Gå til innhold

Ingen lyd i Debian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

minner at det er lydstøtte i vanlilla-kernelen til debian, muligt du må selv loade modulen til lydkortet.

du kan se om programmet 'discover' klarer å finne den og legge inn for deg.

ellers er det nyttig med ny kjerne kompilering :)

hvor fant du 'cardconfig' forresten, finner ikke noe lignende i mitt debian system..

Lenke til kommentar
minner at det er lydstøtte i vanlilla-kernelen til debian, muligt du må selv loade modulen til lydkortet.

du kan se om programmet 'discover' klarer å finne den og legge inn for deg.

ellers er det nyttig med ny kjerne kompilering :)

hvor fant du 'cardconfig' forresten, finner ikke noe lignende i mitt debian system..

kde 3.2--->system---->info center--->Sound

kompilere,hva går det ut på?

-Atmospheric

Lenke til kommentar

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=106425&st=0#

post #4 av cisco viser hvordan..

men b0r kanskje skekke om lydkortet er funnet av debian kernelen, eller om det er kde tingen som leker.. f.eks viser kommandoen 'cat /dev/dsp' "No such device or address" eller ikke.

ikke sikker paa om vanlig bruker har adgang til lydkortet i debian by default heller. Legg din bruker som medlem av gruppen audio i /etc/group eller i verstefall kj0r kommandoen chmod a+rw /dev/dsp

Endret av dvj
Lenke til kommentar

men b0r kanskje skekke om lydkortet er funnet av debian kernelen, eller om det er kde tingen som leker.. f.eks viser kommandoen 'cat /dev/dsp' "No such device or address" eller ikke.

ikke sikker paa om vanlig bruker har adgang til lydkortet i debian by default heller. Legg din bruker som medlem av gruppen audio i /etc/group eller i verstefall kj0r kommandoen chmod a+rw /dev/dsp

når jeg kjører cat/dev/dsp kommandoen som root så kommer det bare opp:no such file or directory.

sånn ser lydkortet ut etter å ha kjørt lspci kommandoen:

0000:00:0d.0 Multimedia audio controller: Ensoniq 5880 AudioPCI (rev 02)

Takker for svar!

-Atmospheric

Lenke til kommentar

når jeg kjører cat/dev/dsp kommandoen som root så kommer det bare opp:no such file or directory.

sånn ser lydkortet ut etter å ha kjørt lspci kommandoen:

0000:00:0d.0 Multimedia audio controller: Ensoniq 5880 AudioPCI (rev 02)

Takker for svar!

-Atmospheric

Da er det veldig stor sannsynlighet for at kjernen bruker devfs. Dette gjør at enhetsdrivere i /dev opprettes "on the fly" når driveren lastes. Logisk nok forutsetter dette at du har de riktige driverne til lydkortet.

Hvis du bruker vanilla-kernelen i Woody(Debian stable altså) er det ingen overraskelse at driverne til lydkortet ikke finnes, da denne er utrolig gammel (og utdatert på funksjoner). Ta en kikk på ALSA. Det er stor sannsynlighet for at denne støtter ditt lydkort.

edit: Som alle lyddrivere kreves det at kjernen har støtte for lyd. Om du velger å kompilere lydstøtte som modul eller bygge den inn i kjernen spiller ikke så stor rolle, men jeg foreslår at lydstøtte er det eneste under du velger under "sound support". På den måten får du de nyeste driverne. Modulen heter for lydstøtte heter soundcore. I tillegg så trenger du en lyddriver (ALSA).

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

vel jeg,klarte ikke å løse problemet i 2.6.6 men jeg prøvde meg på 2.4 686 kernelen i stedet og da funka lyden helt av seg selv igjen.Men nå vil ikke usb musa funke lenger da.Etter uttalige ganger å ha prøvd å få det til å funke med forskjellige innstillinger i xfree.hmm

Har sett igjennom innlegg angående samme problemet hos andre brukere her,men USB musa funker ikke etter mange forskjellig forsøk enda.

Takker for svar!

-Atmospheric

Lenke til kommentar
vel jeg,klarte ikke å løse problemet i 2.6.6 men jeg prøvde meg på 2.4 686 kernelen i stedet og da funka lyden helt av seg selv igjen.Men nå vil ikke usb musa funke lenger da.Etter uttalige ganger å ha prøvd å få det til å funke med forskjellige innstillinger i xfree.hmm

Har sett igjennom innlegg angående samme problemet hos andre brukere her,men USB musa funker ikke etter mange forskjellig forsøk enda.

Takker for svar!

-Atmospheric

Du må sørge for at Linux har støtte for usb. Selv bruker jeg modulene usb-ehci (USB 2.0) og usb.ohci med et hovedkort som bruker Nforce2-chipsettet. I tillegg til dette er det viktig at du har med støtte for "HID", eller "Human Interface Device(s)". Her vil du finne "legacy"/native støtte for usb-mus og tastatur. Hvis du kompilerer de inn som moduler er det *veldig* viktig at du i det minste sørger for at usb-ohci og usb-ehci-modulene lastes under oppstarten. Da vil sannsynligvis hotplug-skriptet oppdage usb-musen og laste den nødvendige modulen.

Vanligvis spesifiserer man disse modulene i filen /etc/modules.conf, eller /etc/modprobe,conf for Linux 2.6.x. Men i Debian er dette litt annerledes. Istedenfor skal du skrive inn de respektive modulen i filen /etc/modules. Her trenger du bare å skrive inn navnet på modulen. Deretter kjører du kommandoen "update-modules" - et skript som oppdaterer /etc/modules.conf (evt. /etc/modprobe.conf).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...