Gå til innhold

Erfaringer AquaBee vs Eheim

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg pumpe men vet ikke hva jeg bør gå for. Noen som har begge/prøvd begge/vet noe?

Sånn som jeg ser det:

AquaBee:

+Billig

+Mange L/t

-Lavere løftehøyde

Eheim:

+Eheim

+Høyere løftehøyde

-Lavere L/t

-Dyrere

Støy er vanvittig viktig for meg ihvertfall sammen med reell ytelse så klart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener en kar her, Skrue, kom fram til at han fikk 90liter/time gjennom blokken med sin 600 liter pumpe ?

Isåfall, så jobber pumpen med et relativt stort mottrykk. Disse pumpene er laget for å levere mye vann under en forutsetning at mottrykket er lite. Når vi da har kjølesystem som gir såpass "mye" mottrykk, så vil jeg påstå at evnen til å jobbe under større mottrykk teller mye. Løsningen på dette er å lese av trykk/m^3 diagram, da kan dere lese av hvor mye pumpenn leverer under et gitt mottrykk..men de har vel ikke dere tilgang til.

Ellers.. som Skrue har bevist, store pumper er overkill på slike små kjølesystem. Eheim 1048? er mer en god nok for så TREIGE varme system vi driver på med :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-17 14:10, Hondaen skrev:

Mener en kar her, Skrue, kom fram til at han fikk 90liter/time gjennom blokken med sin 600 liter pumpe ?

Isåfall, så jobber pumpen med et relativt stort mottrykk. Disse pumpene er laget for å levere mye vann under en forutsetning at mottrykket er lite. Når vi da har kjølesystem som gir såpass "mye" mottrykk, så vil jeg påstå at evnen til å jobbe under større mottrykk teller mye. Løsningen på dette er å lese av trykk/m^3 diagram, da kan dere lese av hvor mye pumpenn leverer under et gitt mottrykk..men de har vel ikke dere tilgang til.

Ellers.. som Skrue har bevist, store pumper er overkill på slike små kjølesystem. Eheim 1048? er mer en god nok for så TREIGE varme system vi driver på med :smile:

Ok, høres bra ut. Da er det støy og driftssikkerhet som avgjør - med vekt på støy vel og merke. Åssen kan jeg starte pumpa med/før resten av PC'en? Har sett at noen kit's leverer en slags relay til Eheim.

Lenke til kommentar

Ligger masser av guider på nettet for hvordan du kan koble pumpa inn i psuet, + at det har vært diskutert et lass av ganger på forumet her..

Jeg trodde Eheim pumpa kosta ganske så mye mer enn AquaBee jeg? I alle fall hvis du kjøper AquaBee på webzoo.net? Selv der er Eheim pumpene ganske så dyre..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-17 18:04, thomasr skrev:

Ligger masser av guider på nettet for hvordan du kan koble pumpa inn i psuet, + at det har vært diskutert et lass av ganger på forumet her..

Ok, tar hintet... Skal se om jeg finner søkeknappen :razz: he he.

Quote:

Jeg trodde Eheim pumpa kosta ganske så mye mer enn AquaBee jeg? I alle fall hvis du kjøper AquaBee på webzoo.net? Selv der er Eheim pumpene ganske så dyre..

Hos Netconnection som selger begge er forskjellen 120 spenn. Får jeg en stillere pumpe med Eheimen spiller ikke de ekstra kronene noe særlig rolle. Men er den det? Stillere altså?

PS! Du har rett, hos webzoo.net koster aquabee enda mindre. Ser jo også at de selger Maxi-Jet men har ikke hørt noe særlig mye bra om de - mye løse deler=mer lyd.

[ Denne Melding var redigert av: superdigg på 2002-04-17 18:45 ]

Lenke til kommentar

up500

webzoo 330

netcon 450

up1000

webzoo 405

netcon 475

Ellers kan jeg nevne spesifikasjonene på noen av maxijet pumpene

.............l/h...g/h.....meters...inches

MJ250.....295....78.....0.52.....21

MJ500.....580...153.....1.37.....54

MJ750.....820...217.....1.25.....49

MJ1000..1000...265.....1.75.....69

Competent people solve problems, smart people prevent them!

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-04-17 22:17 ]

Lenke til kommentar

Men så må en tenke på at en får porto og postoppkrav i tillegg, så skal du bestille noe fra netconnection i samme slengen så er det likegreit å kjøpe pumpen der.

Ps...har aquabee 1000, hører den ikke i det hele tatt selv om den ikke ligger i vanntanken

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-18 17:30, Mr-Smith skrev:

Men så må en tenke på at en får porto og postoppkrav i tillegg, så skal du bestille noe fra netconnection i samme slengen så er det likegreit å kjøpe pumpen der.

Ps...har aquabee 1000, hører den ikke i det hele tatt selv om den ikke ligger i vanntanken

Normal?

Lenke til kommentar

Monterte vannkjøling for en uke siden, kun for støyreduksjon. Men nå er det pumpen (Eheim 1048) som gir relativt mye støy. Det er en ganske lavfrekvent brumming, som lett gir resonanser i kabinettet, og som er ganske vanskelig å dempe. Pusler med tanken om å flytte pumpen ut av kabinettet.

PS. har pumpen nede i en liten plast vanntank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...