverre er Vitrual PC som en av emulatorene heter mye kjappere under OS 9.22 enn OSX.1.3. Skal du kjøpe en mac for å kjøre litt VB eller noe sånnt så kjøpt en med G4 og kjør emulatoren under 9.22

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe meg en bærbar pc mellom 10-15/16 tusen. Bør jeg velge mac eller pc? Jeg skal bruke den til "normale" operasjoner, skole, litt bilderedigering med tiden osv. Jeg er ganske avhengig av Office-pakken (kan denne brukes på MAC, jeg er som sagt nybegynner). Vil man få problemer med kopierer filer og denslags fra pc til mac??

vennligst svar objektivt, ikke bare mac fanatikere som mener de er best uten noe godt svar på hvorfor...

Hei!

Når det gjelder hva du skal velge som nybegynner, vil jeg anbefale deg Mac. Dette fordi det nye operativsystemet til Apple, OS X(og OS 9) er veldig lett å lære seg grunnleggende. Jeg brukte et par uker på Windows mot et par dager på Mac. Mac er mye mere brukervennlig enn Windows(jeg har en pese også). Dessuten er OS X utrolig stabilt, i en annen klasse enn Windows som tross alt bygger på 20 år gammel teknologi.(har lest det siste her på forumet)

Rent hardwaremessig tror jeg at PC ligger et lite hakk foran Mac. i alle fall på G3(iBook).

Microsoft har som kjent kommet med Office for mac. Dette koster omtrent 1500kroner hvis du er student. Office for Mac er fullt kompatibelt men Office for Windows og omvendt. På mange PC-er kommer Office ferdig installert i prisen.

Du spør:"Vil man få problemer med kopierer filer og denslags fra pc til mac??" Nei, Mac håndterer alle filformater som PC håndterer. Men ikke omvendt.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Men det er hele tiden Apple som må anpasse seg til MS og pc akritekturen. Hvis du er en nybegynner og har litt "guts" så ville jeg anbefale deg å satse på mac. Det er faktisk ganske mange aktive mac fanatikere her i norge.

Du finner de på no.it.os.mac.diverse (link til groups.google.com)

Du vill ha en bærbar, har du store krav til respons fra os og driver mye mes Photoshop og så ville jeg ikke gått for en iBook. Personlig skal jeg ha en bærbar til høsten, jeg vet ikke om det blir en "PC" med linux eller en mac med OS X / PPC linux men nå ser det ut som om det blir en mac. Det er ikke bare bra ting med Apple sine os og maskiner. Det er mange "rare" ting som kan sje, og alt er ikke like logisk. Men siden alt er produsert av Apple selv har de stor kontroll på både mykvare og maskinvare, problemer skyldes svært sjelden Apple uten ofte en tredjepart.

Ellers er iBooken en nydelig maskin, den er ganske liten og nett, veier kun 2.2 kg og har et gjennomtenkt design. Jeg leter etter en PC som har samme mulighetene som en iBook til den prisen (14 500 kr for en 600 Mhz G3, 128 MB ram, 15 HDD, DVD, firewire). Det finnes ikke i Norge. Den litt dyrere Zepto 2001 kunne gjøre samme jobben men har ikke så fint design og bra batteritid som iBooken. Det finnes to versjoner av iBooken. dessverre var det den med 14.1" skjerm som ble testet her, den er dyr og for stor. Modellene med 12.1" skjerm har samme oppløsning (1024x768) og kan leveres med samme konfigurasjon ellers. Men til en rimeligere pris.

Du synes sikkert som meg at 26'000 Nok for en Powerbook G4 er for mye. Hvis du har tid å vente en liten stund (sommeren) så kommer det sikkert en iBook med G4 prosessor. iBook er nemmelig den eneste datamaskinen i Apple sitt sortiment som ikke har fått en modell med G4 prosessor. Hvis en iBook G4 dukker opp er iBook igjen det desidert beste kjøpet under 15-16000 for nybegynnere og "nysgjerrige". Men nå føles det litt dumt å skaffe en maskin som ikke greier seg NÅ uten at det første man må kjøpe til er mere ram. Forskjellen på G3 og G4 er Altivec'en (som MMX eller SSE på en pentium, eller 3D NOW! fra AMD, men mye mere brukbar i praksis) som kan akkselrere det meste i OS X. Også OS X vill komme i ny versjon til sommeren men det er lite trolig at den vill inneholde noen markante forbedringer for G3 maskiner.

Til slutt: å kjøpe en G3 iBook idag og muligens sitte igjen med noe som blir et glemt kappittel i Apple sin satsning på OS X er ikke et lurt trekk. Det er OS X som er framtiden, Apple må bare få ut fingeren å gis oss en bærbar maskin som er kapabel til å kjøre dette systemet og ikke koster 25000 + (sånne maskiner er ikke for folket!). Har du meget dårlig tid, da er det kun Zepto og Dell som leverer maskiner med ok pris/kvalitet forhold.

Les hva en reporter synes om Mac etter 3 måneder uten pc :smile: (med mac da selvfølgelig)

http://www.zdnet.com/anchordesk/stories/st...2861736,00.html

If you view your problem closely enough,

you will recognize yourself as part of the problem /BeH

beh_1.gif

[ Denne Melding var redigert av: beh på 2002-04-18 21:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-18 22:31, C. Alshus skrev:

Men hvis iBook kommer med G4 til sommeren, vil vel kanskje Powerbook komme med G5
:grin:
. For iBooken er jo som kjent billigmodellen for folket, mens Powerbooken er modellen for de profesjonelle.

Det har du helt rett i, men forskjellen G4 --> G5 kan umulig være like stor som G3 --> G4

Skrives programmene riktig øker de 200% i ytelse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...