Gå til innhold

Er musikk som f.eks Limp Bizkit ekte rock?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men gudbedre da! Det finnes jo dritt i alle sjangre, gjør det ikke? Det finnes så forbanna mye dårlige nu-metalband, og forbanna mye dårlige metalband, punkband, skaband, jazzkvartetter, you name it. Men det betyr ikke at sjangeren ikke har gode band også. I dette tilfellet er KoRn og SOAD mine favoritter innen sjangeren. Ellers misliker jeg Limp Bizkit og Linkin Park etc. SVÆRT mye. MEN DET BETYR IKKE AT DET IKKE ER NU-METAL.

Jeeez.

Lenke til kommentar
Hva som gjør sangene jeg hører på til rock er: Artistene lar seg ikke påvirke av hva folk synest, de har gitarsoloer, de spiller musikk fordi de liker det og for å glede publikum (Nu-Metal artister spiller for å tjene penger, og liker ikke nødvendigvis sin egen musikk), de har ekstreme ferdigheter , de er ikke kommersielle, dessuten er 'ekte rock' mer melodiøst enn Nu-metal .

Kremt, ekstreme ferdigheter er jo ikke et must akkuratt da. Hør på AC/DC for eksempel, Highway To Hell, Back In Black osv krever ikke allt for mye å spile de låtene, men de er fremdeles kjempe tøffe. Nå siere ikke jeg at AC/DC ikke har ferdigheter, fordi det har de så det holder, men du kan komme lengt uten de store ferdighetene bare du klarer å lage låter som er fengende ;)

Lenke til kommentar
Korn og Rammstein tilhører vel samme sjanger så vidt jeg vet...?

De er begge rock...

og begge har sterk innflytelse fra heavy metal

men der slutter likheten du..

Rammstein er indistruel metal/hevy rock

Mens KoRn er Nu/Rap Metal..

Du beviser at du ikke har peiling på musikk...

Sier meg forresten enig med alt HalTan har sagt

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Men gudbedre da! Det finnes jo dritt i alle sjangre, gjør det ikke? Det finnes så forbanna mye dårlige nu-metalband, og forbanna mye dårlige metalband, punkband, skaband, jazzkvartetter, you name it. Men det betyr ikke at sjangeren ikke har gode band også. I dette tilfellet er KoRn og SOAD mine favoritter innen sjangeren. Ellers misliker jeg Limp Bizkit og Linkin Park etc. SVÆRT mye. MEN DET BETYR IKKE AT DET IKKE ER NU-METAL.

Jeeez.

De fleste Nu-Metal artister er talentløse. Det er får sjangre der mesteparten er talentløse.

Det er ingenting som tyder på at Limp Bizkit ligner på Korn. At artister som Limp Bizkit er stemplet som Metal skyldes at det ikke finnes noen annen kategori for artister som dem.

Lenke til kommentar
Tror ikke det, men om de absolutt skal gjøre det, er de i så fall nu-metal.

På MTV's hjemmeside står det funk-metal. Og om Korn er Nu-Metal begynte sjangeren bra, men er for lengst ødelagt av artister som f.eks Limp Bizkit.

Denne tråden burde jo bare dø nå....

Nu-metall er rock (PUNKTUM).

Alle har skjønt at du ikke liker Limp Bizkit og Linkin Park, og jeg vil tro alle gir faen.

Lenke til kommentar
Hva som gjør sangene jeg hører på til rock er: Artistene lar seg ikke påvirke av hva folk synest, de har gitarsoloer, de spiller musikk fordi de liker det og for å glede publikum (Nu-Metal artister spiller for å tjene penger, og liker ikke nødvendigvis sin egen musikk), de har ekstreme ferdigheter , de er ikke kommersielle, dessuten er 'ekte rock' mer melodiøst enn Nu-metal .

Kremt, ekstreme ferdigheter er jo ikke et must akkuratt da. Hør på AC/DC for eksempel, Highway To Hell, Back In Black osv krever ikke allt for mye å spile de låtene, men de er fremdeles kjempe tøffe. Nå siere ikke jeg at AC/DC ikke har ferdigheter, fordi det har de så det holder, men du kan komme lengt uten de store ferdighetene bare du klarer å lage låter som er fengende ;)

Ja, man kan kommer ganske langt, de finnes det mange som beviser. At ACDC kom langt skyldes sannsynligvis at de klarte å kombinere Hardrock og Blues-boogie på en vellykket måte. :thumbup:

Endret av superseven
Lenke til kommentar
De fleste Nu-Metal artister er talentløse. Det er får sjangre der mesteparten er talentløse.

Feil. Jeg er kresen når det gjelder musikk, og hører også lite på nu-metal, men det finnes gode band i denne sjangeren. Det samme gjelder alle andre (store) sjangre også. Personlig tåler jeg ikke Iron Maiden, jeg mener personlig at Iron Maiden er talentløst pompøst, platt og kjedelig, men det betyr ikke at de er talentløse, det betyr bare at jeg ikke liker musikken deres. OBJEKTIVITET, gutt.

Det er ingenting som tyder på at Limp Bizkit ligner på Korn.

Omtrent like mye som tyder på at Led Zeppelin ligger under samme hovedsjanger som Metallica. Eller In Flames og Pink Floyd, for den saks skyld.

At artister som Limp Bizkit er stemplet som Metal skyldes at det ikke finnes noen annen kategori for artister som dem.

Det er ikke metal, det er nu-metal. Og grunnen til det er at de er påvirket av mange forskjellige sjangre, med hovedbase i metal/heavyrock og hip-hop. Utrykket "nu-metal" betyr bare at det er en videreutvikling/grein av metallen.

Om vi skulle tenke som du gjør, er hip-hop fremdeles jazz, og all rock fremdeles blues. :roll:

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Det er ikke engang nødvendigvis vokal på en skikkelig rockelåt!

Slutter meg til det, f. eks. Dreamtheatre.

Jepp, Dream Theater er progressiv metal, altså rock.

Men er det andre enn meg som synes det er utrolig uinterresant med sjangerdefinisjoner? :dontgetit:

Kan ikke alle som synes noe om, eller lurer på noe om sjangerdefinisjoner, bare se i et leksikon eller no? Just a thought...

Lenke til kommentar

HalTan: Du vet mye, det er bra. Men, du skyter deg selv gang på gang i foten ved å si at SOAD er Nu-Metal. Ok, vi kan gjerne pælme dem inn i kategorien New-metal, men NU? Skjerpings. Om jeg skulle ha satt dem i en bås så hadde det blitt: "politisk ukorrekt libanesisk alt. metal". ;)

Men, så tilbake til diskusjonen angående NU-metal. Er det bra musikk? ehh.... kan man si at Marcoolio gjør Rap'en til en bra genre? Er E-type representative for Trance/Dance/<insert random genre --> here <--- > ?

Jeg for min del synes at mye av det tidlige som ble laget innenfor nu-metalen (argh, som jeg hater det ordet.) er meget bra. Du har band som KoRn, Deftones og Limp Bizkit (ja, de laget musikk FØR yoyo-rollin') som produserte god musikk før det hele skar seg rundt årtusenskiftet. Hva skjedde? :(

Og ikke kom her og kast gode, underholdende band ned i søla som er bedre kjent som Nu-Metal. eksempel på slike band er: SOAD, Incubus, The Urge, Hoobastank og Lost Prophets. Huff huff...

mvh

Lars Pedersen - #metal.no

Lenke til kommentar
HalTan: Du vet mye, det er bra. Men, du skyter deg selv gang på gang i foten ved å si at SOAD er Nu-Metal. Ok, vi kan gjerne pælme dem inn i kategorien New-metal, men NU? Skjerpings. Om jeg skulle ha satt dem i en bås så hadde det blitt: "politisk ukorrekt libanesisk alt. metal". ;)

Tja, både ja og nei. "Nu-metal" er faktisk kun en "trendy" måte å skrive "new-metal", så sett i det brede og vide så ER SOAD new-metal, ergo nu-metal. Jeg skjønner dog godt hvilket poeng du forsøker å få frem her. SOAD faller på mange måter ikke under i samme nu-metal-sjanger som Linkin Park, men som sagt, new-metal -> nu-metal. Og ja, om man skal beskrive deres musikk korrekt holder ikke en så bred sjangerdefinisjon som "nu-metal" mål i det hele tatt, det gjelder i det hele tatt få band. SOAD har funnet seg/laget sitt eget lille hjørne i alt/nu-metallen og utviklet seg i den retningen du kaller "politisk ukorrekt libanesisk alt. metal" (en definisjon jeg liker godt. ;)

Men, så tilbake til diskusjonen angående NU-metal. Er det bra musikk? ehh.... kan man si at Marcoolio gjør Rap'en til en bra genre? Er E-type representative for Trance/Dance/<insert random genre --> here <--- > ?

Jeg for min del synes at mye av det tidlige som ble laget innenfor nu-metalen (argh, som jeg hater det ordet.) er meget bra.

Ja, AKKURAT! Dette er det jeg sier gang på gang, man skal ikke kutte hele sjangertreet, bare fordi det er noen (alt for mange, desverre) råtne epler. :)

Og ikke kom her og kast gode, underholdende band ned i søla som er bedre kjent som Nu-Metal. eksempel på slike band er: SOAD, Incubus, The Urge, Hoobastank og Lost Prophets. Huff huff...

Hehe, vel, bottom line må uansett bli at man burde se helt bort ifra sjanger (og i hvert fall altfor brede sjangerdefinisjoner). Sjangerdefinisjoner er nokså irrelevant for musikken selv. Å sette musikk i bås er en dårlig idè, og det er en enda dårligere idè å dømme musikken etter båsen den står i, og ikke musikken. Om SOAD teknisk sett er nu-metal (ja, jeg liker heller ikke ordet) eller ei får være det samme, det er knakende herlig god musikk. :)

mvh

Lars Pedersen - #metal.no

Hvilket nettverk? :)

Lenke til kommentar

Vel, ideèn bak "new" og ikke "nu" var å få vekk sjangerne. Det var Corey Taylor, vokalisten i Slipknot som snakket om det der etter at han ble konfrontert av en reporter med at Slipknot spilte NU-Metal. Og etter et par tirader med banneord så kom han frem til at Slipknot spilte i såfall en Ny form (new:P) for metal, men så absolutt ikke NU-metal... (herregud, for en definisjonsgrøt)

Jeg mener fremdeles at enhver "god" Nu-metal må inneholde de hoppene mellom brøling, raping og clean voices som kjennetegner f.eks Linkin Park. Men, men... som sagt.. det er ikke lett.

Argh, stakkars Soad -----> || Nu-metallens skumle bås ||

#metal.no @ efnet! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...