Gå til innhold

Nybegynner søker kamera: A75 eller noe bedre?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg gjør et forsøk på å be om hjelp her. Jeg har et budsjett på ca. 3000, og dette kan benyttes til et kamera med minnekort og oppladbare batteri.

Mine bruksområder

Jeg trenger først og fremst et kamera som jeg kan bruke til å ta bilder som skal legges på nett. Selvsagt er det positivt dersom de også kan skrives ut i normalformat (10x15 cm), siden dette kommer til å bli mitt eneste kamera.

Hvilke bilder skal jeg ta?

Selv om jeg håper på et allsidig kamera, så har jeg noen spesifikke ønsker:

• kameraet må kunne ta bilder i relativt mørke omgivelser - ute og inne. Jeg kommer til å ta en del bilder utendørs om natten (i by), så jeg regner med at en viss grad av manuell kontroll over kameraet er nødvendig.
  • ellers blir dette et venner- og familiekamera, dvs. at jeg kommer til å ta bilder av personer.

Hva er ikke så viktig for meg?

• makrofunksjon - jeg kommer ikke til å ligge fire cm fra en loppe for å ta et bilde
  • videofunksjoner

Andre faktorer som spiller en rolle

• brukervennlighet - siden jeg er fersk i gamet, så er jeg avhengig av menysystem som jeg kan forstå, og knapper som er logisk plassert
  • Mulighet for rask overføring til mac'en min - USB 2 el. lignende
  • pris = maks 3000 med batteri og minnekort (min 128MB)
  • et lytefritt kamera - heller et kamera som er "streit" og "helt OK", enn et som er fantastisk på en type bilder, men "eksentrisk" på andre områder

Jeg har sett litt på Canon A80, men dette kameraet blir litt for dyrt dersom jeg skal holde budsjettgrensen min, derfor har jeg dreid litt mot A75, som jo er ca. 1000 kroner billigere. Jeg har en samboer som har prøvd et Olympus Mju 400 og som liker det - men jeg er litt usikker pga. den dårlige muligheten til å stille lukkertiden (maks lukkertid er 1/2 sekund, noe som jeg regner med er for lite til å ta sårlig gode bilder i mørke omgivelser).

Noen som har innspill til en relativt forvirret nybegynner? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et A80 og valgte dette på grunn av alle de manuelle innstillingsmulighetene det har. Det er et veldig bra kamera.

Har også vært borti A75, og det har alle de samme funksjonene (til og med fler) men altså en mmp mer enn a75 (for de aller fleste betyr dette ingenting så sant man ikke skal kjøre ut virkelig store utskrifter) Dette er egentlig den eneste vesentlige forskjellen. Med unntak av den vridbare skjermen på A80 da...

Kameraet er veldig enkelt i bruk, med både full automatikk og full manuell frihet. Det gir veldig bra bilder, og har er 1.8" skjerm. Større enn A80. Har nettopp gått til anskaffelse av et eos300D men det er ikke fordi A80 er for dårlig, men har hatt analogt speilrefleks før, og da var/er det en llten nedtur å gå tilbake til kompakt kamera... Men det kommer selvsagt til å fungere som et kamera nr.2 når forholdene tilsier at man ikke kan drasse med seg et svært kamera....

Lykke til på jakten!!

Mvh Anders

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen! Jeg har sett litt rundt, og det virker som om A75 kan være et godt begynnerkamera for meg. Ikke minst på grunn av alle mulighetene som plutselig åpner seg med manuelle innstillinger. Spesielt med tanke på at jeg ikke forventer verdens beste kamera til den prisen jeg er villig til å betale...

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe HP R707. Det koster nå 2895 hos netshop, tar du med 256 MB kort kommer du opp i 3.500,- Sender du et brukt kamera til HP får du igjen 450,-

du kommer da ut med 3.050,- i totalkostnad

Kameraet har fått gode tester + gode referanser også her på forumet. :yes:

Endret av ski1963
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...