Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]

Anbefalte innlegg

Til alle som liker sci-fi: Les "The saga of seven suns"

Tidshjulet lignende space-opera på sitt beste!

"THE SAGA OF SEVEN SUNS is a multi-volume chronicle of a legendary war that spans half the Galaxy and nearly shatters the cosmos. This series follows the family intrigues, the loves and tragedies, pomp and pageantry among several competing races in an expanding stellar empire."

Book 1: Hidden Empire

"Having colonized the worlds of the Spiral Arm, the three branches of humanity -- the Earth-based Terran Hanseatic League, the telepathic green priests of Theroc, and the fiercely rebellious, starship-dwelling Roamers -- consider themselves lords of creation. After all, humans share the galaxy with only two alien species, one harmless and one extinct. The benign Ildirans are an ancient, senescent civilization, while the Klikiss vanished ages before, leaving behind vast ruins filled with technological wonders, but no clues to their mysterious disappearance. But then..."

I tillegg vil jeg gjerne anbefale Phillip Pullman sin trilogi "Den mørke matertien" som snart også kommer på film. Meget bra fantasy med temaet parallelle universer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler Drageløperen av Khaled Hosseini.

Fantastisk god bok! Som handler om en ung afghansk gutt som heter Amir og om hans ønske om et bedre forhold til sin far og hans kamp mot de 

vonde opplevelsene han har/hadde i oppveksten. Du følger Amir i ca 35ish år.

Endret av heanwi
Lenke til kommentar

Willard Motley - Det kan banke på din dør (Knock on any door)

Ble filmatisert med bla Bogart i en ledende rolle. Suveren bok om oppvekst på skyggesiden i Chicago i 1940-åra.

Caryl Chessman - Dødscelle 2455

Selvbiografisk oppvekstroman om mannen som ble kjent som The Red Light Bandit. Han skrev boken i fengselet, og kom med en oppfølger om rettsaken som til slutt førte til henrettelsen i mai 1960. Sterke saker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

150079139.jpg

Vi, de druknede, av den danske forfatteren Carsten Jensen. Det er en episk beretning om sjømenn i fire generasjoner. En av de mest episk drevne bøkene jeg har lest noen gang!

For de fleste tror jeg Jensen er mest kjent for hans to reiseskildringer, Jeg har sett verden begynne og Jeg har hørt et stjerneskudd.

Lenke til kommentar

Jeg har en far som ikke er en helt god kokk, han hadde nok passa inn i det tidligere samfunnet der kvinner ble hjemme å lagde mat. Men sånn er det nå ikke, og dama hans har mye jobb(middag hver dag, hente unger osv), siden han jobber mye, så jeg vil gjerne gi han en kokebok der man lager enkel, god og lettvint mat på kort tid. Noen anbefalinger?

Selv leser jeg mye Fantasy, spesielt Christophe Paolini, Trudi Caravan osv. Føler jeg har lest alt av magi, drager, alver å demoner. Noen forslag?

Favorittbok så langt: Eragon og Eldest av C. Paolini, Må leses, anbefales på det sterkeste. (selv om filmen sugde hestepikk)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mine favorittbøker:

• Harry Potter (både engelsk og norsk)
  • Bartimeus-triologien (Jonathan Stroud) (Amuletten fra Samarkand, Golemens øye og Ptolemaios' Port)
  • Alle bøkene til Dan Brown, særlig Da Vinci-koden
  • Den mørke materien (His Dark Materials) (Philip Pullman)
  • Haikerens Guide til Galaksen (hele "triologien" (5 bøker)) (Douglas Adams)
  • Tidsvokteren (Jeanette Winterson)
  • Artemis Fowl (hele serien) (Eoin Colfer)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
jeg vil gjerne gi han en kokebok der man lager enkel, god og lettvint mat på kort tid. Noen anbefalinger?

"Far lukter svidd" er en kokebok som er veldig enkel og lettlest som handler om grilling.

"Far heter daddy" en kokebok om de enkleste retter, som havregrøt og speilegg, men også litt mer avanserte amerikanske retter.

Begge av Craig Whitson

Ihvertfall et tips;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De som beveger verden - Ayn Rand

Filosofik bok som tar for seg mange aspekter for samfunnet. Regnes som en hyllest til kapitalismen, og er grunlaget for Objektivismen. Handlingen er skjønnlitterær og den handler om jernbane eier Dagny Taggart som lever i en verden hvor alle flinke forskere og markedsledere forsvinner, og hun må kjempe en kamp mot et samfunn som holder på å gå i oppløsning.

Lenke til kommentar

Filosofik bok som tar for seg mange aspekter for samfunnet. Regnes som en hyllest til kapitalismen, og er grunlaget for Objektivismen. Handlingen er skjønnlitterær og den handler om jernbane eier Dagny Taggart som lever i en verden hvor alle flinke forskere og markedsledere forsvinner, og hun må kjempe en kamp mot et samfunn som holder på å gå i oppløsning.

Dama som meinte at ein enkeltperson skulle kunne eige så mykje ho absolutt ville uten restriksjoner i det heile tatt?

Kunne vore interesant å lese noke frå ein person med så spesielle meininger :p

Og det der er vel ikkje bare kapitalisme men Anarcho-kapitalisme.

Men nok off-topic:

Ham on Rye av Bukowski:

Fantastisk gode skildringer av ein veldig sær oppvekst, du føler både avsky og empati for hovedpersonen som du av og til kjenner deg igjen i, og ikkje. frå stygg unge til alkoholiker. Verdt tiden det tar å lese den absolutt.

Endret av Tygg3n
Lenke til kommentar

Dama som meinte at ein enkeltperson skulle kunne eige så mykje ho absolutt ville uten restriksjoner i det heile tatt?

off-topic:

Det er ikke Anarcho-kapitalisme. Hun mener at det skal være en stat, men den skal bare være der til beskyttelse for voldlige handlinger mot folket. Så politi, hær og rettsvesen. skal være drevet av staten. Er det noe galt at en enkelt person skal kunne eie så mye som han/hun har kapital til?

on-topic:

Avalon - Marion Zimmer Bradley

Handler om kvinnene rundt kong Arthurs slott, boken setter legenden under en annen vinkling en man er vant til.

Lenke til kommentar

off-topic:

Det er ikke Anarcho-kapitalisme. Hun mener at det skal være en stat, men den skal bare være der til beskyttelse for voldlige handlinger mot folket. Så politi, hær og rettsvesen. skal være drevet av staten. Er det noe galt at en enkelt person skal kunne eie så mye som han/hun har kapital til?

on-topic:

Handler om kvinnene rundt kong Arthurs slott, boken setter legenden under en annen vinkling en man er vant til.

Eie heile staten? :p Stor monopol er da ikkje noke bra.

On-topic:

Stranger in a Strange land, av Robert A. Heinlein

Fahrenheit 451, av Ray Bradbury

Lenke til kommentar

* North & South av Elizabeth Gaskell.

Dette er en kompleks fortelling om kulturelle forskjeller, den engelske arbeiderklassen, arbeidernes rettigheter og sist, men ikke minst; aksept og forståelse - og finne ekte kjærlighet, til tross for ens ulikheter. Dette er en av mine ultimate favoritter, spesielt siden arbeidernes rettigheter alltid har vært viktig for meg. Samtidig så har jeg alltid likt en god kjærlighetshistorie. Dog, jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hvorvidt jeg liker denne boka mer enn Jane Eyre, siden det også er en av mine ultimate favoritter.

* Jane Eyre av Charlotte Brontë.

Brontë ga verden med denne romanen en av de flotteste romantiske fortellingene som noen gang har blitt skrevet. Den handler om toleranse, forståelse, menneskelig utvikling og lærdom. Denne romanen har betydd enormt mye for meg, spesielt på det personlige plan, gjennom å gi med både styrke og håp. Men dette er ingen enkel historie. Heller ikke tragisk som sådan, ihvertfall ikke i mine øyne. På mange måter inneslutter denne romanen mange av de samme prinsippene som jeg selv tror på; dette med å kjempe for det man tror på, likhet og empati med andre mennesker. Til tross for deres alders- og bakgrunnsmessige forskjeller, er Jane og Mr. Rochester like av sinn og natur.

"Når jeg nå snakker med Dem, hever jeg meg over sed og skikk, ja selv over kjødets lover - det er min sjel som vender seg til Deres sjel, som om begge hadde vandret gjennom graven og vi stod ved Guds føtter som likeverdige - hvilket vi er!"

(Jane Eyre til Mr. Rochester)

* The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro.

En eldre hovmester, Mr. Stevens, forteller om sitt liv, og gjennom sin kjøretur gjennom England, ser han tilbake på fortiden. Primært er dette en historie om anger, om absolutt hengivenhet og tro på en mann som gjør drastiske feil i sitt liv. På grunn av sin totale profesjonalitet, hindres han i å følge sitt hjerte og dermed gi seg hen til en kvinne han elsker. Dette er trolig en av de tristeste, dog vakreste bøkene jeg noen gang har lest. Slik Salman Rushdie en gang kommenterte; "The Remains of the Day er en historie som både er vakker og grusom." Faktisk spratt tårene fram mot slutten av boka. Den er både tragisk og sannferdig. Og jeg må si at forfatteren her har gjort en utmerket jobb, siden jeg finner nye skatter gjemt i denne boka hver eneste gang jeg leser den.

* Bleak House av Charles Dickens.

Min kjærlighet for Dickens' romaner vil aldri ende. For meg er Bleak House et av hans mest komplette verk, med sine kolossale, komplekse og engasjerende karakterer. På en side er dette en hard karakteristikk av det juridiske systemet i Storbritannia på 1800-tallet, basert delvis på Dickens' egne opplevelser. På den andre side, er dette også en historie i seg selv om mange forskjellige karakterer, fortalt av mange fortellerestemmer. Selv fortærte jeg denne boka på null komma niks, og som den selverklærte anglofile jeg er, nørte historien oppunder min appetitt for britisk historie.

* Krig og fred av Lev Tolstoj.

Dette er et episk verk som forteller historien om den russiske sositeten under Napoleonstiden. Krig og fred er et mektig mesterverk, smo i mine øyne simpelthen er storartet. Verket er et must for alle bokelskere, simpelthen essensiell lesning.

*The Pallisers-romanene av Anthony Trollope.

The Pallisers romanene er seks romaner som utgjør historien om den rike aristokraten og politikeren Plantagenet Palliser og hans kone Lady Glencora. Trollopes styrke er hans ærlighet og realistiske beskrivelser av verden. Selv har jeg alltid vært glad i politikk, og disse romanene er noen av de mest fascinerende fortellingene jeg har lest om nettopp dette emnet.

* The Forsyte Saga av John Galsworthy.

The Forsyte Saga er en felles tittel på det som utgjør en samling romaner, og som i all hovesak handler om de ledende familiemedlemmene i Forsyte familien - en klan forettningsmenn som tilhører den øvrige eliten i middelklassen, besatt av penger og aktverdighet. Soames er en av hovedkarakterene som alle elsker å hate, selv om jeg personlig får vondt av mannen, som er ribbet for kjærlighet. Dette er en veldig sann historie fra tiden den ble skrevet i, som viser alle sider ved livet, noe som kanskje også gjør romanene såpass populære som de faktisk er.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
on-topic:

Å den tror jeg jeg har hørt om! Er den spennende?

Ja jeg likte den veldig godt. Den bryter med den vanlige kong Arthur legenden. Den forholder seg jo selvfølgelig ikke 100% til legenden. Den fokuserer mer på det magiske og kvinnenes intriger enn ridderenes heltedåder. Det er utrolig hvordan hun (Zimmer Bradley) greier å avlede historien så mye, men alikevel holde den innenfor legenden. Kong Arthur og hans riddere er mer brukt som et hjelpe middel for å fortelle historien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

The Observations!

The Observations, av Jane Harris er en av de mest sjarmerende bøkene jeg har lest

på lenge.

Bør leses på engelsk siden språket er såpass spesiellt og vanskelig å oversette uten tap.

Dessuten. White oleander. Superb:)

Hayworth

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+723465

"The Book Thief" (gidd å les den på norsk). Oh. My. God. For en ekstremt god bok! Den er både søt og trist og litt rar samtidig, og veldig morsomt skrevet. Det finnes ingen muligheter for å ikke elske denne boka, jeg lover deg. Handler om verden sett gjennom dødens øyne. Høres grimt ut, men siden yrket hans er så trist, fokuserer han masse på farger.

Lenke til kommentar
"The Book Thief" (gidd å les den på norsk). Oh. My. God. For en ekstremt god bok! Den er både søt og trist og litt rar samtidig, og veldig morsomt skrevet. Det finnes ingen muligheter for å ikke elske denne boka, jeg lover deg. Handler om verden sett gjennom dødens øyne. Høres grimt ut, men siden yrket hans er så trist, fokuserer han masse på farger.

Og forfatteren heter?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+723465

Og forfatteren heter?

Markus Zusak. Skal ikke være vanskelig å finne, relativt kjent bok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...