Gå til innhold

Hvordan installerer jeg en ny HD?

Anbefalte innlegg

Det jeg hvertfall gjorde med min nye var at jeg kobla den til som slave(jumpere riktig også) så sjekket jeg om den var der i biosen, noe som den var.

Også lasta jeg ned ett program fra hjemmesiden til harddiskprodusenten (husker ikke helt hvilken det var akkurat nå) også formaterte den hardisken og gjorde sånn at jeg kunne bruke den :thumbup:

EDIT: de fleste sånne programmer lager en partisjon også formaterer den

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg hvertfall gjorde med min nye var at jeg kobla den til som slave(jumpere riktig også) så sjekket jeg om den var der i biosen, noe som den var.

Også lasta jeg ned ett program fra hjemmesiden til harddiskprodusenten (husker ikke helt hvilken det var akkurat nå) også formaterte den hardisken og gjorde sånn at jeg kunne bruke den :thumbup:

Er ikke alle produsenter som har dette skjønner du.

Så jeg tror nok at det er best vi gjør det på god gammeldags måte.

Ellers må han/hun i verste fall lete i all evighet etter et program som ikke eksisterer.

Fint at du kommer med forslag :thumbup: men vi må ha noe som garantert fungerer for å bli ferdige i kveld.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Det var det jeg prøvde første gang, istedet for "Auto" så satte jeg Primary slave på "User HDD"

bilde(4).jpg

Dette er slik det står nå:

bilde(3).jpg

Hvis dere ikke klarer å lese, så tror jeg at jeg husker hva det står der...

EDIT: Husker ikke hva hovedkortet mitt er for noe, og har aldri visst det heller. Det står ASUS på det.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Det var det jeg synd så riktig ut og... Men hva skal jeg gjøre da? I FDISK så stod det jo 11000MB-ognoe.... Neste steg er:?

PS! Takk du tar deg tid til å hjelpe Sveinl! (Dere andre også da!)

EDIT: Nylig stilt BIOS? Jeg har ikke gjort noe ting med den noen gang jeg. Bare stilt på Primary slave jeg, aldri gjort noen andre endringer!

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Da har jeg testet disketten. Den fungerer. Engelsk men...ok.

Jeg skrev en fremgangsmåte tidligere som du bør følge.

Oppdaget at format-filen ikke ligger på disketten men den blir opprettet på ram-disken. Så følg med hva som står under oppstart så vil du se hvilken bokstav ramdisken får.

Følg fremgangsmåte jeg beskrev tidligere. Husk å ikke formater windows-stasjonen din da.

FDISK og format er det samme som før.

Edit: Post 10 står det hva du skal gjøre dersom FDISK finner riktig harddisk-størrelse.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Da prøver jeg. Er tilbake når jeg er ferdig... Ikke vet jeg hvor lang tid det tar... Prøver! Snx etter på en gang. Sveinl, du kan sikkert legge meg til i MSN, hvis du har MSN eller i det hele tatt vil ha meg i kontaktlista de da. Kan bare blocke vettu ;)

Lenke til kommentar

Sjekk hva som står i oppstarten.

Disketten lager en ramdisk hvor format ligger. Den ligger nemlig ikke på disketten men bli opprettet på egen bokstav.

Da skriver du x: og trykker enter. X er ramdisken.

Og så skriver du format xx: hvor xx: er bokstaven nydisken får av FDISK.

Kjør FDISK først og opprett partisjon (primary) og sett av 100% diskplass til denne. Så kan vi snakkes når dette er gjort. Du har valget om å bytte harddisk i FDISK. Bytt til riktig disk og opprett ny primary partisjon. IKKE sett denne aktiv.

Sveinl.

Lenke til kommentar

Jeg kan ingenting om DOS, jeg prøvde, og pc'en min stilte meg 100spm, jeg trykket : Y Y Y Y Y Y Y Y Y Y Y Y Y Y Y Y Y Y Y Neinå gidder jeg ike mer ESC i 10sek...

Forklar meg step by step plz..... Eller si alt av hva jeg skal trøkke på nå du... På forhånd.... plz?

EDIT: Jeg fikk tre valg: Starte pc'en med CD-ROM, uten CD-ROM og vise hjelp filen... Hva skal jeg gjøre??? Alt av hva jeg skal trykke på plz... Takk for at du tar deg tid!

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Nei du trenger ikke starte med cdrom.

Men du kom deg da inn i fdisk tidligere?

Gjør det samme og opprett ny primary partisjon og følg nøye med hvilken bokstav den får. Skriv gjerne ned bokstaven.

Altså.... start FDISK og opprett ny primary partisjon.... sett av 100% plass.

Så tar vi format senere ;)

Sveinl.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde igjen; Jeg kom inn i FDISK, og nå står det at drive 2 (Den nye disken) har 48935MB, er dette riktig? Den har egentlig 120000MB så jeg syns d var litt lite... :( Skal jeg lage en ny "Dos partisjon" eller hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...