Gå til innhold

Hvordan installerer jeg en ny HD?

Anbefalte innlegg

Har klart å sette disken inn i pc'en.

Pc'en finner disken, står som "Primary Slave" eller noe sånt

Disken kommer ikke opp i min datamaskin.

Hører at disken starter opp når jeg skrur på pc'en

Jeg har ikke formatert den. (Hvis den ikke er ferdig formatert da)

Det er en Seagate 120GB 8MB cache disk.

Har tittet i BIOS, men skjønner ikke noe av BIOS. I utgangspunktet stod det "Primary slave NONE", som jeg har byttet til "Primary Slave Auto" (Eller noe i den duren)

Hva skal jeg gjøre for å få den til å virke?

-Et lignende spørsmål kom jeg med langt inne i et av emnene i "Jeg skal ha ny pc" emnet, men fant ut at det passet bedre her, skulle egentlig ikke spurt om det der, men plz ikke steng "Ny spill PC til 5000-8000" i ny pc emnet! Bare kom til å spørre om det i og med at det var der jeg hadde skrevet om den nye HD'en i forbindelse med den nye pc'en!

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en vanlig harddisk. Ikke SATA.

Jumpere på den gamle står som Master og den nye står som Slave! Det stemmer overens med det som står på kabelen i alle fall!

EDIT: Jeg har windows ME!!!

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Det står at jeg kan bruke en oppstartsdiskett og noe greie for å formatere den nye disken, men da må jeg skrive inn stasjons bokstaven på den nye harddisken, men den bokstaven vet jeg ikke hva er! Det står ikke under min datamaskin, ikke under Høyreklikk min datamaskin-enhetsbehandling osv. heller :cry:

Fremdeles HJELP! Er så lei av bare 20GB at jeg holder på å dæve...

Lenke til kommentar

Hvis den er koblet på samme kabel som eksisterende harddisk så skal den stå som slave (jumper bakpå).

Hvis den er koblet på egen kabel så skal den stå som master (jumper bakpå).

Den MÅ stå listet i BIOS først, som en bekreftelse på at maskinen har funnet den.

Klargjøring:

Du må ha en oppstartsdiskett med FDISK og FORMAT på.

Start PCen med oppstartsdisketten.

Start FDISK fra disketten eller RAM-disken den oppretter og finn fram riktig hardisk i dette programmet.

Opprett ny primary partisjon. Ikke sett den aktiv dersom du har windows på en annen harddisk.

Så skal du formatere harddisken du opprettet partisjon på. Pass bare på at det er riktig bokstav du formaterer. (Format X: , hvor x er den bokstaven partisjonen fikk)

Jeg greier ikke forklare bedre så du må prøve deg frem.

PS.. Hvis det mangler noen av disse filene på oppstartsdisketten så kan du utmerket søke de opp på windows-disken og kopiere over.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Den gamle HD'en er C: Diskettstasjonen er A: CD-Breneren er D:

Den nye disken vet jeg ikke hva er! Det står ikke noen steder :( Jeg prøver...

Den står ingen steder før du har laget partisjon i FDISK.

Når du oppretter partisjon i FDISK så lager den en bokstav til deg.

Men fremdeles vil den ikke finnes i windows. Du må formatere først. Se innlegget jeg lagde over og følg instruksene der.

Du får det nok til, trengs bare litt øving. Og du greier ikke ødelegge disken så ikke vær redd for det ;)

Bare pass på at du ikke formaterer disken du har windows på.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Disken skal være synlig i bios, ta en titt i bios om du kan se disken der.

Spiller ingen rolle om disken er formatert eller ikke den skal være der.

Hvis du ikke ser den der er det flere mulige feilkilder.

1. Ide ledningen er koblet til hovedkortet feil. Det er den enden med lengst avstand til neste ide tilkobling som skal i hovedkortet.

2. Din BIOS støtter ikke så store disker, oppdater din BIOS.

3. Det er en feil på IDE ledningen din eller din nye disk. (ikke sansynlig)

4. Du har satt jumperen på disken din feil.

Lykke til!

Kent

Lenke til kommentar

Heh, det er det jeg er litt redd for... Jeg gikk inn i FDISK og titta, lurte på om jeg ville ha støtte for store disker, og jeg sa JA. Gikk videre, og harddisk 1 er den gamle, den har 19000MB og den nye hadde 11000MB??? :no::no::no:

DOS.jpg

Nå begyner jeg snart å grine.... :cry:

Plz litt mer hjelp takk....

Lenke til kommentar

Hehehe.... Men du er på riktig vei nå :thumbup:

Pass på at det står LBA på den i BIOS. Det aktiverer støtte for store disker.

Mulig du må flashe inn ny BIOS-programvare først slik at den tillater 120GB.

Sjekk BIOS først om det er mulig å sette på LBA og prøv igjen dersom det er mulig ellers må du flashe bios. Da må jeg vite nøyaktig hvilket hovedkort du har.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

såvidt jeg har forstått det så trenger du bare å formatere den hardisken din sånn at den vises i "my computer"

Gå på hjemmesiden til produsenten av harddisken din, der finner du et program som brukes til å formatere og klargjøre nye harddisker.

last dette ned og formater harddisken med den.

Hvis dette ikke var problemet ditt så ikke skyt meg, bare skumleste gjennom de siste inleggene her...

Lenke til kommentar
såvidt jeg har forstått det så trenger du bare å formatere den hardisken din sånn at den vises i "my computer"

Gå på hjemmesiden til produsenten av harddisken din, der finner du et program som brukes til å formatere og klargjøre nye harddisker.

last dette ned og formater harddisken med den.

Hvis dette ikke var problemet ditt så ikke skyt meg, bare skumleste gjennom de siste inleggene her...

PANG ! ;)

Han må opprette ny partisjon først. Man kan ikke formatere en partisjon som ikke finnes.

Og han har Win ME.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...