trust_any1 Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg skal koble en bekjent til Telenor ADSL, og dem har 3 telefoner spredt omkring i huset... Analog linje... Hvordan kan jeg få koblet til ADSL, og gjøre det slik at PCen ikke blir koblet av nettet når telefonen brukes...? Har litt innsikt i det, men hvordan må jeg koble...? Kan også lage noen tjuvkoblinger om det trengs... Har kun ett uttak i nærheten. I følge Telenor sine anvisninger, så må jeg finne ut hvor inntaket til huset er... Og koble splitteren på et sted før alle telefonene... Stemmer dette...? Går det ann å finne denne kontakten, og så lage en Y-TP-kabel...? Så jeg slipper å styre så mye med selve ledningene...? Klarer vi dette uten en høvding til i Telenors retning...? Hjelp! Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Du må ha splitteren før telefonene ja. Dette bildet er vel egentlig ganske beskrivende: Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) Du klarer nok dette fint. Tror du må finne det første uttaket til telefonen for at alle telefonene og adsl skal virke som det skal etterpå. Etter at du har satt opp splitteren kobler du ledningen til telefonen tilbake til det opprinnelige telefonnettet i huset, mens ledningen til adsl går til modemet/routeren. Deretter strekker du bare en vanlig ukrysset nettverkskabel fra modemmet til det rommet der pc-en er. (eller setter opp noe trådløst) Nå skal du kunne bruke begge deler uten forstyrrelser. Edit: Må blir raskere på å skrive innleggene. Endret 18. juni 2004 av Thorsen Lenke til kommentar
trust_any1 Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 Er det jeg har kommet fram til, jeg åg... Men ifølge Telenor kan jeg ha opptil 100 meter kabel mellom splitter og modem... Noe ukorrekt ved dette...? I så fall vil jeg vite det! Og hvordan skal jeg koble telefonledningen...? Modulærplugg altså... Hvor mange ledere er det, og hvor skal dem...? Noen som kan hjelpe meg med dette også...? Lenke til kommentar
Beo Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Analog signal er det de to pinnene i midten. Grunnen til dette er at hvis du bruker en rj-45 stikk på veggen( den har 8 pinner) så kan du likevel sett inn en med 4 og 6 pinner da disse er selv-sentrerende. før splitter bruker du det eksisterende paret du benytter deg av fra før etter splitter er jeg litt usikker på hvile pinner mellom splitter og adsl modem for jeg brukte er cat5 kabel da var alle 8 koblet Lykke til Lenke til kommentar
trust_any1 Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 Problemet er fremdeles at det kun er et stikk i nærheten på alle steder sted... Ergo, jeg må leke litt hobbyinstallatør... Og da blir det litt kjipt om det blir feil... Husker ikke om det er skjulte kabler eller ikke... Søren... Jaja... Detta blir gøy, dere! Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg skal koble en bekjent til Telenor ADSL, og dem har 3 telefoner spredt omkring i huset... Analog linje... Hvordan kan jeg få koblet til ADSL, og gjøre det slik at PCen ikke blir koblet av nettet når telefonen brukes...? Har litt innsikt i det, men hvordan må jeg koble...? Kan også lage noen tjuvkoblinger om det trengs... Har kun ett uttak i nærheten. I følge Telenor sine anvisninger, så må jeg finne ut hvor inntaket til huset er... Og koble splitteren på et sted før alle telefonene... Stemmer dette...? Går det ann å finne denne kontakten, og så lage en Y-TP-kabel...? Så jeg slipper å styre så mye med selve ledningene...? Klarer vi dette uten en høvding til i Telenors retning...? Hjelp! Et alternativ, som kanskje ikke er fult så elegant, men litt enklere er å kjøpe flere splittere og ha en ved hver telefon. Man du kan også kutte kabelen forran alle telefonene, og koble splitteren på der. Men da må du ha tang for å montere plugger på kabelen. Lenke til kommentar
trust_any1 Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg ga opp... Uten å ha prøvd! Det er et relativt nytt hus, så alt av kabling er skjult... Jeg kapitulerer herved, og ringer etter montør... Dem folka har penger nok, så da orker jeg ikke prøve så hardt, egentlig... Hadde det vært meg selv, derimot... Takk for hjelpa alle sammen... It's been swell! Forresten... Hvem har ikke modulærpluggtang liggende...? Trodde slikt var en selvfølge, jeg... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg ga opp... Uten å ha prøvd! Det er et relativt nytt hus, så alt av kabling er skjult... Jeg kapitulerer herved, og ringer etter montør... Dem folka har penger nok, så da orker jeg ikke prøve så hardt, egentlig... Hadde det vært meg selv, derimot... Takk for hjelpa alle sammen... It's been swell! Forresten... Hvem har ikke modulærpluggtang liggende...? Trodde slikt var en selvfølge, jeg... Jaja, du gav opp med æra i behold iallefall, hadde vært litt pinlig om du prøvde å innstallere det selv og kutta strømmen i huset. Lenke til kommentar
RickRoll Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Husk: Det er aldri for sent å gi opp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå