Gå til innhold

Se nederst: Hvordan legge inn s-ata støtte?


Anbefalte innlegg

God morgen.

 

Jeg har brukt Clarkconnect på serveren min nå i 2 år. Her er specs'ene på serveren:

Asus A7V600

XP1600+

256MB PC3200

2*80GB Western Digital IDE disker

1*30GB IBM IDE disk

 

Problemet er at diskene er fulle alle sammen. Jeg har en Maxtor 160GB S-ATA disk liggende som jeg gjerne vil bruke, men vet ikke om noen enkel linux distro som fungerer på samme måte som Clarkconnect (styring av serveren gjennom Web) som i tillegg støtter s-ata disker. Anyone?

 

Takk på forhånd.

Endret av alex100
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
* Slå av maskina

* Sett inn S-Ata disken

* Slå på maskina

* Se om det går

 

Hvis ikke så legger du til støtte for s-ata i kernel config(!)

Sorry, for jeg ikke har svart før nå. Prøvde å starte opp med den nå, men Clarkconnect oppdager ikke disken i det hele tatt (under boot blir disken funnet, så den er der og funker som den skal).

 

Hvordan legger jeg til støtte for s-ata i kernel config?

Endret av alex100
Lenke til kommentar

Du er altså SIKKER på at den ikke finner harddisken? - Det er ikke bare dét at den ikke mountes du snakker om vel?

 

-- Hvordan du kompilerer kernel. Dét står det i FAQen. Men kan ta det litt raskt her nå:

 

last ned nyeste kernel (som du vil bruke) ifra http://kernel.org --- jeg anbefaler deg å ta den nyeste stabile i 2.4.x serien for server. (men kan også bruke 2.6) Gå inn i mappa /usr/src:

cd /usr/src

Så laster du ned:

wget ftp://kernel.org/URLTILFILA.tar.bz2

Deretter pakker du ut fila:

tar -jxvf filadi.tar.bz2

går inn i mappa:

cd filadi

Så kjører du menuconfig å velger alle dine instillinger. Gå gjennom hele - du finner S-ATA støtten til slutt ;) - Kompiler inn alle tingene du trenger. Du finner utav dette mens du er inne....

make menuconfig

Sååååå var det bare å kompilere greia.

make dep bzImage modules modules_install

også mekker vi kernelbildet til /boot

cp arch/i386/boot/bzImage /boot/filami

og legger til i lilo.conf

nano /etc/lilo.conf

(står i fila hvordan du legger til en ny kernel)

Så oppdaterer vi lilo (viktig):

lilo

 

Så skulle en reboot gjøre susen.. Tar forbehold om feil ;)

Lenke til kommentar
Jeg kjører kernel 2.4.22 og bruker s-ata disk uten problemer. Du må mounte disken vettu, så får du det til :) Vis det er en ny disk, kan det være en fordel å kjøre fdisk på den.

Så det er ikke vanlig at jeg ser noe av disken i det hele tatt før jeg får kjørt den gjennom fdisk, selv om den er formattet til ext3?

Lenke til kommentar
Enig i at det er gnakse koselig :)

 

De første gangene man kompilerer en kjerne føles det nesten som en tippekupong, og ofte får man ikke med det man trenger, men masse annet crap som man ikke har bruk for.

Jeg edita den feilen før du sendte inn din post. Så HAH!

 

Men, sant det. Man sliter nok litt i starten, men så blir man SUPAH DUPAH kernel kompilerer :p

Lenke til kommentar

Ok. Har tatt en fresh install med Clarkconnect 2.2 (Tilleggsopplysning: Som jeg tror er basert på Red Hat 9).

 

Jeg har fått lagt til og mountet de andre diskene som alle er IDE disker. Gikk som en drøm. Fant diskene på startup, og alt mulig. Så koblet jeg til s-ata disken. Denne var det ikke spor etter i startup'en, så det er tydelig at den ikke har støtte for s-ata.

 

Jeg vil gjerne prøve kompilere kernelen slik at den har støtte for s-ata.

Jeg kjørte kommandoen

uname -r

som jeg har blitt fortalt kan si meg hvilken kernel versjon jeg har.

Dette svaret fikk jeg:

2.4.20-30.9

 

Jeg prøvde meg på å følge den guiden din, Velmont, men sto fast rimelig tidlig. Så hva er det jeg må gjøre?

 

Jeg er en newbie innen dette.

Endret av alex100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...