Gå til innhold

Bilder av trekantcase til forsterker, sluttprodukt


Anbefalte innlegg

Hei, tidligere i år (i februar) startet jeg denne tråden der jeg lette etter inspirasjon og forslag til et chassis-design for forsterkeren vi skulle bygge som en del av elektronikk 2 faget på Høyskolen. Poenget var at vi ikke orket å lage en kjedelig firkantet boks. Jeg fikk noen ideer, tegnet noen skisser og presenterte det for prosjektgruppa vår. Alle sammen likte forslagene og vi valgte en av disse.

 

Kassen skulle altså bli et trekanthus av aluminium, med plexiglass på sidene, blått lys inni, et par speil inni, kjøleribbe plassert under, alle knapper og tilkoblinger plassert under kassen bortsett fra volumkontroll og volumkontrollen skulle bli laget av plexiglass. Jeg er ingen casemodder, men jeg vet at en flink casemodder ville få til dette bra (derfor jeg spurte om råd her), så derfor var jeg veldig spent på hvordan dette ville gå, var veldig redd for at det skulle bli rævstygt for å si det mildt.

 

I den tråden jeg linker til over skrev jeg at jeg skulle komme med noen bilder når vi ble ferdig, og det skal jeg gjøre her. Som dere ser ble det ikke så verst allikevel. Takk til alle som kom med forslag og inspirasjon! :thumbup: Gruppen fikk karakter B og ble tildelt Produktprisen 2004! Det ferdige produktet ble presentert på en lydmesse på skolen etter påske.

 

De første bildene viser selve forsterkerkanalene og strømforsyningen som vi bygde selv, hvis noen er interessert :yes:

 

01.jpg

Montering og lodding av komponenter på et av forsterkerkortene. Bildet viser undersiden av kortet.

 

02.jpg

03.jpg

Et av forsterkerkortene sett ovenfra. Effektransistorene ble montert på kjøleribba. Mellom transistorene og kjøleribba ble det brukt isolasjonsskive og termisk tape.

 

04.jpg

Begge kortene plassert på bunnplata.

 

05.jpg

Klar for testing! Kjøleribba er montert under bunnplaten nå.

 

06.jpg

Strømforsyningskortene og transformatoren. Transformatoren er gammel og stygg, vi måtte kjøpe denne for å holde oss innenfor budsjettet på 1000,-. Men den fungerte helt fint!

 

07.jpg

Klar for å teste med vår egen strømforsyning etter at vi hadde fått forsterkerkortene til å fungere. Det ene strømforsyningskortet er litt større enn det andre fordi vi måtte lage en krets på det som ga ut 12V til det blå lyset vårt :)

 

08.jpg

Oversiktsbilde.

 

09.jpg

 

10.jpg

 

12.jpg

Inngang og utgang. Inngang påtrykt en sinus.

 

13.jpg

Her har vi laget ferdig "huset". Vinklene skal holde opp aluminiumsplater og plexiglass. Transformatoren ligger nå inne i den stålboksen midt på bunnplata. Denne boksen laget vi for at den skulle hjelpe til med skjerming av feltet samt fordi transformatoren var motbydelig stygg :) Borrelåsen brukte vi for å kunne feste på speilplatene, hehe.

 

14.jpg

15.jpg

Dette er volumkontrollen. Jeg ville at den skulle stå i stil med kassa så jeg formet den som en trekant. Den er laga av 11 lag plexiglass. Jeg kuttet opp 11 små trekanter, pusset de med sandpapir for å få en matt farge, limte de så sammen med araldit, brukte varmluftpistol for å påskynde herdingen og pusset det så med maskin. Til slutt pusset jeg det med sandpapir.

 

16.jpg

Her er forsterkeren ferdig. Målinger av spesifikasjoner som klirr, SNR og båndbredde osv. utføres.

 

17.jpg

 

18.jpg

 

19.jpg

Her er det lett å se speilet.

 

20.jpg

Innvendig bilde, viser lysrøret som er montert i "taket". Bildet ble litt rart på grunn av plexiglasset.

 

21.jpg

Alle knapper og tilkoblinger ble plassert under kassa bortsett fra volumkontrollen. Her ser dere signalinngangen.

 

22.jpg

Høyttalertilkoblinger ble også plassert under.

 

23.jpg

Et siste finpuss med rødsprit før messestart! Det måtte ikke være noen fingermerker på plexiglasset.

 

24.jpg

Jeg står og sjekker om 3D presentasjonen vår er klar.

 

25.jpg

3D presentasjonen (dårlig bilde!).

 

26.jpg

27.jpg

Klar til guffe!

 

28.jpg

Forsterker med sjel!

 

Totalt ble det å koste ca 1200,-. Det er en 2*60W stereoforsterker.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fikk litt B&O følelse over den, possitivt ment :thumbup:

matcha den hvite høytalleren dere hadde på hylla på laben :yes:

 

Synes den pleksi-biten som står på volumportmetere så litt shabby ut på bildene,

kan være at den ser fantastisk ut der men på bildene synes jeg ikke.

 

får lyst til å gå laus på en av de to CL200 mine nå

:dremel::dremel:

Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 19/06/2004 : 00:30

  den var lekker...

Si fra dersom du har tegninger og komponentlisten tilovers...

 

 

Tja, har jo det meste. Det er ikke akkurat det mest avanserte du finner. Det var frivillig å velge hvilken krets vi ville bruke, og dette prosjektet hadde vi bare 3 måneder på, samtidig som vi hadde forelesninger, så vi var under litt tidspress. For å ikke ta vann over hodet valgte vi et enkelt oppsett. Det er en 2*60W forsterker med bare volumjustering, ikke noe tonekontroll (få grupper som hadde det). Det er bare en signalinngang. Lyden var helt fin synes jeg, mye bedre enn sony-minianlegget jeg sitter med her hjemme :( Det er en klasse A/B forsterker, dvs en klasse B forsterker med en Vbe-multiplikatorkobling som skal biase utgangstransistorene slik at man ikke får cutoff-distortion. Skal ikke gå så mye inn i det tekniske, er du interessert kan du lese litt om designet her. Ellers så har jeg alt av informasjon om hvordan vi bygde alt.

Lenke til kommentar
MADsen Skrevet 19/06/2004 : 15:25

  fett! men den skulle hatt sånne tone/bass/treble controllere

 

men ellers fet!

 

også kanskje gitt litt mer guff fra seg?

 

men konge fett disign!!

sinsykt bra! 

 

takk! Ja, nettopp det med tonekontrollere ville ha ført til at vi ikke hadde blitt ferdig, og prosjektet hadde blitt en katastrofe. For da måtte vi bygge en forforsterker og deretter styre med diverse filterberegninger. Det er også vanskeligere å få en fin lyd når du skal ha med tonekontrollere, mye mer arbeid.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...