Gå til innhold

AMD ATHLON 64

Lasse.S

Anbefalte innlegg

Hei, det er en ting som jeg lurer på, som slår aldri feil, som har irritert meg lenge når det gjelder AMD hovedkort. Hvis den støtter 800 MHz FSB, da støtter hovedkortet kun singel-channel DDR400 RAM. Og hvis den støtter dual-channel DDR400 RAM, da støtter hovedkortet kun 400 MHz FSB - aldri så mye som 800 MHz FSB. Den støtter alltid bare en av delene, aldri begge delene. Å lage et hovekort med begge disse egenskapene, ville bare koste kanskje et par hundrelapper ekstra, og med dette, ville en stor flaskehals bli fjernet, og dermed ville man få en mye raskere PC, fordi med dobble minnekanaler på DDR400 Minne, og 800 MHz FSB, får man reint 6.4 G/s, buss, og da med Athlon 64 3400+ - med med 939 pinner, ville da man få en forferdelig rask PC, og samtidig ikke så dyr, pga de lave prisene som AMD har på CPU`ene sine.

Intel har hovedkort som støtter 800 MHz FSB, og har i tillegg dual-channel DDR400 RAM, men bakdelen med intel hovedkort, er at Intel får bare 775 pinner på CPU sokkelen, mens AMD har allerede 939 pinner, og får da bedre overføring på 939 pinner - og hvis man skal ha en Intelprosessor som er nesten like rask som Athlon 64 3400+, må man ha en Pentium 4 Ekstreme Edition 3.4GHz, som koster så mye som 8000 -9000 kroner. Men med Athlon 64 3400+, er denne minst like rask som Pentium 4 Ekstreme Edition 3.4GHz, men med mye billigere penge.

Jeg mener en Athon 64 3400+ og en Pentium 4 Ekstreme Edition 3.4 GHz, er AMD prosessoren raskere, hvis man regner bare de to CPU'ene alene, uten hovedkort.

Bare de få hundrelappene, som det hadde kanskje kostet ekstra, for å lage et AMD hovedkort med begge de egenskapene, har irritert meg grenseløst, hvorfor dem ikke har laget det, og hva er grunnen til det?

Kan dere fortelle meg, om AMD vil komme til å lage Hovedkort, med begge disse egenskapene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AMD lager ikke hovedkort.

Men de lager chipset.

Ekke det nvidia og via a? nForce3 og VIA chipset

Jeg tror AMD også lager chipset, de gjorde det vertfall før...

Mulig jeg tar feil, men jeg mener å ha sett HK med AMD chipset.

Endret av Shader
Lenke til kommentar

Lasse.S: Alle sokkel 939-hovedkort gir deg det du er ute jakt etter, de har støtte for både dual-DDR og 800Mhz HyperTransport-buss (Athlon 64 har ikke FSB, pga. integrert minnekontroller). Disse hovedkortene benytter foreløpig bare brikkesett fra NVIDIA og VIA, nForce3 250Gb og K8T800 Pro henholdsvis.

Komplett har allerede flere sokkel 939-hovedkort å velge imellom:

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10482

AMD har forøvrig laget brikkesett selv en god stund allerede; det begynte med AMD-640 for K5/K6 (sokkel 7), så AMD-750 for Athlon (slott A), AMD-760 for Duron/Athlon/XP (sokkel A), deretter AMD-760 MP/MPX for Athlon MP (sokkel A), og nå senest AMD-8000 for Athlon 64/FX (sokkel 939/940) og Opteron (sokkel 940).

Mer informasjon om noen av AMD sine brikkesett finner du her:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...202_873,00.html

Lykke til! :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...