Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]

Anbefalte innlegg

En litt anderledes anbefaling: Penguin Classics. Dette er en samlig av bøker som er sentrale i verdenslitteraturen (omenn mest fokusert på vesten), og med en forklarende innledning fra fagfolk. Jeg kikket på en slik samling og leste noen av dem på et bibliotek for mange år siden.

Jeg kom på det i forbindelse med en artikkel på Slashdot idag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leser for tiden Raymond E Feist. Er absolut og anbefalle. Vurderer også og lese Wheel og time men det må nokk vente, de skal visst også være veldig bra. Men husk les dem på engelsk!

Hvilke bøker av Feist leser du? Faerie Tale, som jeg akkurat har lest, er middels god. Har et bra historiekonsept, men det blir litt for forutsigelig.

Magician-bøkene er helt geniale, men jeg synes kvaliteten synker litt i de senere bøkene i samme univers.

Lenke til kommentar
er det noen som kan anbefale Weel of Time?

Jeg har lest de 3 - 4 første bøkene i den serien og synes det var bra, må innrømme at jeg ikke husker så mye av det jeg leste nå. Det største problemet jeg så er at det kanskje er litt vel episk og mange folk som har historie som blir fortalt. Men det virket i det minste som om det ikke var mye repitsjon av det samme hele tiden, med skiftende plit som skjer i de forskjellige bøkene.

Lenke til kommentar

Jeg synes å huske å ha startet på bok 1, og kom aldri lenger enn halvveis ut i boka. Dette begynner å bli lenge siden, så jeg husker ikke hvorfor jeg la den ned, men den må ha vært kjedelig eller noe.

Men nå har alle forskjellig smak da, vet om mange som liker serien.

Lenke til kommentar

Da jeg var ferdig med å lese den første boka var jeg i ekstase for å ha funnet noe så bra. Jeg gledet meg til å begynne på den laaange fortsettelsen, men etter hvert gikk det, for meg som for mange andre, mye tregere. Kom til bok 9 eller noe før det ble slik at jeg leste bare for å pløye meg gjennom og se om det blir noen oppnøsting og avslutning.

Vet ikke om jeg har gitt opp ennå, vi får se i sommer hva jeg gidder.

Endret av nr.4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

weel of time bøkene er konge!!! for de som klager over at det er for mange karakterer så er det deres problem:P har lest alle bøkene og akter og lese de neste bøkene som kommer også det eneste minuset ved disse bøkene er at forfateren er gammel og kansje ikke blir ferdig... bok 11 skal komme ut i oktober

dragonlance kule fantasy bøker hvis man liker den typen geniale rollefigurer.. (Raistlin) litt trist at de orginale forfatterne ikke skriver mer om de orginale rollefigurene.

hamilton forbauset over at ingen har anbefalt hamilton bøkene av jan guilliu bøkene burde leses i rekke følge men det funker og ikke gjøre det start boka er cuq rouge (rød hane). veldig bra krim.

digital fortress synes jeg var vesentlig bedre en da vinci koden siden denne ble litt enkel (skjønte) plottet for tidlig. Dette skjedde vel egentlig også i digital fortress ,men jeg synes at den var bedre siden den hadde mer action i scenene.

terry goodkind sine bøker syntes jeg var veldig bra selv om de ikke helt var på nivå med weel of time. nylig kommet ut siste boken i denne serie i paperback "chainfire"

a walk inn the woods av bill bryson har jeg akkurat avsluttet og jeg syntes at den var veldig bra kansje litt langtrekkelig på enkelte punkter,men har morsome poeng som jeg lo høyt av:)

artemis fowl bøkene er jo morsome med litt barnslig humor med genial skrive stil.

patrick o\Brian har jo skrevet serien som filmen master and comander er laget fra. veldig bra serie men den er veldig lang. så jeg i hvertfall må lese noen bøker innimellom for og ikke bli lei.

har selfølgelig lest harry potter og ringenes herre også men de er det skrevet så mye om...

PS: hvis du klarer det les bøker på orginal språket. Greit at det finnes bra oversettere ,men man mister noe av følelesen i bøker som er skrevet på språk som har mye høyere orforåd en vårt enkle språk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg leser nå steven eriksons the Malazan book of the fallen og jeg er nettopp begynt på tredje boka. Den andre boka er vel en av di beste jeg har lest. Bøkene er veldig avanserte og følger mange karakterer men er til nå noen av de beste jeg har lest. :love:

Jeg er nå 14 år og jeg leste min første fantasy bok når jeg var 10 år og det var Ringenes Herre. Det var en av de beste opplevelsene i mitt liv :D . Etter det har jeg blitt revet inn i fantasy sjangeren, og lest alt jeg har kommt over av bøker. Heldigvis har jeg en kul onkel med kassevis av pocketbøker som jeg kan låne.:love:

Jeg anbefaler deg å lese Steven Eriksons bøker og David Eddings for han skriver utrolig bra. Håper du får like mange fine opplevelser som meg :thumbup:

Mhv. Kolbein :p

Endret av Deathstalker
Lenke til kommentar
Jeg leser nå steven eriksons the Malazan book of the fallen og jeg er nettopp begynt på tredje boka. Den andre boka er vel en av di beste jeg har lest. Bøkene er veldig avanserte og følger mange karakterer men er til nå noen av de beste jeg har lest. :love:

Jeg er nå 14 år og jeg leste min første fantasy bok når jeg var 10 år og det var Ringenes Herre. Det var en av de beste opplevelsene i mitt liv :D . Etter det har jeg blitt revet inn i fantasy sjangeren, og lest alt jeg har kommt over av bøker. Heldigvis har jeg en kul onkel med kassevis av pocketbøker som jeg kan låne.:love:

Jeg anbefaler deg å lese Steven Eriksons bøker og David Eddings for han skriver utrolig bra. Håper du får like mange fine opplevelser som meg :thumbup:

Mhv. Kolbein :p

Steven Erikson! The Malazan Book of the Fallen! Det er godserien sin. Jeg har lest til og med bok 5, Midnight Tides. Begynner å bli en stund siden nå, men bøkene kan definitivt anbefales.

Lenke til kommentar
weel of time bøkene er konge!!! for de som klager over at det er for mange karakterer så er det deres problem:P har lest alle bøkene og akter og lese de neste bøkene som kommer også det eneste minuset ved disse bøkene er at forfateren er gammel og kansje ikke blir ferdig... bok 11 skal komme ut i oktober

dragonlance kule fantasy bøker hvis man liker den typen geniale rollefigurer.. (Raistlin) litt trist at de orginale forfatterne ikke skriver mer om de orginale rollefigurene.

lite repitisjon i WoT? enkelte hovedkarakterer skjer jo det samme med gang på gang på gang.. (prøver å unngå no-spoiler regelen)...dessuten liten eller ingen finish i andre bøker enn den første...just keeps going and going and going...mista interessen på bok 10 eller 11...

ang. dragonlance: Raistilin er overvurdert :tease: Men jeg er enig at "original crewet" er mye mer intressant å lese om enn alt det nye drittet de har kommet med...

Lenke til kommentar
lite repitisjon i WoT? enkelte hovedkarakterer skjer jo det samme med gang på gang på gang.. (prøver å unngå no-spoiler regelen)...dessuten liten eller ingen finish i andre bøker enn den første...just keeps going and going and going...mista interessen på bok 10 eller 11...

definisjon på repitisjon:P enkelte ting skjer jo flere ganger seff:P de rir,de spiser , de reiser osv.. dette vill jo fårkome i de fleste lange serier... andre ting som skjer flere ganger er kansje for og poengtere  en handling...

ang. dragonlance: Raistilin er overvurdert Men jeg er enig at "original crewet" er mye mer intressant å lese om enn alt det nye drittet de har kommet med...

hvordan går det an og overvurdere han ? burde nok ta resten av greia på priv melding (spoiler)

Lenke til kommentar

definisjon på repitisjon:P enkelte ting skjer jo flere ganger seff:P de rir,de spiser , de reiser osv.. dette vill jo fårkome i de fleste lange serier... andre ting som skjer flere ganger er kansje for og poengtere en handling...

ang. dragonlance: Raistilin er overvurdert Men jeg er enig at "original crewet" er mye mer intressant å lese om enn alt det nye drittet de har kommet med...

hvordan går det an og overvurdere han ? burde nok ta resten av greia på priv melding (spoiler)

ble fookt innlegg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...