Gå til innhold

Hva betyr Lag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lag (MOVE SLOWLY)

verb {I} -gg-

to move or advance so slowly that you are behind other people or things:

- He's lagging behind a bit - I think we'd better wait for him to catch us up.

- Sales are lagging at the moment.

lag

noun {C}

a delay between two things happening:

- You have to allow for a time lag between order and delivery.

-------------------------------------

da var vel det klart?

Lenke til kommentar

lag har vel forsåvidt ingenting med fps og gjøre men heller ting som skjer, for eks hvis du spiller et spill og skal kaste en granat, du ser du kaster granaten der og da, men i realiteten så kaster du ikke granaten før etter 2 sekunder, da lag'er du

lag er kort og godt en forsinkelse

Lenke til kommentar
lag har vel forsåvidt ingenting med fps og gjøre men heller ting som skjer, for eks hvis du spiller et spill og skal kaste en granat, du ser du kaster granaten der og da, men i realiteten så kaster du ikke granaten før etter 2 sekunder, da lag'er du

lag er kort og godt en forsinkelse

:yes:

Lenke til kommentar
lag (MOVE SLOWLY)

verb {I} -gg-

to move or advance so slowly that you are behind other people or things:

- He's lagging behind a bit - I think we'd better wait for him to catch us up.

- Sales are lagging at the moment.

lag

noun {C}

a delay between two things happening:

- You have to allow for a time lag between order and delivery.

-------------------------------------

da var vel det klart?

Jepp, da er det klart, men "lagg" er en fornorsking av engelske "lag". Tror det blir vanskelig å finne en klar definisjonen av "lag(g?)" er, mye mulig det egentlig beskriver høy ping og treghet til server osv, men det er mange som sier at det lagger når det hakker i et singleplayerspill. Det er forøvrig et kjent fenomen at ord kan forandre betydning når vi "importerer" det på norsk. Et eksempel er bag, som er et vidt begrep på engelsk, men som beskriver en spesiell type veske på norsk.

Lenke til kommentar

Lag og hakking er to forskjellige ting.

Lag er enkelt og greit en forsinkelse. (F.eks. forsinkelse fra du beveger musa til mannen på spillet faktisk snur seg. Eller forsinkelse mellom server og klient i et spill.)

Hakking er bare at ting går tregt. (Lav fps.) Man kan f.eks. gjerne ha 300 fps og alikavel oppleve at det lagger.

Lenke til kommentar
Lag og hakking er to forskjellige ting.

Lag er enkelt og greit en forsinkelse. (F.eks. forsinkelse fra du beveger musa til mannen på spillet faktisk snur seg. Eller forsinkelse mellom server og klient i et spill.)

Hakking er bare at ting går tregt. (Lav fps.) Man kan f.eks. gjerne ha 300 fps og alikavel oppleve at det lagger.

Vil tro dette er helt korrekt ja.

Poenget mitt var bare at det fornorskede begrepet "lagg" ofte blir brukt i alt som har sammenheng med dette. Skyldes sikkert uvitenhet osv, men nå skal jeg slutte med språkforskingsgreiene min jeg :)

Lenke til kommentar
såvidt jeg vet så har lag kun med høy ping og packetloss å gjøre

Lag kan også forekomme i f.eks. singleplayer-spill. Er selv plaget med dette i visse spill. (Bl.a. Morrowind).

Jeg setter oppløsninga og detaljer etc. opp ganske høyt og ting begynner å lagge. Jeg har brukbar høy fps (>25) men alle bevegelsene ligger etter med opptil nesten ett sekund. (Jeg beveger musa og det tar lang tid før det skjer noe på skjermen.)

Lag er et veldig generelt ord og brukes ikke bare innen data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...