Gå til innhold

Ixus 500 eller Ex-Z40

Anbefalte innlegg

Jeg skal få meg nytt kamera og har sett meg litt rundt.

Jeg har kommet frem til at det er disse to kameraene som er de mest aktuelle.

Noen som har erfaringer med disse kameraene?

Noen som har forslag til andre kameraer?

Noen som har noe sterkt i mot dette kameraet?

Hvis noen kommer med forslag til andre kameraer, så helst i samme prisklasse.

Det jeg vektlegger er:

Bildekvalitet.

Batteritid.

(Rangert etter viktighets grad)

På forhånd takk!

EDIT: Optisk zoom er også litt viktig!

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å se på Optio S4i - det er lite, har god batteritid og billedkvaliteten hmm.. Det er 4mp - det trekker nok litt ned for deg som tydligvis vil ha 5mp. - Men se på det iallfall, det tar bilder raskt, ikke like treg som Ixus.

Det var: Pentax Optio S4i

Endret av Velmont
Lenke til kommentar

optio og casio z40 er omentrent samme kamera, med samme objektiv.

Har akkurat testet z40 og ixus 500, for meg falt valget på ixus 500 pga av at bildekvaliteten var mye bedre på det.

Men ble kraftig imponert av batteritiden til z40, brukte kameraet i ei uke og batteriet var fortsatt fullt. Men batteritiden er ok på ixus og.

Jeg kjøpte heller et ekstra batteri til ixusen i tillegg.

Synes også at størrelsen på z40 var for liten, ble litt vanskelig å bruke.

fordeler med de 2:

CASIO : batteritid, skjerm, og hastighet

IXUS : Utforming, bildekvalitet

Lenke til kommentar

Geokri: Takk for informasjonen. Dette gjorde valget lettere. I akamera's test virker det som om batteritiden til Ixus 500 er VELDIG dårlig, siden de bare gav en 2'er på batteritid. Jeg heller mot Ixus'en nå, men kom gjerne med flere forslag og erfaringer med de to kameraene!

EDIT: Er forresten bilde kvaliteten til Z40 veldig mye dårligere enn IXUS 500? Trenger egentlig ikke noe som er bedre enn at jeg kan skrive ut bildet i bra kvalitet på et A4 ark...

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Batteritiden er da ikke så dårlig på Ixus 500. Her er Akam noe overdramatiske. Så lenge du er i nærheten av en stikkontakt en gang i blant, og har to timer å lade batteriet på, så klarer du deg leeenge. Regn med ett par hundre bilder før batteriet er tomt på Ixus 500 (Akam klarte over 400 når de tok bilder kontinuerlig før batteriet ble tomt). Og har du ett ekstra, så lader du det mens du bruker det andre.

Bildekvaliteten er også mye bedre på Ixus 500 enn EX Z40. Pentax Optio S4i er alt i alt ett noe bedre kamera enn Casio, men bildekvaliteten blir nok den samme (små kamera=liten optikk=noe forringet bildekvalitet).

De beste merkene, når det gjelder bildekvalitet, er Canon og Nikon. Deretter kommer (urangert) merker som Olympus, Fuji, Konica Minolta, Sony, Pentax og lignende. Casio derimot, havner et stykke bak når det gjelder bildekvalitet, men vinner på hurtighet og batterilevetid. Sammen med Casio ligger også merker som HP og Kodak. Helt bakerst finner du billigmerker som Mustek og slike ting.

Til slutt kan jeg nevne at jeg har sett ett bilde fra Optio S4i (samme optikk og lik bildekvalitet som Casio) skrevet ut i A4. Det var ikke helt bra, og sammenlignet med Ixus 500 ser man klart forskjell. Men det spørs hvor kresen man er da.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Jeg har selv ixus 500 og er kjempe fornøgd :yes: Det er et supert kamera med knallbra bildekvalitet :thumbup: Så jeg vil anbefale det på det sterkeste, men viss jeg ikke hadde godt for ixus så ville jeg heller kjøpt sony w1 enn noen av dem andre kamerane som er nemt her oppe i teksten :yes:

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg går for Ixus 500. Noen som har noe å utsette på dette? Eller advare meg mot noe?

Hvis ikke så vil jeg takke for alle svar i denne tråden. Dere har virkelig gjort valgene enklere, da det i Akameras tester virket som om Z40 var vinneren av disse 2 kameraene.

Men en siste ting: Røde øyne problemet med Canon. Er det virkelig et så stort problem som akamera vil ha det til? Får man røde øyne hver gang man bruker blitz?

På forhånd takk for alle svar.

EDIT: Noen som anbefaler en god webshop som har en grei pris på IXUS 500?

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Men en siste ting: Røde øyne problemet med Canon. Er det virkelig et så stort problem som akamera vil ha det til? Får man røde øyne hver gang man bruker blitz?

Kan kun snakke for A80. Ut i fra forhåndsdommen med røde øyne, så ble jeg positivt overrasket. Har fått flere portrettbilder uten, eller med minimale røde øyne.

Lenke til kommentar
i Akameras tester virket som om Z40 var vinneren av disse 2 kameraene.

For meg virker det som Akamera favoriserer de fleste Casio kameraene som kommer... det kommer ikke av andre grunner enn at Casio nok er det kameraet som passer testerne på Akamera best. Alle tester er basert på hva den enkelte tester legger vekt på, og i andre tester vinner Canon kamera foran Casio. Canon har langt bedre bildekvalitet enn tilsvarende Casio kamera, og det er det jeg synes er viktig.

Har ikke noe stort problem med røde øyne på mitt eldre Ixus av samme størrelse, men det er der. Veldig enkelt å fjerne i etterkant da.

Gode webshopper? Sjekk prisguiden, eller prøv www.komplett.no, www.xd.no, www.mpx.no og lignende seriøse butikker.

Lenke til kommentar
Sammen med Casio ligger også merker som HP og Kodak. Helt bakerst finner du billigmerker som Mustek og slike ting.

Men jeg er litt nyskjerrig på HP R707, om det faktisk kan bevege seg litt oppover på stigen når det gjelder bildekvaliteten. Håper på flere reviews snart, har en i familien som skal kjøpe seg nytt kamera snart og R707 passer vedkommende perfekt.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

Jeg har bestemt meg at jeg vil gå for IXUS 500 ettersom jeg vektlegger sterkt bildekvalitet. Og problemet med batteritiden kan jeg løse ved å kjøpe et ekstra batteri :thumbup: Er veldig glad for at dere har tatt dere tid til å hjelpe meg ut av dette valgproblemet! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...