Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettver + adsl?


Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg plages med hjemme nettverket mitt, har 2 maskiner, en liten hub og adsl modemet.

På huben blinker lyset collision hva betyr det?

Adsl linja mi detter ut i ny og ned, fikk telenor til og teste linja og de fant ingen feil, så jeg fikk nytt modem, men problemet er her enda.

Så kan det være hos meg det knoter seg til?

Det kommer bare plutselig får ikke kontakt med modemet....

Noen som har en løsning?

ledningene går fra modemet, huben også til en av hver datamaskin.

På forhånd takk for hjelpa!

Mvh ITW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo router i modemet....

Har speed touch 510 eller noe sånt og tror det er router i den.

Når collision lampa blinker betyr ikke det att 2 ip'er koliderer?

Men det gjør altså ikke noe att den blinker?

Trenger jeg en ekstra router?

Lenke til kommentar
Ja og som sagt har en liten hub stående, og tror det er router i modemet...

Noen som vet?

Det er pakker som koliderer. To maskiner snakker sammen mens en 3. maskin prøver å prate. Er sånt som skjer når man bruker en hub. Prøv med bare en pc og adsl router koblet til. Dersom det fremdeles er problemer kan du prøve å koble maskinen direkte til routeren. Da finner du i det minste ut hvor problemet ligger.

Lenke til kommentar
så det kan være nettverket mitt som knoter til adsl forbindelsen?

Er mulig at det blir så mange kolisjoner at maskinene ikke klarer å snakke med ADSL boksen ja. Kan være noe annet også, men det er greit å begynne i den enden siden det er ting du lett kan finne ut av selv. (som jeg forklarte over)

Lenke til kommentar
Har du sjekket at kabelen fra modemet til huben står i "Uplink" porten Oftest første, men av og til siste port. Der kan ofte være en knapp der som -som regel skal trykkes inn for å aktivere uplink Deretter kan du koble til pc`ene i de andre portene. port 2 og 3 f.eks. Finnes flere uplink varianter på hub/svitsjer - sjekk dokumentasjon.

I tillegg er det forskjell om du har bredbånd gjennom kabel/telefonen... Hvis kabel så må man visstnok abonere på "multi" - har ikke sett dette i aksjon. .. men dog Vanligst er at man har en router som fordeler trafikken. Da har modemet ditt en ipadresse og du får to nye interne adresser til maskinene dine. Innstillinger til ruteren er forskjellig fra ruter til ruter, men som oftest med ok veiledninger. Endret av RobinHood
Lenke til kommentar
Har du sjekket at kabelen fra modemet til huben står i "Uplink" porten Oftest første, men av og til siste port. Der kan ofte være en knapp der som -som regel skal trykkes inn for å aktivere uplink Deretter kan du koble til pc`ene i de andre portene. port 2 og 3 f.eks. Finnes flere uplink varianter på hub/svitsjer - sjekk dokumentasjon.

 

I tillegg er det forskjell om du har bredbånd gjennom kabel/telefonen... Hvis kabel så må man visstnok abonere på "multi" - har ikke sett dette i aksjon. .. men dog Vanligst er at man har en router som fordeler trafikken. Da har modemet ditt en ipadresse og du får to nye interne adresser til maskinene dine. Innstillinger til ruteren er forskjellig fra ruter til ruter, men som oftest med ok veiledninger.

Siden han sier at forbindelsen til resten av verden detter ut av og til. Så er nok alt koblet rett.

Lenke til kommentar

hmm, jeg har også noen rare problemer med at linja detter ut.

 

har også speedtouch modemet med innebygd router

 

det som skjer er at hver gang jeg bruker dc++, så dør linja etter noen minutter, så kommer det tilbake, så dør det, osv. Dette skjer kun når jeg bruker dc++. Samtidig når linja detter ut så stopper hele pc'en opp, programmer fortsetter å fungere, men taskbar låser seg, og hvis jeg tar ctrl+alt+del så kommer ikke den opp før 'laggen' har forsvunnet, så fungerer pc'en normalt igjen noen minutter, og så skjer det igjen.

 

telenor nevnte at å sette fast ip kunne hjelpe, de sa dette:

 

Dersom internettrafikken stopper opp med jevne mellomrom kan dette

skyldes en automatisk funksjon i Windows som kan "slås av" ved å sette

en fast IP-adresse i TCP/IP-protokollen som er knyttet til

nettverkskortet. Veiledning til dette finner du i ADSL Guiden. Gå til

adressen: http://www.online.no/adsl Klikk på "Feilsøking"

 

Problemet kommer av at IP-adressen som tildeles når man bruker

ADSL legges til TCP/IP-protokollen som er knyttet til PPPoE-adapteret.

Windows har da ikke en IP-adresse tilknyttet TCP/IP som er knyttet mot

nettverkskortet, og vil da med jevne mellomrom (hvert 10. eller 15.

minutt) sende en forespørsel til DHCP for å be om en IP-adresse. Siden

ADSL med PPPoE ikke tildeler IP-adresse via DHCP vil ikke Windows få noe

svar, og da stopper Windows IP-trafikken i mellomtiden.

 

jeg gjorde riktignok som de sa, men det hjelper fortsatt ikke, og som sagt, dette skjer bare når programmet dc++ er oppe og går. Noen som har opplevd lignende eller har noen tips?

Lenke til kommentar
Bruker dere krysset kabel mellom ADSL modemet og Switch/Hub/Router? Hvis ikke kan det være årsaken..

Jeg bruker straight mellom modem og switch her...

 

Men du se på modemet om lampen DSL slutter å lyse når du detter ut. er dette tilfellet så er feilen på "andre" siden av modemet, altså mellom modem og telefonkontakt. Da må du sjekke om splitter er koblet riktig. Har du flere telefoner i huset og ikke har koblet splitteren før alle telefonene så er nok det feilen (Har gjort det her...)

 

Tenker du at det er hubben så koble den ut og se om det hjelper. Gjør det det så kjøp en switch, det er ganske mye greiere medd flere maskiner hvis du har litt last på nettverket. (SMC er ett godt merke)

 

 

Straight kabel fungerer fint om du kobler den i siste port, det skal ikke være slik at hubben hopper ut, for enten så får de kontakt med straight eller så får de ikke kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...