Gå til innhold

Hva er best backup for mine bilder?

Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe en dedikert harddisk for lagring av mine bilder..

Siden det er litt kjedlig å miste alle bildene ved disk-krasj, må jeg ha en eller annen form for backup....

Hva er best med tanke på backup av denne? Kjøpe 2 like, og kjøre de i RAID 1?

Eventuelt noe annet sikkert medium jeg kan kjøre backup på uten at det går ut over lommebok, hus og bil...

Noen forslag?

Endret av JohnnyKnoxwille
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo et vanskelig og sikkert veldig personavhengig spørsmål.

Selv huset kan jo brenne ned så ikke en gang fotoalbum er helt trygge.

Hvis du skal gjøre det veldig sikkert, hva med en slik sak :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122744&cks=PRL

Det er et kontrollerkort for Raid 2 eksterne og 2 interne, + et HD kabinett som rommer 2 disker.

Sett to disker i Raid 1 utenfor PC - Når ting er kopiert over til arrayet som da skal være ganske sikkert - kobler du "boksen" fra og stapper de en sikker plass til neste gang.

Alternativt hvis penger setter begrensninger bruk en standard USB/FW disk.

Hvis penger ikke betyr noe så er det kun fantasien som setter begrensninger.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

MAO, den pluss 4 200GB disker... gir 200GB MEGET sikker lagringsplass... Men akk så dyrt... kommer jo på over 5000,-

Men RAID 1 fungerer slik at alt ligger dobbelt opp, slik at hvis den ene disken får krasj, ligger alt på den andre fortsatt tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Men RAID 1 fungerer slik at alt ligger dobbelt opp, slik at hvis den ene disken får krasj, ligger alt på den andre fortsatt tilgjengelig?

Ja!

Meg kjent, er Raid 1 heller ikke avhengig av en spesifikk kontroller slik som andre typer.

Du kan ta ut ene disken fra arrayet og sette den i hvilke som helst PC - (Her må gjerne andre korrigere eller bekrefte for denne går jeg ikke 100% god for)

Hvis du ønsker å sikre deg godt kan det sikkert lønne seg og bruke eksterne disker slik at du får skilt PC og backup, i tilfelle feks lyn, tyveri osv. :hmm: Edit : og klåfingrede personer som tester hva formater betyr :mad:

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
jeg laster de opp på vgs online album.

det er gratis og da kan du legge så mange bilder du vil på dems server...

Vel, det blir fort et par hundre gigabyte... Litt slitsomt å laste det opp på VG sitt nettsted... :D

Vurderer enten RAID 1 løsning, der jeg slipper å kjøre backup... eller å kjøpe en ekstern disk, der jeg jevnlig kopierer over innholdet...

Sistnevnte er vel kanskje det som er mest fleksibelt og gunstig. Er det ikke noen av disse eksterne som har en slik backup-knapp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...