alex100 Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 (endret) God morgen. Jeg har brukt Clarkconnect på serveren min nå i 2 år. Her er specs'ene på serveren: Asus A7V600 XP1600+ 256MB PC3200 2*80GB Western Digital IDE disker 1*30GB IBM IDE disk Problemet er at diskene er fulle alle sammen. Jeg har en Maxtor 160GB S-ATA disk liggende som jeg gjerne vil bruke, men vet ikke om noen enkel linux distro som fungerer på samme måte som Clarkconnect (styring av serveren gjennom Web) som i tillegg støtter s-ata disker. Anyone? Takk på forhånd. Endret 21. juni 2004 av alex100 Lenke til kommentar
sim Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Støtten for s-ata ligger i kernelen, og ikke i de forskjellige distroene. Derfor skal du teoretisk sett kunne får samme støtte for s-ata i ClarkConnect som i alle andre distroer. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 Støtten for s-ata ligger i kernelen, og ikke i de forskjellige distroene. Derfor skal du teoretisk sett kunne får samme støtte for s-ata i ClarkConnect som i alle andre distroer. I see. Men hvordan kan jeg da skaffe s-ata støtte for CC-maskinen min da? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 Eventuelt er det noen som kan anbefale en linux distro der s-ata er standard, slik jeg slipper å makke det til som jeg tydeligvis må på CC? Distroen må vere svært enkel, og som jeg nevnte kunne styres over web slik som CC. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Du kan jo prøve, ellers er det greit å endre litt på kjerneconfiggen så du får s-ata støtte Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 Du kan jo prøve, ellers er det greit å endre litt på kjerneconfiggen så du får s-ata støtte Hadde vært strålende om noen kunne hjelpe meg med dette, hvis det er mulig Lenke til kommentar
ratix Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 * Slå av maskina * Sett inn S-Ata disken * Slå på maskina * Se om det går Hvis ikke så legger du til støtte for s-ata i kernel config(!) Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) * Slå av maskina* Sett inn S-Ata disken * Slå på maskina * Se om det går Hvis ikke så legger du til støtte for s-ata i kernel config(!) Sorry, for jeg ikke har svart før nå. Prøvde å starte opp med den nå, men Clarkconnect oppdager ikke disken i det hele tatt (under boot blir disken funnet, så den er der og funker som den skal). Hvordan legger jeg til støtte for s-ata i kernel config? Endret 21. juni 2004 av alex100 Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Du er altså SIKKER på at den ikke finner harddisken? - Det er ikke bare dét at den ikke mountes du snakker om vel? -- Hvordan du kompilerer kernel. Dét står det i FAQen. Men kan ta det litt raskt her nå: last ned nyeste kernel (som du vil bruke) ifra http://kernel.org --- jeg anbefaler deg å ta den nyeste stabile i 2.4.x serien for server. (men kan også bruke 2.6) Gå inn i mappa /usr/src: cd /usr/src Så laster du ned: wget ftp://kernel.org/URLTILFILA.tar.bz2 Deretter pakker du ut fila: tar -jxvf filadi.tar.bz2 går inn i mappa: cd filadi Så kjører du menuconfig å velger alle dine instillinger. Gå gjennom hele - du finner S-ATA støtten til slutt - Kompiler inn alle tingene du trenger. Du finner utav dette mens du er inne.... make menuconfig Sååååå var det bare å kompilere greia. make dep bzImage modules modules_install også mekker vi kernelbildet til /boot cp arch/i386/boot/bzImage /boot/filami og legger til i lilo.conf nano /etc/lilo.conf (står i fila hvordan du legger til en ny kernel) Så oppdaterer vi lilo (viktig): lilo Så skulle en reboot gjøre susen.. Tar forbehold om feil Lenke til kommentar
ratix Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 mount /dev/hdXY /monteringspunkt Der X er hardiskbokstaven ( dmesg | grep hd ), Y er partisjonen du skal mounte og /monteringspunkt er plassen du skal mounte hardisken på. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Jeg har funnet ut at jeg har kernel versjon 2.4.20. Skulle ikke denne støtte s-ata? Edit: Jobber med det du guidet meg til akkurat nå, Velmont. Endret 21. juni 2004 av alex100 Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 Du er altså SIKKER på at den ikke finner harddisken? - Det er ikke bare dét at den ikke mountes du snakker om vel? Ja, rimelig sikker. For jeg har sett etter at det kommer ikke noe mer feilmeldinger med eller uten s-ata disken tilkoblet under loading. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Jeg kjører kernel 2.4.22 og bruker s-ata disk uten problemer. Du må mounte disken vettu, så får du det til Vis det er en ny disk, kan det være en fordel å kjøre fdisk på den. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 Jeg kjører kernel 2.4.22 og bruker s-ata disk uten problemer. Du må mounte disken vettu, så får du det til Vis det er en ny disk, kan det være en fordel å kjøre fdisk på den. Så det er ikke vanlig at jeg ser noe av disken i det hele tatt før jeg får kjørt den gjennom fdisk, selv om den er formattet til ext3? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Du ser dem uansett om de er formatert eller ikke.. Uansett, kan godt hende at du ikke har skikkelig støtte for det i kernelen. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 Jeg skal prøve å legge inn Mandrake i stedet. Sette den opp som firewall/gateway, http og samba server. Håper at dette går bedre.. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Hehe, er ikke vanskelig å kompilere egen kjerne så lenge man har en distro som takler det og får litt erfaring. Det er ganske koselig faktisk s/gnakse/ganske Endret 24. juni 2004 av Velmont Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Enig i at det er gnakse koselig De første gangene man kompilerer en kjerne føles det nesten som en tippekupong, og ofte får man ikke med det man trenger, men masse annet crap som man ikke har bruk for. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Enig i at det er gnakse koselig De første gangene man kompilerer en kjerne føles det nesten som en tippekupong, og ofte får man ikke med det man trenger, men masse annet crap som man ikke har bruk for. Jeg edita den feilen før du sendte inn din post. Så HAH! Men, sant det. Man sliter nok litt i starten, men så blir man SUPAH DUPAH kernel kompilerer Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Ok. Har tatt en fresh install med Clarkconnect 2.2 (Tilleggsopplysning: Som jeg tror er basert på Red Hat 9). Jeg har fått lagt til og mountet de andre diskene som alle er IDE disker. Gikk som en drøm. Fant diskene på startup, og alt mulig. Så koblet jeg til s-ata disken. Denne var det ikke spor etter i startup'en, så det er tydelig at den ikke har støtte for s-ata. Jeg vil gjerne prøve kompilere kernelen slik at den har støtte for s-ata. Jeg kjørte kommandoen uname -r som jeg har blitt fortalt kan si meg hvilken kernel versjon jeg har. Dette svaret fikk jeg: 2.4.20-30.9 Jeg prøvde meg på å følge den guiden din, Velmont, men sto fast rimelig tidlig. Så hva er det jeg må gjøre? Jeg er en newbie innen dette. Endret 24. juni 2004 av alex100 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå