perjp Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Fikk ikke så mye tilbakemelding forrige gang, så jeg prøver igjen. Skal oppgradere PC'en min med følgende komponenter Soyo Dragon Ultra eller Dragon+ hovedkort Athlon XP 1800+ 512 Mb RAM Det jeg er ute etter er å gjøre denne så lydløs som mulig. Har ingen planer om å overklokke. Det jeg aner minst om er vifter, altså en som både kjøler nok og bråker minst mulig. Har et standard AOpen midikabinett som jeg gjerne vil beholde, men jeg tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan lydisolere dette uten at det går ut over kjølingen. [ Denne Melding var redigert av: perjp på 2002-04-17 13:27 ] Lenke til kommentar
decker Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 heisan! http://www.microplex.no skaff seg noen vifter fra PAPST, de har noen vifter på 12dB, som er så godt som ingenting støy, en 27bD saker å anbefale, du kan også kjøre den ned fra 12v til 7v uten at du mister så mye kjølings effekt =) og redusere støyen med det halve! dEC. Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Enig at Papst viftene støyer lite, men skaff deg heller 12dB varianten. Bytt ut viften i Aopen strømforsyningen, og sett inn to kabinettvifter. Bytt ut CPU viften, hvis den bråker, med en mer stillegående en. Eventuelt kan skjermkort og chipset vifter byttes ut også. Lenke til kommentar
Sufrati Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 jatta jatta jatta--- bare tjafs alt sammen-- alle maser om å ha en lydløs pc.. elelr i hvertfall så lang dett som det er mulig...... hvorfor skal dere ha det..... sett på litt mp3'er så er saken løst.... da hører dere ingen verdens ting... med mindre dere har volumet på det laveste..og jeg regner med at ingen av dere har det. samme med øreklokker... hører jo ingen verdens ting.. problem solved... viss mor klager så lokker du døra!!! Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Før du går i gang med ¨bestille no fra noen butikker bør du finne ut av hva som bråker i maskinen din. 1. Er det vifta i strømforsyningen? 2. En eller flere av harddiskene dine? 3. Den lille drittvifta på hovedkortet (om du har det) 4. vifta på skjermkortet 5. Prosessorkjøler 6. Andre 1. Dette løser du ved å bytte vifta som står i. Det er i 99% sikkert at det er en 80*80mm vifte som er 2,5 cm dyp. Jeg byttet ut min med en 19"db vifte fra papst. Liker du ikke muligheten for svidd hår og elektrosjokk, eller du ikke liker å åpne slike "strømting", så kan du kjøpe stillegående psu for en ikke akkurat billig penge (ca 1000). 2. Har du ibm disker bråker de en god del. det enkleste er å få solgt de du har og kjøpe deg Seagate Barracuda IV. Jeg har 3 stk og kan ikke høre de i en lukket kasse/kabinett. Du kan også starte å stresse med div. oppheng og dempningskasser ++, men dette kan bli mer problem en suksess. Spesiellt isoleringskasser der en ibm harddisk ikke vil like seg på grunn av varmeutviklingen. Det kan også bli dyrere en å kjøpe en ny harddisk og selge den gamle for noen hundringser. En seagate barracuda IV 60gb koster litt i overkant av 1000 3. Denne kan du skifte ut med en litt større ribbe og så la en kabinettvifte stå strategisk plassert å blåse gjennom den. Du kan også forsøke å gi den en liten oljedråpe, fjerne støv og dritt osv. Zalman har en chipsettribbe som kan passe fint her 4. Her kan du kan gjøre det samme som over, men kanskje montere en vifte på i tillegg. Du kan også bruke en gammel prosessorvifte om du har det liggende. En god regel er å bruke en større ribbe en den som står på samt en større vifte på rolig omreining (7 volt feks) 5. Her har du mange valg å velge mellom. Jeg valgte til slutt zalman sin cnps 5100cu som kjøler min xp1700+ ned til rundt 40-44 grader på stilleste nivå.(20db) Tenker at din prosessor vil ha ett par grader ekstra. Silent viking er også stillegående, men en "dårlig" og litt spinkel festemekanisme gjorde at jeg kjøpte zalman sin løsning i stedet. Den festes med 4 skruer gjennom hovedkortet. (Husk kjølepasta som kan utgjøre en temp forskjel på opptil 10 grader) 6. Det kan være strømlyder, viftesus, vibrasjoner i kabinett. Sjekk alle skruer om noen har løsnet litt. Du kan benytte deg av ulike former for isolerings matter. Mange har testa dette så se i forumet. Spesiellt da på overklokking.no sitt som har egen avdeling for dette. Tenk gjennom hvordan du plasserer viftene slik at ingen står og blåser mot hverandre, men slik at du får en gjevn luftstrøm gjennom kassa. (Jeg har så stillegående system at jeg ikke gidder å ha på sideveggen på kabinettet.). puhh da er du vel godt i gang da? for å finne ut hva som støyer kobler du enkelt på de delene du vil teste og kobler fra alt annet. Hovedkortet må kanskje stå i, men om vifta på den suser avgårde kan du jo bare stoppe den noen sekund slik at du får hørt om den bråker eller ei. Så lenge harddisken din ikke står i vil ikke maskinen starte opp. Jeg gjorde dette og ble sjokkert over hvor mye harddisken min bråkte (ibm 75gxp). Du kan også stoppe vifta i strømførsyninga med en byant eller no for å høre hvor mye denne bråker. Surrer ikke så raskt at den vil ta noen skade. I hvert fall gjorde ikke min det. (Ingen garanti selvsagt) lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå