antec Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 1) Jeg har nå 2 disker. Tenkte jeg skulle prøve meg på Red Hat 9.0. Dersom jeg installerer denne på den ene disken (som nå har XP), får jeg da tilgang til innholdet på den andre disken (delt opp i to partisjoner, begge NTFS)? 2) Er det noen store begrensninger i GIMP sammenlignet med Photoshop? Er det noe problemer å kjøre Photoshop i Linux (har forstått det slik at Windows programmer kan kjøres under Linux vha. et program)? Som dere skjønner er jeg noob på området - show mercy Lenke til kommentar
gspr Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 1) Du har full lesetilgang ja. Skrivetilgangen er noe begrenset, da Microsoft ikke vil gi ut informasjon om hvordan NTFS fungerer, slik at Linux-folk kan lage drivere. Lesing funker perfekt. Lenke til kommentar
huf Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 2) Der er nok en del forskjeller da, men det er mest snakk om tilvenninger. Begge er to gode programmer. Det programmet du snakker om heter wine. Det er en "emulator" som du kan bruke for å kjøre en del forskjellige windows applikasjoner. Mange som har fått photoshop til å virke fint under linux. Lenke til kommentar
antec Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 Dette høres jo bra ut! Takk for svar. Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 (endret) Jeg vet ikke om Wine alene vil få Photoshop til å kjøre - derimot finnes det Crossover Office, en videreutvikling (eller noe, correct me if I'm wrong) av wine. Med Crossover kan du kjøre MS Office (dersom du ikke liker OpenOffice), Photoshop, Flash MX, mm. Crossover er i utgangspunktet kommersielt og koster penger. Du kan derimot få en gratis trial som varer i 30 dager - jeg har hørt at den skal kunne brukes også etter det, winzip-style, men har ikke fått testet dette da min trial ikke har gått ut ennå. Crossover får du på www.codeweavers.com (det kan også hende at Wine er nok, men det kan hende det er litt mer jobb å få til - nok en gang, rett på meg hvis jeg tar feil) Endret 19. juni 2004 av Medrakil Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 (endret) 1. redhat9.0 er veldig gammel nå og de gir ikke ut oppdateringer til den gratis lengre, de har gitt ut noe som heter fedora den finner du på http://fedora.redhat.com/ dette er den nye redhat til gratis brukere. de har ikke nfts i kernelen, men dette kan du fort instalere etterpå da. 2. jeg driver ikke på med foto saker. men så lenge du ikke er "uber" foto mann og skal ha noe helt spes. så holder gimp 2.0 fint til deg http://gimp.org/ se litt rundt den siden og finn ut om hva du synes. den kan oxo bruke photoshop pluggings. et tips dersom du aldri har sett linux eller noe i aksjon så kan du laste ned knoppix.net dette er en cd som du brenner ut og setter inn i maskinen din når den starter opp. den kjøres ifra cden og gjør ikke noe med hardisken din. den nyeste versjone har gimp versjon 2.0 i oxo så får du sett hva det går ut på og om dine hardware er støttet da. Endret 19. juni 2004 av tivolieselet Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 GIMP 2 er et glimrende program. Stund siden jeg har prøvd Photoshop nå, men GIMP 2 er i alle fall et glimrende program. Og det følger med FC2 Lenke til kommentar
antec Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 1. redhat9.0 er veldig gammel nå og de gir ikke ut oppdateringer til den gratis lengre, de har gitt ut noe som heter fedora den finner du på http://fedora.redhat.com/ dette er den nye redhat til gratis brukere. de har ikke nfts i kernelen, men dette kan du fort instalere etterpå da. Dette var nyttig informasjon! Tror jeg dropper RedHat 9.0 da, og går for Fedora i stedet. Du sier at jeg kan installere støtte for NTFS. Vet du om jeg får skrivetilgang også da, eller bare lesetilgang? Det er dette som holder meg litt tilbake for å gå over til Linux. Jeg ønsker jo full tilgang til alle mine Office dokumenter, MP3, filmer osv. osv. Jeg skjønner det slik at Open Office kan åpne MS Office dokumenter...? Jeg har prøvd ut Knoppix litt (3.2) og jeg synes det ser genialt ut, men da fikk jeg ikke tilgang til filene mine på harddisken slik at jeg fikk testet hvor kompatibelt det var (med MS Office dokumenter o.l.). Men det blir nok Fedora da ja...nå er jeg lei av å putte penger i lomma til Bill Gates! Fattige studenter har da ikke råd til å betale tusenvis av kroner for programvare Ikke rart det florerer av piratkopiert software... Men, det blir vel en annen diskusjon Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) Du har full lese tillgang, litt skrivetilgang (for de modige). Ikke bruk skrivetillgangen til vanlig bruk. Da kopierer du over de filene du vil jobbe med over på Linux partisjonen og jobber med de derifra. Office dokumenter pleier ikke å være noe problem. Makroer i exel tror jeg kan være problematisk (om de funker), men *.doc filer har eg aldri hatt problemer med å bruke. Mp3' er heller ikkje eit problem. Det eineste der er at eg trur at fedora ikke har mp3 støtte som standard pga noe lisens greier. Er dog ikkje noe problem å fikse det. link Filmer er overhodet ikke noe problem, legg inn mplayer med codecer, eventuelt xine. Eg har mye ferre problemer med film avspilling i linux enn eg hadde i windows. Edit: Link og litt skriveleifer. Endret 20. juni 2004 av P@rm@nn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå