Gå til innhold

problemer med start av xp

Anbefalte innlegg

har hatt en rekke feil med pc'en og mange mange bluescreens i det siste. for noen dager siden ville den ikke starte og nå sliter jeg med da den egentlig skal starte loadingen av xp (nesten helt på starten) så blir alt svart. samme skjer vis jeg setter cd rom med xp cd som boot 1. men har ikke prøvd diskett enda. hvordan skal jeg fikse dette?

edit: har klokket men klokket ned igjenn

Endret av stidz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må bruke Windows CD'n åså tar du bare å sletter hele partisjonen der Windows ligger.

Okey steg for steg beskrivelse.

Du booter med XP cd'n --> så får du valg om du vil instalere, eller reparere. Da velger du instalere. så sletter du bare den partisjonen windows allerede ligger på, deretter legger du det inn på nytt over den partisjonen du nettopp sletta.

Lenke til kommentar
takk. men kan jeg oprette egene partisoner før jeg instalerer xp. siden da oppretter jeg en xp partisjon på en anne nubrukt disk men vil ikke ha xp på en hel partisjon på 160 gb lissom

Jeg husker ikke helt hvordan jeg deler opp hdd'en i flere partisjoner med XP cd'en men jeg pleide å dele opp hdd'en med oppstartdisketten for win 98. Da tastet jeg inn fdisk når oppstartdisketten hadde jobbet ferdig. I fdisk kan du opprette flere partisjoner. Problemet med denne oppstartdisketten er at du ikke får NTFS men FAT32, men det funker helt fint med XP.

I dag bruker jeg et program som heter Partition Magic 8.0 som jeg bruker etter at jeg har installert xp. I det programmet deler jeg hdd'en inn i så mange partisjoner som jeg ønsker. Dette programmet er veldig enkelt å bruke.

Du kan jo bare prøve å se hvilke funksjoner som finnes i XP cd'en under installasjonen. Førs må du boote på cd'en og gå veien til du sletter partisjonen som du har os'et i. Så oppretter du en partisjon som du skal installere os'et i og bestemme hvor stor denne partisjonen skal være. Det kan hende at du får et valg der hvor du kan legge inn flere partisjoner, men hvis ikke bør du legge inn os'et inn i hele hdd'en og dele opp hdd'en med Partition Magic.

Lenke til kommentar

ok takk. har partisjon magic ja. men det er jo på C: :( får jo starta ett eller annet comondo greier kan sikkert skrive in fdisk der. men denne kopmmer plutselig opp da. finner ikke frem til den med vilje. så har jeg et problem til når jeg booter fre xp cd'en så bare skrur pc'en seg av plutslelig. derfor tror jeg ikke det funker og reparere xp lengre. jeg greide og reparere til 90 % og da skrudde den seg av og jeg kan ikke lengre velge reparer. :(

Lenke til kommentar
ok takk. har partisjon magic ja. men det er jo på C: :( får jo starta ett eller annet comondo greier kan sikkert skrive in fdisk der. men denne kopmmer plutselig opp da. finner ikke frem til den med vilje. så har jeg et problem til når jeg booter fre xp cd'en så bare skrur pc'en seg av plutslelig. derfor tror jeg ikke det funker og reparere xp lengre. jeg greide og reparere til 90 % og da skrudde den seg av og jeg kan ikke lengre velge reparer. :(

Ikke prøv å reparer xp'en. Har du ikke noe du vil sikre deg av data på partisjonen må du rett og slett formatere den partisjonen som du har os'et på. Hvis du har os'et på hele hdd'en, formaterer du hele hdd'en. Det er enkelt å formatere gjennom XP cd'en.

Edit:

Slår pc'en seg av når du setter inn cd'en og kjører den?

Endret av Foxtrot
Lenke til kommentar

jepp. når jeg trykker på instalere windows så restarter den plutselig.(ikka alltid da)

(sorry datt ut litt så fikk ikke svart med en gang. denne pc'en er ikke verdens beste. det er en dell)

Endret av stidz
Lenke til kommentar
Har du en win98 oppstartdiskett liggende? Du kan bruke den og slette partisjonen. Det er en sikker løsning for deg nå tror jeg

kan hende det ligger en på jobben til pappa. kan sjekke i morgen. men tror egentlig ikke det. men kan jo slette partisonen noen ganger(når den ikke skrur seg av). men er redd for at pc'en skrur seg av midt inni. da blir det sikekrt masse mere feil lissom

Endret av stidz
Lenke til kommentar

ok tusen takk. tester det jeg.

edit. ops det glemte jeg. floppyen funker heller ikke :( vet ikek hvorfor men kommer opp en eller annen feilmelding på starten "floppy failed (40)" eller no sånn

edit 2: har testa 3 forskjellige stasjoner ingen fuinker og dem blir gjennkjent i biosen

Endret av stidz
Lenke til kommentar
Har du prøvd å legge hdd'en som slave i en annen pc?

har testa i en me pc . men fant ikke hardisken da :( så får besøke jobben til pappa i morra og teste på en xp pc eller no sånt

Det er sikkert fordi hdd'en som XP ligger i er i NTFS format og ikke i FAT32. Da blir det krøll. Det går fint å lese av en FAT32 hdd fra et OS som har NTFS format.

Prøv en pc som har XP. ;)

Lykke til. Du må bare spørre hvis det er noe du lurer på. Jeg skal kikke på tråden i morgen.

Lenke til kommentar
ok tusen takk. tester det jeg.

edit. ops det glemte jeg. floppyen funker heller ikke :( vet ikek hvorfor men kommer opp en eller annen feilmelding på starten "floppy failed (40)" eller no sånn

edit 2: har testa 3 forskjellige stasjoner ingen fuinker og dem blir gjennkjent i biosen

Søk på Google.com om den feilkoden. I farten fant jeg denne linken: http://www.computing.net/hardware/wwwboard/forum/25127.html

Jeg håper at du kan engelsk :wee:

Endret av Foxtrot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...