Gå til innhold

Personskildring i norsk muntlig eksamen

Anbefalte innlegg

Jeg fikk vite at jeg skulle komme opp i norsk muntlig etter den nye eksamensformen i dag, og dette er oppgaven jeg fikk:

OPPGAVE 1

Personskildring

Velg tre kvinnelige eller tre mannlige hovedpersoner fra tekstene du har arbeidet med i norskfaget. du skal holde et foredrag med utgangspunkt i disse tekstene, der du sammenligner forfatternes skildringer av hovedpersonene og setter disse i sammenheng med forfatterskapene og forfatternes samtid. Tekstene må dekke minst to litterære perioder, og være av tre ulike forfattere. Du kan ikke bruke tekster du også har brukt i særemnet, ellers kan alle typer tekster brukes.

-------

Merk deg dette: Samtalen etterpå vil ha presentasjonen og de tekstene du har brukt som utgangspunkt, men andre relevante tekster fra fagrapporten kan også trekkes inn. Du bør også kjenne til sentrale språkhistoriske trekk i periodene besvarelsen dekker.

Tekstene jeg (gruppen min) har valgt er:

"Faderen" av Bjørnstjerne Bjørnson

"Sult" av Knut Hamsun

"En flyktning krysser sitt spor" av Aksel Sandemose

Har dere noen forslag til hvordan jeg kan angripe denne oppgaven? Noen som vet noe om disse bøkene og kan si meg kort hva som er likheter og forskjeller ved dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gjør den i denne kategorien, når tema er personskildringer i lyrikken?

Vel, har ikke så mye å bidra med men;

- Hamsun mente vel at Bjørnson og de andre realistiske forfatterne bare laget "pappfigurer" for å fremme et budskap, og at de ikke var psykologisk korrekte.

- Hamsun la stor vekt på induvidualismen, og var opptatt av det psykologiske, som i den fattige i sult.

Det jeg kom på i farta...

Lenke til kommentar

ok, takk.

Hva gjør den i denne kategorien, når tema er personskildringer i lyrikken?

Jeg fant desverre ingen "lyrikk" eller "språk" seksjon i forumet ;) men jeg synes "politikk, religion og samfunn" var nære nok. Om denne tråden er helt malplassert så får moderatorene slette, flytte eller gjøre hva de vil med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...