mpeg Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Hei. På solrike dager,hvor man skal ta bilder med lyse og mørke områder (skygge). Må jeg velge mellom å ta bilder i det mørke området,noe som gjør at blenderen åpner seg mye for å få mer lys.Det resulterer igjen ,at i det lyse område på bildet blir overeksponert,og detaljer der forsvinner i lyset.Og omvent, blir det mørke så mørkt at du ikke ser hva som er på bildet i det området. Det er her jeg lurer på om Polafilteret kan hjelpe,og gi de lyse og mørke områder en fin overgang mellom dem ,slik at alt på bildet kommer synlig frem på en naturlig måte? Eller har noen av dere en annen god løsning? Takker for alle svar MVH Mpeg Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Polafilter kan jo gjøre himmelen litt mørkere 90 grader på solretningen, men det spørs om det holder.. Du har andre muligheter: Sett kameraet på stativ og ta to bilder. Mix dem sammen i f.eks. Photoshop. Eller skaff deg et gradert nd filter. Filter som er mørkt i ene enden, og gradvis blir klart mot andre enden. Uansett bør du ta bilde i raw format. Da har du mest å gå på når du skal justere bildet i bildebehandlingsprogram. Lenke til kommentar
mpeg Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 Hei. Trodde pola filteret ville hjelpe på dette.Men jeg kan jo prøve ditt andre tips . Takker for tipset. MVH Mpeg Lenke til kommentar
eibr Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Polafilter reduserer ikke kontrasten, dette filteret fjerner reflekser (polarisert lys). Løsningen din er som nevnt et ND-filter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå