Gå til innhold

Dual Channel(hjelp takk)?

Myr

Anbefalte innlegg

Hei..

Har kjøpt meg ny ram,OCZ Dual-channel kit 1024mb.

For å kjøre dual skal brikkene sitte i portane rett vedsiden av kvar andre?

Eg har 4 slotter, to grønne og to lilla skal dei i sitte i samme farga porta eller i sette eine i en grønn og den andre i en lilla port? :hmm:

Takker for svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du setter dem parvis i de slottene som er rett ved siden av hverandre, i dette tilfelle med samme farge.

Det er desverre feil!!!

Hvert slottpar (samme farge) er tilknyttet hver sin minnekontroller (dual-channel vil si at det er to minnekontrollere som kjører uavhengig av hverandre), dvs at hvis du setter dem i to lilla porter bruker du bare én minnekontroller og får derfor bare single channel, hvis du setter én i hver farge får du dual-channel.

Legg også merke til at det må være lik mye RAM i hver channel (farge), og på intel-brikkesett må det installeres enten 2 eller 4 brikker for å få dual (i motsetning til AMD der du kan ha 2-4 brikker)...

Lenke til kommentar
Du setter dem parvis i de slottene som er rett ved siden av hverandre, i dette tilfelle med samme farge.

Det er desverre feil!!!

Hvert slottpar (samme farge) er tilknyttet hver sin minnekontroller (dual-channel vil si at det er to minnekontrollere som kjører uavhengig av hverandre), dvs at hvis du setter dem i to lilla porter bruker du bare én minnekontroller og får derfor bare single channel, hvis du setter én i hver farge får du dual-channel.

Legg også merke til at det må være lik mye RAM i hver channel (farge), og på intel-brikkesett må det installeres enten 2 eller 4 brikker for å få dual (i motsetning til AMD der du kan ha 2-4 brikker)...

Kunne igrunn ikke sagt det bedre, men tok en litt forenklet versjon ;)

Lenke til kommentar

Beklager, min feil.

Har selv både ett HK med i865G og ett med i7505 chipsett. Når jeg studerer disse nærmere seg jeg at minneslottene er plassert 1-3 og 2-4 på mitt i865P, og som 1-2 og 3-4 på mitt i7505. På sistnevnte er alle fire slotter besatt med identiske brikker og det er ingen problem....

Svarte dermed egentlig for oppsettet på mitt i865G som kanskje ikke er helt vanlig (?).

Sjekket for sikkerhets skyld manualen til et MSI 875P Neo på internett og ser at plasseringen der er 1-2 og 3-4 = min beskrivelse var dessverre feil.

Endret av tiger.no
Lenke til kommentar

Hmm..med dei nye ram-brikkene som nå sitter i port 1 og 3,får eg barre

ca 3200 poeng i SiSoftware Sandra og når eg sammenligner med et intel 875p 2xpc3200 CL 2 DDR så ligger det på litt over 5000...Skal i grunna ikke eg også ligg ca på rundt 5k?(har jo samme oppsett som det eg sammenligner med)

Endret av Mafuck
Lenke til kommentar

Hei

1 og 3 (?) - tilsvarer det Bank 0 og 2 slik Sisoft Sandra rapportere? Normalt operarer man jo men f.eks kanal IDE kanal 0 og 1 osv.

Jeg har Aopen AK79-400VN og Sandra rapporterer at jeg har 256 MB i Bank 0 og 256 MB i bank 2 så da står de vel som Dual channel ?

Lenke til kommentar

jupp det er det somme som bank 0 og 2 (barre med meg så står det bank 0 og 1),

I CPU-z så er dual-channel aktivert....

Einaste eg ikke har prøvd enda er å sifte plass på ramen..(skal prøve nu)

Lenke til kommentar
jupp det er det somme som bank 0 og 2 (barre med meg så står det bank 0 og 1),

I CPU-z så er dual-channel aktivert....

Einaste eg ikke har prøvd enda er å sifte plass på ramen..(skal prøve nu)

Hvis CPU-Z sier at dual-channel er aktivert så står ihvertfall RAM'en riktig...

:hmm:

Lenke til kommentar

Hjap ikke å sifte plass i alle fall..

Men la merke til at ramen skal gå med timing: 2-3-2-6 men den går med 2-3-3-5!?? :hmm:

Eg har ikke stilt på nåkke enda,men burde eg stille dei til rett timings?

Også i Cpu-Z under memory og vedsiden av der som står Channels, altso Performance Mode så står det at de er disabled!hmm,det kan vel muligens vere feilen eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...