Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]

Anbefalte innlegg

Jeg vil anbefale Thure Eriks Lunds Compromateria. Det er ei bok jeg har holdt på med ei stund nå, men fremdeles ikke kommet meg gjennom. Boka er veldig vakker, språket har en helt særegen rytme som forsterkes av Lunds egne sci-fi ord. Handlingen er lagt til en fremtidsverden som blir kontrollert av noe som kalles Compromateria. Så vidt jeg har forstått så er dette en slags overnaturlig datakraft som kan påvirke evolusjonen som kontrollerer "menneskenes" språk og er en slags gud/diktator. Ting henger på mange måter ikke på greip i denne boka, men det er heilt OK, for du føler likevel at boka prater til deg på sin helt særegne måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefalle 2 bøker og så dra klisjéen over mange klisjéer og anbefalle en som sikkert mange før meg har gjort.

(Desverre har jeg lest mine to første anbefallinger kun på norsk og ikke originalspråket Engelsk)

Rachels Tårer - Beth Nimmo & Darrel Scott:

Det åndelige livet til en av de uheldige henrettede kristne under Columbine-massakeren 20.april 1999. Interessant lesestoff for de som ønsker å vite litt mer om hva som foregikk den dagen.

Himmelse Samtaler 1 (av 3) - Neale Donald Walsch:

Interessant lesing for de som liker å le av hvor tafatte og ignorante mennesker kan være. Selv om den boken ble ferdiglest på 3 dager med sine 210 sider (Jeg brukte 2 måneder på LOTR) kommer jeg nok ikke til å skynde meg til en bokhandel for å få tak i de andre 2 bøkene i trilogien.

Alikevel står det veldig mye interessant der. Mange spennende tolkninger på hva Gud virkelig er.

The Da Vinci Code - Dan Brown:

En uhyre festlig kriminalthriller. Det at alt for mange har tolket det dithen at alt det som står der av info er fakta irriterer meg smått og oppfordrer folk til å anse den som en fullstendig oppdiktet roman.

Lenke til kommentar

Gunnar Sønsteby "Rapport Fra Nr.24"

God bok som handler om Gunnar Sønsteby og Oslo gjengens sabotasjeaksjoner fra 1940-1945.

Antony Beevor "Stalingrad"

En svært spennede bok som handler om den fryktelige kampen om Stalingrad, der Hitlers 6 Arme går til grunne i ruinene av den tidligere så vakre byen Stalingrad. det er en berettning om heltemot, galskap, og nederlag.

Antony Beevor "Berlin - Nederlaget 1945"

En svært spennede bok og god bok som handler om den nytteløse men tapre kampen Nazi-Tysklands militære kjemper mot Sovjetunionen i øst og mot de allierte i vest. Det er som den forrige boken en berettning om heltemot, galskap, nederlag, Hitler og de andre Nazi-lederenes galskap og maktkamp og om Nasjonalsosialismens endelige nederlag.

Antony Beevor "Kampen Om Spania - Den Spanske borgerkrigen 1936-1939"

En tyngre bok en de to tidligere fra samme forfatter men "Kampen Om Spania" er også en god bok. Den handler om den blodige Spanske borgerkrigen med Facistene på den ene siden og Kommunistene, Anarkistene, Sosialistene, Liberalistene på den andre siden. Det er en berettning om Mussolinis storgalskap, Kommunistenes forsøk på statskupp og til slutt Francos seier.

Antony Beevor Artemis Cooper "Paris Etter Frigjøringen 1944-1949"

Den tyngste boken jeg har lest er skrevet av Beevor og hans kone Artemis Cooper, den handler om De Gaulles triumf i 1944 når han sammen med Philippe de Hauteclocque "Leclerc" tanks og de andre alliertes tropper kjørte seiersrikt inn i Paris hvor De Gaulle holdt en berømt tale. Det er en berettning om maktkamp mellom Kommunister, Sosialister, Liberialister, Konservative og de andre partiene på høyresiden, om hvem som skulle lede Frankrike etter krigen.

Sebastian Haffner "En Tyskers Historie - Erindringer 1914-1933"

Denne boken er blant de ti beste jeg har lest garantert! Den forteller om livet til en vanlig tysker fra nederlaget i første verdenskrig for tyskland til Nazi-partiets maktovertagelse i 1933. Denne bken er basert på livet til forfatteren og er strålende lesning for alle som lurer på hvorfor Hitler og Nazi-partiet kom til makten i Tyskland.

Stig Holmås

Jeg vil anbefale alle de syv bøkene i hans "Apache-serie", bøkene er velskrevne og spennede og handler om Apache-indianeres liv og kamp mot de hvite nybyggerne.

James Fenimore Cooper

For alle som liker såkalte "indianer-bøker" vil jeg anbefale "Den siste Mohikaner", "Hjortedreper" og "Stifinner" tre stemningsfulle og gode bøker.

Edward S. Ellis

Mange gode "indianer-bøker" av denne forfatteren også jeg liker spesielt "Pontiac" og "Hjortefot", to gode og spennede bøker.

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Savner virkelig en tråd om Ringenes Herre/Tolkien hvor man snakker om bøkene selfølgelig. Har masse å diskutere om mytologien, røde tråder, og annet snask i Tolkiens verden. Historien til Midgard er også en del hvor det finnes masse interessant info mellom linjene.

Ta for eksempel Hobbiten. Her snakker Tolkien egentlig om motivasjon, rikdom, grådighet, osv. Spørs hvordan man leser verkene. Enten leser man for underholdningen, eller både underholdningen og for å finne de andre skjulte elementene i boken.

Tolkien mener her at ingenting er umulig hvis man har nok motivasjon, og dette med grådighet:

Thorin ville jo ikke dele skatten med NOEN whatsoever, og til slutt så dør han jo. Her viser han hva grådighet ofte fører til

Slik tankegang er det som gjør meg ytterlige interessert i verkene, og dypdykket i miksingen av kultur og mytologi får deg hektet (som regel) ;)

Lenke til kommentar

Tom Wolfe - A Man In Full [ENG]

En thriller med knakende god historie, baade fra topp og bunn i det amerikanske samfunnet. I boken faar man innblikk i livet til en 60 aar gammel eiendomsutvikler med "trofekone" paa 29 aar, en 22 aar gammel gutt som kommer virkelig ut og kjoere, en baseballstjerne, en advokat og en borgermester. Paa finurlig vis, vikles menneskeskjebnene inn i hverandre og forandrer livene deres. Karakterene er koselig velutviklet og heller ikke feilfri, man har da heller ingen helter i dette dramaet, bare en gruppe mennesker med ulike interesser. Man faar et innblikk i hva som kan skje naar mennesker settes under for hardt press, hvordan man blir borgermester i Atlanta og at rasismen langt fra er doed i USA. Wolfe er svaert god til og skildre ting med humor og samtidig piskesnert.

Karakter 9/10

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Først må jeg bare få si at dette var et kjempebra forum. Litt for mye fantasy og sci-fi for min del, men også mye annet bra.

Jeg så en som anbefalte "Ti små negerbarn" av Aghata Christie, og fikk umiddelbart lyst til å lese den gjen.

Leste den engang for mange år siden, og syntes dan var utrolig spennende og bra. Jeg er ikke så stor tilhenger av Aghata Christie, men denne er ganske utypisk for henne.

Den er absolutt å anbefale!

Ellers var det noen som anbefalte John Irving, og den må jeg absolutt henge meg på. Spesielt de fire første; "Garps bok", "Hotel New Hampshire", "Ciderhus reglene" og "En bønn for Owen Meany".

Fantastiske bøker alle fire. Sirkusbarn likte jeg ikke så godt, og men de som har kommet etter har også vært gode, men i mine øyne ikke på høyde med de første fire.

Men så må jeg si at jeg er litt overrasket, og skuffet over at ingen har nevnt Forrest Carter.

"Du finner meg i fjellene" er en fantastisk bok om Geronimo. Apache-indianeren som kjempet for sitt folks frihet mot en enorm overmakt, men som aldri lot seg kue.

Om hvordan et folk som levde av, og i pakt med naturen, ble brutalt revet bort fra sitt livsgrunnlag av den hvite mann, som bare var ute etter land og rikdom.

"Lille tre" er også er fanastisk bok. Den handler om en fire år gammel gutt som mister foreldrene sine, og som deretter vokser opp hos sine besteforeldre, som er Cherokee indianere.

Handlingen foregår på 30-tallet, og blir fortalt gjennom guttens (Lille tre) øyne.

Besteforeldrene bor i en hytte oppe i fjellet, og vi blir med Lille Tre, som lærer seg både fange kalkun, brenne wiskey og dyrke gresskar.

Besteforeldrene har en enorm kunskap om naturen, men er overhodet ikke komfortabel med samfunnet som utvikler seg rundt dem, og når Lille tre blir ført bort for å bli sendt på barnehjem, er det ikke greit for de å vite hva de skal gjøre.

En utrolig gripende og fantastisk bok som anbefales på det varmeste.

Så litt utenfor emne: Hvorfor har jeg "advarselnivå 0%" Under nick'et mitt, når ingen andre har det?

Endret av Hakke
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Serien av Darren Shan, veldig spennende serie. Den handler om vampyrer, høres kanskje veldig dumt og teit ut med dog spennende :). Bøkene er lettleste og er kanskje ikke så egnet for voksne, tror den passer best for folk mellom 12-16 år. Har flere kompiser som også likte disse bøkene, faktisk de som fikk meg til å lese dem.

Anbefales :)

Lenke til kommentar
Så litt utenfor emne: Hvorfor har jeg "advarselnivå 0%" Under nick'et mitt, når ingen andre har det?

6835531[/snapback]

Fordi du kan se ditt eget advaselniva men ikke andres, jeg kan f.eks ikke se ditt advarselniva men istedet mitt eget.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Jeg kan si jeg ble dypt rørt av Harry Potter bøkene, Samson og Roberto og Ringenes Herre. Jeg kan innrømme at jeg var fasinert av Harry Potter før, en grunn til at jeg også leste bøkene. Samson og Roberto har jeg blitt lest for siden jeg var liten pojk, mens Ringenes Herre boka tok meg drøyt et år å komme igjennom, og da var jeg egentlig ganske så lei av skjønnlitteratur.

Siden den gang har jeg ikke lest noen bøker, har rett og slett ikke tid.. men anbefaler de virkelig :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

326065.jpeg

"Der Gud gråter" av Siba Shakib. Den er utgitt i 17 land og er blitt en bestselger. Den handler om en afghansk kvinne fra hun er liten jente og landsbyen hennes blir bombet, og hennes liv på flukt. Det er en sterk skildring av hvordan et slikt liv kan være. Jeg likte den veldig godt.

200px-Curiousincidentofdoginnighttime.jpg

"The curious incident of the dog in the night time" (lang tittel). Vet ikke om den er oversatt, men den burde uansett leses på engelsk. Boka er skrevet "av" hovedpersonen selv, 15 år gamle Christopher som lider av autisme. Han har alltid levd et trygt og isolert liv, men det endrer seg den dagen han finner ut ting som har blitt hemmeligholdt for ham, og han må begynne å komme seg litt mer ut i verden. Ikke en barnebok, den er litt dypere enn det, selv om det er veldig enkel engelsk å lese.

Edit: Den siste boka er skrevet av Mark Haddon.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Wellington's Rifles: Six Years to Waterloo with England's Legendary Sharpshooters

Boka tar for seg som tittlen sier Wellingtons Rifles, dette er mer nøyaktig The 95th Rifles Regiment, føste store utprøvnigen av rilfer i krig, når alle andre bruke musketter.

Boka tar for det meste for seg livet til 6 soldater i mens de lever i portugal og spania fra 1809-1815, har får man en vedig good beskrivelse av livet som brtisk soldat på 1800tallet. her var straffer som piskintg vanlig, det er også en velig gripende fortelling om en henrettelse av desertører. Den er også veldig trist når soldater som du leser om dør. men den har også gode øyeblikk om vannskapet som soldatene får med hverandre, vennskap som går gjennom rang og klasser, vennskap som aldri ville skjed tilbake i england.

Beskrivelsene av slagene er vedlig godt skrevet og man ser de klart for seg når man leser om dem.

Boka kunne godt verdt 200 sider lengre. og man blir litt trist når man er ferdig med å lese.

Dette er den beste boka jeg har lest.

kan fåes for en slik og ingen ting her http://www.amazon.com/Wellingtons-Rifles-W...ie=UTF8&s=books

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...