Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Don Camillos lille verden!

En utrolig vittig og interessant bok,

Handler om presten Don Camillo som bor i en liten italiens landsby. Der kjemper den katolske presten dagelige større og mindre feider med det lokale kommunistiske partiet og Peppone.

Don Camillo's lille verden av Giovanni Guareschi

ANBEFALT.

Lenke til kommentar

Slenger med på alle de som anbefaler Dan Brown.

Har selv lest The Da Vinci Code, Angels & Demons, og Digital Fortress.

Han skriver veldig bra, bøkene er veldig spennende, men du må ta det som står der med en stor klype salt, for mye er bare tull.

Syns forresten at A&D egentlig var mer spennende enn DVC, selv om den er litt treg i begynnelsen. Skal lese Deception point neste gang jeg er ute og flyr. (Kjøper nesten bare sånne bøker på flyplasser =P)

Akkurat nå leser jeg den aller siste Discworld-boken, The Science of Discworld III. Der en annethvert kapittel en Discworld-historie (om wiz(z)ardene og Roundworld) og annethvert kapittel er skrevet av to professorer som skriver om nesten alt mellom himmel og jord. (Så langt jeg har komt nå handler det om evolusjonisme).

De kapittlene er veldig tung lesning hvis du ikke er spesielt interressert, så jeg pleier ofte å skippe dem, og kun lese historien. =)

Ellers er alt av Terry Pratchett veldig å anbefale.

Neste boken jeg skal lese er "Hellig Blod, Hellig Gral" (tror det er det den heter) som er den boken Dan Brown har blitt beskyldt for å plagiere. Den kom ut på 70-tallet (tror jeg), og handler om mye av det samme som TDVC.

Ellers så er jo noe av det beste noensinne The Ultimate Hitchhikers Guide to the Galaxy, selv om jeg ikke var så overbegeistret for den siste boken.

Alt annet jeg har lest av Douglas Adams er også helt konge! Hvis du liker ham, så liker du Pratchett, og omvendt.

Driver også å leser Kevin Mitnick-boken dann og vann.. =)

Lenke til kommentar

Ah...

Endelig en skikkelig thread:P

Bokanbefalinger?

Tja, vil folket sitte oppe til i natt og lese anbefalinger mon tro?

Eller skal jeg bare komme med et par enkle.

Tror jeg går for sistnevnte.

Shannara-serien av Terry Brooks er absolutt å anbefale.

God fantasy på sitt høyeste.

Som nevnt før, er "His Dark Materials" av Philip Pullman også verdt å lese.

Samt oppfølgeren "Lyra's Oxford". Sistnevnte er en kort historie i egen bok.

Maggie Furey's trilogi om "The Shadowleague", er kjempebra lesestoff.

Og liker du Maggie, liker du garantert også Julia Gray.

Hennes serie på 5 bøker om Terrel og Alyssa, i "The Guardian Cycle" er så bra serie, at du vil ha opplevd mange forskjellige følelser når du er ferdig med å lese den. Anger, sinne, sorg, glede, forelskelse...

En annen forfatter/bok(serie) jeg anbefaler på det sterkeste er kombinasjonen Andre Norton & Mercedes Lackey.

Har nettopp lest ut trilogien, "The Halfblood Chronicles" og der får du ALT!

Drager, alver, magi, mennesker, kriger og bare fryd og gammen:D

Men det stopper ikke her.

Mercedes Lackey har teama opp med James Mallory og skrevet "The Obsidian Trilogy".

Jeg holder på med bok 1, The Outstretched Shadow, og jeg må si jeg liker hva jeg leser;)

Men for å ta noe annet enn fantasy.

Lest et par norske ungdomsromaner ogsål.

"Yatzy" av Harald Rosenløw Eeg, boka handler om en ung pyroman, kjærlighet, filming og det å starte på ny.

Veldig bra bok

"Sommeren vi kledde oss nakne", en bok av Arne Svingen & Helene Uri.

Ganske interessant fortellerstil, handler om Stian og Mia som møtes på et feriested i Danmark.

Mye rart skjer, og boka er definitivt verdt å lese.

Det var vel egentlig alle anbefalingene jeg hadde i dag, men hvem vet...

KOmmer kanskje mer...

Lenke til kommentar

Må få anbefale "Ender's Game" av Orson Scott Card.

Den handler om en svært intelligent gutt som utdannes til å kunne kommandere menneskenes romflåte.

Det er ikke noe annet å si enn: LES DEN!

edit: leif

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne annbefale en klisje, nemlig Ringenes Herre.

Hvorfor? For di jeg er utrolig dårlig til å lese, men det var den eneste boka jeg likte og klarte å lese helt igjenom (alle 900++ sidene).

Den er så bra at jeg ikke vil se filmene, for da klarer jeg ikke å få tilbake de "orginale" bildene fra boka siden jeg er så dorlig til å lese.

Ps: begynte på boka før jeg viste om filmene.

Lenke til kommentar
Den er så bra at jeg ikke vil se filmene, for da klarer jeg ikke å få tilbake de "orginale" bildene fra boka siden jeg er så dorlig til å lese.

Eg mistet vertfall mitt forhald til boka etter eg såg filmen.

Nemlig det er det jeg er redd for, bra det er andre her som er som meg :)

Lenke til kommentar

Erlend Loe - Doppler.

Artig og lettlest bok! Liker måten Erlend Loe skriver på, og historien er enkel men fengende. Mange fine poenger. Handler om en mann som bor i Oslo med kone og barn, men som plutselig finner ut at han skal flytte ut i skogen. Boka handler mye om hans tanker om samfunnet og menneskene rundt han, og om relasjoner han får til mennekser og en elg-kalv :)

Anbefales dersom du sitter ute i sola og trenger noe lett lesing!

Lenke til kommentar

<<Hitchhiker is fiction. Not only that, it's science fiction, not only that it's comedy science fiction.>>

<<Har du enda ikke oppdaget Douglas Adams og universets villeste science fiction serie? Da er det INGEN GRUNN TIL PANIKK!>>

Boken over alle bøker er den vannvittige humoristiske boken

Hitchhiker's Guide to the Galaxy eller Haikerens Guide til Galaksen på norsk eller Den Komplette Haikerens Guide til Galaksen som bindet heter. Forfatteren Douglas Adams har i denne boken klart å beskrive de mest usannsynelige ting med største selvfølgelighet.

Dette er StarWars møter Monty Phyton.

Dette er en av de bøkene man ikke egentlig kan beskrive, men som må leses for å kunne forstå. Men jeg kan garantere att hvis du liker britisk humor kommer du til å elske denne boken.

Det sies å være den lengste trilogien som er lagt. "Trilogien" er på 5(!) bøker som utgir ca 830 sider.

Boken handler kort og godt om Arthur Dent og Jorda som tillintgjøres(dette er ikke en spoiler).

Douglas Adams (1952-2001) Hvil i fred.

Endret av Godspeed@
Lenke til kommentar
<<Hitchhiker is fiction. Not only that, it's science fiction, not only that it's comedy science fiction.>>

<<Har du enda ikke oppdaget Douglas Adams og universets villeste science fiction serie? Da er det INGEN GRUNN TIL PANIKK!>>

Boken over alle bøker er den vannvittige humoristiske boken

Hitchhiker's Guide to the Galaxy eller Haikerens Guide til Galaksen på norsk eller Den Komplette Haikerens Guide til Galaksen som bindet heter. Forfatteren Douglas Adams har i denne boken klart å beskrive de mest usannsynelige ting med største selvfølgelighet.

Dette er StarWars møter Monty Phyton.

Dette er en av de bøkene man ikke egentlig kan beskrive, men som må leses for å kunne forstå. Men jeg kan garantere att hvis du liker britisk humor kommer du til å elske denne boken.

Det sies å være den lengste trilogien som er lagt. "Trilogien" er på 5(!) bøker som utgir ca 830 sider.

Boken handler kort og godt om Arthur Dent og Jorda som tillintgjøres(dette er ikke en spoiler).

Douglas Adams (1952-2001) Hvil i fred.

aaAAaameeen...

Drit gøy bok har bare lest 1eren men skal lese alle.

Endret av The (only) O
Lenke til kommentar
Henri Charrierè - Papillon

Min favorittbok. Noe som gjenspeiler seg i nicket mitt.

Den er god. Bare synd at jeg mangler ei halv side i mitt eksemplar (fått av fattern). Får se om jeg får dratt meg på biblioteket og lest den sida ;)

Har du sett filmen?

Lenke til kommentar
Henri Charrierè - Papillon

Min favorittbok. Noe som gjenspeiler seg i nicket mitt.

Den er god. Bare synd at jeg mangler ei halv side i mitt eksemplar (fått av fattern). Får se om jeg får dratt meg på biblioteket og lest den sida ;)

Har du sett filmen?

Har filmen. Den var sikkert ikke så værst i sin samtid, men sammenlignet med boka blir det tamme saker. Scenene fra isolatet var forøvrig veldig godt skildret i filmen.

Hvis du liker Papillon, er oppfølgeren, Banco, obligatorisk. Synes også denne boken er fantastisk. Her skriver Charriere om hvordan livet hans utartet seg etter han var blitt en fri mann. Anbefales!

Lenke til kommentar

6 om du tar med den uferdige 'Salmon of doubt'. ;)

(Selv om den ikke har direkte tilknytning regnes den for å høre til serien).

Salmon of doubt hører vel med til trilogien om Dirk Gentlys Holistic Detective Agency, og ikke THHGTTG, men det er 6 bøker medregnet 'Young Zaphod Plays It Safe' (som jeg forøvrig aldri har forstått helt meningen av).

Det var planlagt en ny bok i THHG-serien, men han døde før han fikk begynt.

Lenke til kommentar

Her noen bøker jeg liker

David Weber

• Honor Harrington - noe som ligner på seilskip, men i Verdensrommet. Istedenfor "Ship of the Line" har man "Ship of the Wall". Her er det både kamper med flåter av forskjellige størrelser, kamper uten våpen, sverd dueller og pistoldueller
    • On Bailisk Station
    • The Honor of The Queen
    • The Short Victorius War
    • ....
    • At all costs (kommer snart) Dette blir bok nr 11
    • +En del andre historier som ikke er med hovedserien

[*]Bazhel - Fantasi historie med humor, Oath of Swords starter serien

[*]Fifth Empire - Et romskip har fått mytteri for 50 000 år siden, det er ikke gravd ned i månen, det er månen. Starter med boka Munteniers Moon eller hele i en bok med Empire from Ashes

[*]March serien med John Ringo, starter med en playboy prince som er droppet på en planet som er har ganske farlig natur og innbyggere.

Jeg liker også som flere andre her de første bøkene til Raymond Fiest. Jeg synnes spesielt de Empire serien han gjorde sammen med Janny Wurts er bra.

Anne McCaffrey sine bøker er også gode. Noen serier, The Dragonsriders of Pern, Brainships, Acorna, Crystalsinger og mange andre bra bøker. Det som er morsomt me Pern bøkene er at hvis en leser en bok midt i serien slik det skjer kronologisk i historien så vil en tro det er Fantasi, men leser man en av de første eller siste bøkene så vil en se at det virkelig er Science Fiction.

Ja så er det Issac Asimov sine Robot og Fundation bøker pluss en drøss annet. Noe av Robot bøkene er det filmen I, Robot er bassert på. Fundation vil jeg påsstå er større enn det meste (alt?) som finnes av sivlisajoner som er funnet opp.

Julian May har noen bra bøker. Seriene Galactic Milieu Trilogy og Saga of Pliocene Exile er koblet sammen ikke linært. Rampart Worlds Series er også bra av henne.

Et par andre ting jeg synes er bra

• Terry Goodkind: The sword of Truth - Wizard's First Rule - bra fantasi som har en del orginale ting, selv om det blir veldig svart - hvit i hvem en sloss for etterhvert.
  • L. E. Modesitt Jr: Recluce series - The Magic of Recluce - Chaos og Order er motsatte, begge trengs, men det må være balanse. Chaos er ofte lettere mer destruktivt, men order er farlig det også
  • L. E. Modesitt Jr: Spellsong Cycle - The Soprano Sorceress - Syng og det du sier blir til.
  • Iain Banks: The Culture - Look to Windward - Intergalaktisk samfun med gigantiske farkoster som er
  • Terry Pratchet: Discworld - Fantasys svar på Adam Douglas sin Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Det kan til tider bli litt mye av det sprø her

Jeg kunne nok ha fått med meg mer, men dette får være nok for nå.

Lenke til kommentar

Jeg har pløyet meg gjennom Bagley og MacLean-bøker i lang tid, og jeg tviler på jeg går lei. Jeg bryr meg lite om at de drar på årene, for de er så flinke til å gjøre dem spennende. Var litt gøy da pappa kom hjem med en Evergood-eske full av MacLean-bøker. Norsklæreren min er enig med meg, da det flere ganger er blitt oppfordret i klassen til å lese slike bøker som meg.

Endret av morra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...