Gå til innhold

Vurderer kamera. FZ10?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å skaffe meg et digitalt kamera, og har siklet lenge etter et digitalt speilrefleks som 300d eller d70, men har ikke lyst til å legge så mye penger i det.. Blir bare til hobbybruk. Kommer sannsynligvis ikke til å kjøpe noe ekstra objektiver. Er da et godt kompaktikamera bra nok?

Vurderer panasonic fz10, synes dette ser veldig bra ut. Er bildekvaliteten langt fra et digitalt SLR? Eller går det mest på funksjoner og mulighet til å bytte optikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Vurderer akkuratt det samme faktisk.

Mange sier at du har et SLR fordi du kan kjøpe så mange objektiver osv, men det blir jo dyrt da.

For min del dreier det seg mest om øyeblikksbilder, men vil jo selvsakt ha god kvalitet, vil heller ikke at kameraet skal bli så stort at man ikke gidder å dra det med seg.

FZ10 er jo egentlig ganske stort, men linsa er vel verdt det.

Til dere som har FZ10; kan dere komme med deres pluss og minus ved dette kameraet?

Lenke til kommentar

Hei!

Må bare si at jeg er meget godt fornøyd med min Panasonic Lumix FZ10.

Har hatt Panasonic FZ1, Olympus 750 og Fuji 5000, men jeg synes Panasonic FZ10 er bedre. Jeg får jeg bedre bilder, og skarpe bilder på tele grunnet bildestabilisatoren.

Jeg har også EOS 300D med 70-300 DO IS USM (med bildestabilisator) og hvis du lager store utsnitt av bildene, da er EOS'en klart bedre.

Panasonic'en er mye lettere og ta med seg ut, og A4 bilder blir meget gode. selv med utsnitt fra A4 til 10x15.

Jeg er ihvertfall meget godt fornøyd.

Jeg vurderte også Canon S1 IS mot Panasonic'en, men når jeg sammenlignet testbildene på http://www.steves-digicams.com/ kom jeg til av Panasonic'en var best.

I tilegg til Elkøp vet jeg at elgiganten.no og FotoKnutsen/Oslo kameraservice fører kameraet.

Lenke til kommentar

Du har 3 brukerefaringer (bla. min) her:

http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?...roduct_id=14303

Se ellers linkene til reviews derfra.

Desverre har jeg ikke noe erfaringer mhp. DSLR, så det får andre ta seg av, jeg er i allefall storfornøyd med mitt kamera. :thumbup:

(husk bare på å spesifisere om du vil ha sort eller sølv når/om du bestiller).

Kanskje http://dcresource.com kan hjelpe deg på vei også?

Når det gjelder objektiver til kamera, ser det muligens ut til at Norge ligger litt etter, snakket med Panasonic norge og de hadde ikke teleconverteren i prislista si enda (hehe), men det kommer.

1.5x teleconverter gir deg hele 630mm tele m. 2.8 lysfølsomhet gjennom hele zoom området, dette kan du "peke og spøtte" med på frihånd takket være Mega O.I.S'en i kameraet (den gyrostyrte stabilisatoren). :green:

Endret av znapper
Lenke til kommentar
Når det gjelder objektiver til kamera, ser det muligens ut til at Norge ligger litt etter, snakket med Panasonic norge og de hadde ikke teleconverteren i prislista si enda (hehe), men det kommer.

1.5x teleconverter gir deg hele 630mm tele m. 2.8 lysfølsomhet gjennom hele zoom området, dette kan du "peke og spøtte" med på frihånd takket være Mega O.I.S'en i kameraet (den gyrostyrte stabilisatoren).  :green:

Ikke glem å gi beskjed på forumet her når, hvor, og til hvilken pris denne telekonverteren kan kjøpes, hvis du får vite mer om det senere :)

Vet du forresten hvordan det er med filterene til FZ10, kan de kjøpes i Norge ennå?

Lenke til kommentar

1.5x teleconverter gir deg hele 630mm tele m. 2.8 lysfølsomhet gjennom hele zoom området, dette kan du "peke og spøtte" med på frihånd takket være Mega O.I.S'en i kameraet (den gyrostyrte stabilisatoren).  :green:

Ikke glem å gi beskjed på forumet her når, hvor, og til hvilken pris denne telekonverteren kan kjøpes, hvis du får vite mer om det senere :)

Vet du forresten hvordan det er med filterene til FZ10, kan de kjøpes i Norge ennå?

Ang. filtre vet jeg ikke, selv kjøpte jeg et Hoya 72mm nøytralt filter for å beskytte linsen min bedre, på den satte jeg en Nikon 72mm lensecap på, funker utmerket det.

Tror nok de fleste 72 mm filtre går greit å sette på kamera. :yes:

Men jeg kommer uansett til å forhøre meg med Panasonic når jeg snakker med dem neste gang.

Lenke til kommentar

Bestilte nylig dette kameraet fra B&H for 499$. Inkludert frakt, på noen 50$, og mva på 25%, ble dette ikke mere enn 4500 kr... Ligger over 2000 kr under billigste pris (jfr. Akam.no prisguide), og 3000 kr under veiledende pris i Norge :w00t:

Har ikke rukket å hente det enda... men gleder meg til å få hendene i det etter det jeg har lest av folks erfaringer!

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt min FZ 10 til full pris i Norge, med norsk garanti og reklamasjonsrett.

Men hvordan er det med lader og norsk stikkontakt når dere kjøper i utlandet?

Laderen spiser 110 til 240 volt, hvordan det er med kontakten vet jeg ikke (har ikke hentet kameraet mitt enda)... Hvis pluggen ikke passer går det an å kjøpe en enkel konverter...

Lenke til kommentar

Har fått fz10 for et par dager siden nå, er veldig fornøyd, men tror faktisk jeg skal bytte...

Er veldig fornøyd med zoom og bildekvalitet, men savner hurtigheten jeg var vant til med speilrefleks, samt optisk søker.

Skal man først ha dette en stund er det greit man er fornøyd på alle punkter.

Så blir nok en d70...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...