Anthrax Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Har tenkt på en moderat og faktisk NYTTIG casemod: innebygget 8-ports switch (ikke originalt, sikkert - men veldig greit!). LEDs og evt. bryter monteres foran på kabinettet - inspirert av artikkel på Virtual-Hideout.net. spesifikasjoner: Spenning: 9VDC Strøm: 1A Effekt: 9W (9V*1A) Har i første omgang tenkt å bruke 12V og resistor for å kunne kjøre den med intern strømforsyning - vil det gå greit med hensyn til strømforbruk (har 340W Chieftec PSU)? Ohm resistor:(12V-9V)/1A = 3Ohm kan 2,7 el.3,3 ohm brukes? (Det er det nærmeste Elfa fører) eller må det vere 3 ohm akkurat? hvilke konsekvenser vil det evt ha å kjøre switchen på .3V lavere/høyere spenning? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Å gi stabil strøm/spenning til en aktiv enhet er ikke like enkelt som å senke spenningen til en diode. En diode vil "strebe" etter å oppretholde den spenningen den er spesifisert for. Demed kan vi si at hvis vi setter en motstand i serie med dioden og så setter en høyere spenning over disse vil den spesifiserte spenningen legge seg over dioden og resten over motstanden. Får å gi fast spenning til en aktiv enhet må man enten bruke en spenningesdeler ved å bruke 2 motstander eller bruke en spennings regulator. Siden switchen trekker ganske mye strøm er det ikke hensiktsmessig å bruke bare motstander, så Da gjenstår bare regulator. Man kan bruke fast regulator eller en regulerbar (krever litt mer med motstander rundt). Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Kjøp en IC som heter 7809 (helst 1.5 A utgaven), og koble denne i mellom. Dette er en IC gir stabil 9 v ut uavhengig av spenningen inn (innenfor rimelighetens grenser). Du trenger en kjøleribbe til denne, pluss kanskje en kondensator eller to. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Quote: On 2002-04-17 13:36, kingkong skrev:Kjøp en IC som heter 7809 (helst 1.5 A utgaven), og koble denne i mellom. Dette er en IC gir stabil 9 v ut uavhengig av spenningen inn (innenfor rimelighetens grenser). Du trenger en kjøleribbe til denne, pluss kanskje en kondensator eller to. Kjølnga skal vel holde og feste icen til kabinettet (Feste til noe metall) Lenke til kommentar
Anthrax Skrevet 17. april 2002 Forfatter Del Skrevet 17. april 2002 Ok - regulatorer kostet ikke så mye så det er greit. Var det mulig å få tak i koblingskjema/inføøring (gjerne URL/i mail)? Kan LITE om elektronikk! :smile: Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Quote: Bøgge Bakken skrev (2002-04-17 14:16):Kjølnga skal vel holde og feste icen til kabinettet (Feste til noe metall) noen ganger er metallplata på TO220'en "in" og ikke "gnd". Da lønner det seg ikke å koble den til chassi (=jord) Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Anthrax skrev (2002-04-17 14:17):Ok - regulatorer kostet ikke så mye så det er greit. Var det mulig å få tak i koblingskjema/inføøring (gjerne URL/i mail)? Kan LITE om elektronikk! :smile: klikk på den lille "i"'en ved den komponenten du skal ha (artikkel nr. 73-091-23) Da får du opp dataarket til komponenten (eller komponentfamilien). I slike dokumenter står det nesten alltid et kapitel med "application circuit" som viser hvordan komponenten blir brukt i en krets. Da ser du også hvile komponenter du trenger å ha rundt for å få den til å virke. I dette tilfeller er det 2 kondensatorer. Finner du ikke fram, så bare spørr igjen :smile: . Jeg synes bare det er bedre å lede folk litt på vei og så la de finne fram på egenhånd og lære enn å gi dem alt med teskje [ endret av Xell den 2002-04-17 14:57 ] Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Jeg har en 8 porter hub(10/100mbit) som kobles på 5 v. Kobles rett og slett på den rød ledningen på drevkabelen! Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Tror ikke du vil merke noe nevneverdig om du kobler den verken på 12volt (gul-svart) eller på 7volt (rød-gul). De fleste komponenter av denne typen inneholder en liten spenningsregularer i seg selv. Lenke til kommentar
Anthrax Skrevet 18. april 2002 Forfatter Del Skrevet 18. april 2002 Dette virket interresant, targoth! Er det noen måte jeg kan verifisere at det faktisk er en slik voltregulator på printkortet? Dvs. utseende o.l? Hvis den er der, hva er da best? 7 el. 12 volt? Ville anta 7, siden det er nermest, men overspenning blir kanskje bedre - jeg vet ikke jeg :wink: Lenke til kommentar
Xell Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Quote: Anthrax skrev (2002-04-18 10:17):Dette virket interresant, targoth! Er det noen måte jeg kan verifisere at det faktisk er en slik voltregulator på printkortet? Dvs. utseende o.l?Hvis den er der, hva er da best? 7 el. 12 volt? Ville anta 7, siden det er nermest, men overspenning blir kanskje bedre - jeg vet ikke jeg :wink: Er det en intern regulator er 12V bedre siden regulatorer trenger input på mer V en det de skal regulere til. Lenke til kommentar
Anthrax Skrevet 18. april 2002 Forfatter Del Skrevet 18. april 2002 OK - så blir det i tilfelle 12V da. Her er forresten produsent/modellnavn: CNET Switch 8 Port 10/100Mbps Nway - nettverk mini, ekst. power Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå