Gå til innhold

bra komperimeringsprogram noen forslaG?

Anbefalte innlegg

hei.. er på utkikk etter et program til å komprimere videofilene mine(DV). da premiere har blitt alvorlig syk og nekter å bli frisk.. Har virtualdub.. men det vil ikek åpne DV filene mine... noen som har forslag til programmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VirtualDub åpna mine DV filer.... :| - VirtualDub er programmet som er gratis og bra, laget for komprimering.

Da veldig god med XviD kodeken (direkte nedlastning her (for windows, 500kb)). - Ellers kan jeg jo nevne "Media Cleaner 5" som er et komprimeringsprogram, selv om det ikke er like bra som VirtualDub mener jeg. + Det koster også penger.

For Linux har du bl.a. mencoder. For Mac har du "Compressor".

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kunnet åpne DV-filer i VirtualDub hvis filene har vært encodet med Microsoft DV Encoder. Derimot funker det utmerket med f.eks. Matrox' DV encoder. Mange programmer krever VFW (Video For Windows) kodeker for å virke. Microsofts DV-kodek er utelukkende en Direct Show-kodek, mens de aller fleste andre kodekprodusenter inkluderer støtte for både VFW og Direct Show. Bruker du programmer som AlamDV eller VirtualDub, får du problemer hvis du har brukt Microsofts DV Encoder.

Ellers er det vel vanskelig å foreslå noe komprimeringsprogram så lenge man ikke vet hvilket format du ønsker å komprimere til. MPEG-2? DivX? XviD? WMV?

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

skal for det meste komprimeres til divx/xvid kanskje også .mov(quicktime).

men i Premiere.. når man eksporterer der.. DV filer altså.. lagres de da som microsoft DV encoder? i så fall går det ann å forandre dette i premiere? eller er det noen annen måte å konvertere de forskjellige DV encoderne ?

Lenke til kommentar

Premiere bruker nok MS sin som standard ja. - Men det er ikke vanskelig å forandre den! -- MS, QuickTime, RAW - de er alle bare "kontainere" - selve DV materialet er HELT LIKT.... - Dermed så er det UTROOLIG enkelt å forandre det.

Jeg vet dessverre ikke om noen Windows programmer (ehm, jeg sier dette ofte) men selv har jeg et Linux program som tar seg av konverteringen.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt Premiere og kan ikke svare på det, men det virker utenkelig at det ikke skulle være en enkel sak å bytte kodek. Iallfall har jeg ingen problemer med de programmene jeg selv bruker, bl.a. Pure Motion Editstudio 4 og Ulead Videostudio 7. og da må det jo også være mulig i Premiere som koster minst det tidobbelte.

Til DivX-komprimering bruker jeg Dr DivX og er fornøyd med det. Den kan også brukes til on-the-fly DivX-komprimering av TV-programmer hvis man har en analog-til-digital-konverter tilgjengelig., f.eks. et kamera med pass-through-funksjon. Så nå har jeg sluttet å ta opp verneverdige saker på VHS. Brenner dem på CD i DivX-format i stedet og ser dem på TV med en DivX-kompatibel DVD-spiller. Mye bedre kvalitet enn VHS og mye billigere enn å kjøpe en DVD-recorder.

Til Quicktime-komprimering bruker jeg Apple Quicktime 6.3 Pro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...