superdigg Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Skal kjøpe meg pumpe men vet ikke hva jeg bør gå for. Noen som har begge/prøvd begge/vet noe? Sånn som jeg ser det: AquaBee: +Billig +Mange L/t -Lavere løftehøyde Eheim: +Eheim +Høyere løftehøyde -Lavere L/t -Dyrere Støy er vanvittig viktig for meg ihvertfall sammen med reell ytelse så klart. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Mener en kar her, Skrue, kom fram til at han fikk 90liter/time gjennom blokken med sin 600 liter pumpe ? Isåfall, så jobber pumpen med et relativt stort mottrykk. Disse pumpene er laget for å levere mye vann under en forutsetning at mottrykket er lite. Når vi da har kjølesystem som gir såpass "mye" mottrykk, så vil jeg påstå at evnen til å jobbe under større mottrykk teller mye. Løsningen på dette er å lese av trykk/m^3 diagram, da kan dere lese av hvor mye pumpenn leverer under et gitt mottrykk..men de har vel ikke dere tilgang til. Ellers.. som Skrue har bevist, store pumper er overkill på slike små kjølesystem. Eheim 1048? er mer en god nok for så TREIGE varme system vi driver på med :smile: Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Skal du ha billig pumpe burde du se på MaxiJet pumpene på webzoo.net. PM 1200 eller noe tror jeg den heter, koster vel litt under 300 kroner.. :smile: Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Aquabee 1000 tror jeg min heter. Stillegående og uten problemer så langt. Vurderte Eheim jeg også, men det var en liten prisforksjell på de Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 17. april 2002 Forfatter Del Skrevet 17. april 2002 Quote: On 2002-04-17 14:10, Hondaen skrev:Mener en kar her, Skrue, kom fram til at han fikk 90liter/time gjennom blokken med sin 600 liter pumpe ?Isåfall, så jobber pumpen med et relativt stort mottrykk. Disse pumpene er laget for å levere mye vann under en forutsetning at mottrykket er lite. Når vi da har kjølesystem som gir såpass "mye" mottrykk, så vil jeg påstå at evnen til å jobbe under større mottrykk teller mye. Løsningen på dette er å lese av trykk/m^3 diagram, da kan dere lese av hvor mye pumpenn leverer under et gitt mottrykk..men de har vel ikke dere tilgang til.Ellers.. som Skrue har bevist, store pumper er overkill på slike små kjølesystem. Eheim 1048? er mer en god nok for så TREIGE varme system vi driver på med :smile: Ok, høres bra ut. Da er det støy og driftssikkerhet som avgjør - med vekt på støy vel og merke. Åssen kan jeg starte pumpa med/før resten av PC'en? Har sett at noen kit's leverer en slags relay til Eheim. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Ligger masser av guider på nettet for hvordan du kan koble pumpa inn i psuet, + at det har vært diskutert et lass av ganger på forumet her.. Jeg trodde Eheim pumpa kosta ganske så mye mer enn AquaBee jeg? I alle fall hvis du kjøper AquaBee på webzoo.net? Selv der er Eheim pumpene ganske så dyre.. Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 17. april 2002 Forfatter Del Skrevet 17. april 2002 Quote: On 2002-04-17 18:04, thomasr skrev:Ligger masser av guider på nettet for hvordan du kan koble pumpa inn i psuet, + at det har vært diskutert et lass av ganger på forumet her.. Ok, tar hintet... Skal se om jeg finner søkeknappen :razz: he he. Quote: Jeg trodde Eheim pumpa kosta ganske så mye mer enn AquaBee jeg? I alle fall hvis du kjøper AquaBee på webzoo.net? Selv der er Eheim pumpene ganske så dyre.. Hos Netconnection som selger begge er forskjellen 120 spenn. Får jeg en stillere pumpe med Eheimen spiller ikke de ekstra kronene noe særlig rolle. Men er den det? Stillere altså? PS! Du har rett, hos webzoo.net koster aquabee enda mindre. Ser jo også at de selger Maxi-Jet men har ikke hørt noe særlig mye bra om de - mye løse deler=mer lyd. [ Denne Melding var redigert av: superdigg på 2002-04-17 18:45 ] Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Aquabee pumpen min kan jeg ikke høre i det hele tatt. kjøpt hos Webzoo. Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Net(dis)Connection tar alt for mye for aquabee pumpene. Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 aqua pumpen koster jo mer på webzoo enn hva den gjør hos netconetion. 500 pumpa er jo litt dyrere, men ikke den andre. Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 up500 webzoo 330 netcon 450 up1000 webzoo 405 netcon 475 Ellers kan jeg nevne spesifikasjonene på noen av maxijet pumpene .............l/h...g/h.....meters...inches MJ250.....295....78.....0.52.....21 MJ500.....580...153.....1.37.....54 MJ750.....820...217.....1.25.....49 MJ1000..1000...265.....1.75.....69 _________________ Competent people solve problems, smart people prevent them! [ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-04-17 22:17 ] Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Men så må en tenke på at en får porto og postoppkrav i tillegg, så skal du bestille noe fra netconnection i samme slengen så er det likegreit å kjøpe pumpen der. Ps...har aquabee 1000, hører den ikke i det hele tatt selv om den ikke ligger i vanntanken Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Quote: On 2002-04-18 17:30, Mr-Smith skrev:Men så må en tenke på at en får porto og postoppkrav i tillegg, så skal du bestille noe fra netconnection i samme slengen så er det likegreit å kjøpe pumpen der.Ps...har aquabee 1000, hører den ikke i det hele tatt selv om den ikke ligger i vanntanken Normal? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Synes Eheim pumpene er litt for dyre jeg. Når man kan få tilsvarende pumper 200-300 billigere.. Webshoppene tar seg godt betalt for pumper.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Monterte vannkjøling for en uke siden, kun for støyreduksjon. Men nå er det pumpen (Eheim 1048) som gir relativt mye støy. Det er en ganske lavfrekvent brumming, som lett gir resonanser i kabinettet, og som er ganske vanskelig å dempe. Pusler med tanken om å flytte pumpen ut av kabinettet. PS. har pumpen nede i en liten plast vanntank. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå