josteinaj Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg fikk vite at jeg skulle komme opp i norsk muntlig etter den nye eksamensformen i dag, og dette er oppgaven jeg fikk: OPPGAVE 1 Personskildring Velg tre kvinnelige eller tre mannlige hovedpersoner fra tekstene du har arbeidet med i norskfaget. du skal holde et foredrag med utgangspunkt i disse tekstene, der du sammenligner forfatternes skildringer av hovedpersonene og setter disse i sammenheng med forfatterskapene og forfatternes samtid. Tekstene må dekke minst to litterære perioder, og være av tre ulike forfattere. Du kan ikke bruke tekster du også har brukt i særemnet, ellers kan alle typer tekster brukes. ------- Merk deg dette: Samtalen etterpå vil ha presentasjonen og de tekstene du har brukt som utgangspunkt, men andre relevante tekster fra fagrapporten kan også trekkes inn. Du bør også kjenne til sentrale språkhistoriske trekk i periodene besvarelsen dekker. Tekstene jeg (gruppen min) har valgt er: "Faderen" av Bjørnstjerne Bjørnson "Sult" av Knut Hamsun "En flyktning krysser sitt spor" av Aksel Sandemose Har dere noen forslag til hvordan jeg kan angripe denne oppgaven? Noen som vet noe om disse bøkene og kan si meg kort hva som er likheter og forskjeller ved dem? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Hva gjør den i denne kategorien, når tema er personskildringer i lyrikken? Vel, har ikke så mye å bidra med men; - Hamsun mente vel at Bjørnson og de andre realistiske forfatterne bare laget "pappfigurer" for å fremme et budskap, og at de ikke var psykologisk korrekte. - Hamsun la stor vekt på induvidualismen, og var opptatt av det psykologiske, som i den fattige i sult. Det jeg kom på i farta... Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 ok, takk. Hva gjør den i denne kategorien, når tema er personskildringer i lyrikken? Jeg fant desverre ingen "lyrikk" eller "språk" seksjon i forumet men jeg synes "politikk, religion og samfunn" var nære nok. Om denne tråden er helt malplassert så får moderatorene slette, flytte eller gjøre hva de vil med den. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Offtopic : Mener at det er mer bruk for en skole-seksjon enn en søppel-del... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 ...men det går jo i det samme Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 Jepp, skole er søppel, men vi må jo leve med søppel også... Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 hehe, i bergen blir bosset (søppel) brent, og avgassene gjort om til elektrisitet og varme Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2004 hehe, i bergen blir bosset (søppel) brent, og avgassene gjort om til elektrisitet og varme I oslo kaster vi alt i samme søppeldunk - vi har vel en egen papirdunk, men bryr meg ikke så mye om den legger bare aviser og sånt der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå