Gå til innhold

Gi egen garanti på noe jeg skal selge

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal selge en brukt gjennstand, noe som vanligvis har en garanti på 3 år. Men si det har gått to år, og garantien dekker 1 år til, men jeg ikke har kvitteringen på det jeg skal selge, dvs. jeg har ikke garanti på produktet.

Kan jeg da gi min personlige garanti i den forstand at hvis noe skjer så er jeg ansvarlig for reparasjoner/refundering av penger?

Isåfall, hvordan gjør jeg det? Kan jeg bare lage en egen kontrakt, slik at jeg og kjøperen skriver under, er denne garantien da gyldig? Slik at kjøperen kan kreve at jeg skal betale for reparasjon/refundere dersom gjenstanden blir ødelagt uten at det er kjøperen sin skyld?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ville ikke anbefale dette, hvis du gir han samme rettigheter som han hadde hatt ved et vanlig forbrukerkjøp, kan du måtte punge ut med ganske mye.

Reprasjoner er også dyre, heving av kjøpet derimot, men 1 år er ganske mye.

Lenke til kommentar

Skriv i annonse, eller si til den du selger til, at "varen selges som den er". Du er da enda pliktig til å betale for reprasjoner, eller heve kjøpet, av vesentlige mangler du ikke har opplyst om, eller burde vite om. Blir varen ødelagt av kjøpers bruk eller slitasje, er du ikke ansvarlig for dette.

Lenke til kommentar

Selvfølglig kan du gi din egen garanti på produktet, enten i form av en skriftlig eller muntlig avtale (så lenge du holder avtalen er det jo ingen problemer med muntlig). Men uansett vil jeg ikke anbefale deg å gjøre dette. Det kan bli dyrt for deg samt at du ikke har ekspertisen til å avgjøre om en feil er en garantifeil eller en feil grunnet feil bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...