Gå til innhold

Langtids eksponeringer, hjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, steng ned lukkeråpningen da - og sett evt. på et ND filter eller noe slikt om du skal ta bilder med lang lukker på dagstid. Jove har rett - kameraet får for mye lys inn! Du må mekke :]

Bruk laveste ISO, lukk blenderen så langt ned du klarer - sett et ND filter foran linsa - ta bildet :] - Så skal du se at du sikkert har litt mer informasjon i bildet ;)

Lenke til kommentar
Velmont, har du noe peiling på hvor i Norge jeg kan kjøpe ND filter?

Det er vel bare å ta med kamera inn hos en kameraforhandler å spørre om de har filter, mitt inntrykk er at det finnes visse standardstørrelser på disse vel?

Lenke til kommentar
hva er et ND filter egentlig?

Neutral Density filter. Grått filter som brukes når det er for lyst der du skal fotografere. Omtrent som solbriller for kameraet ditt.. :)

Greit hvis du ikke kan bruke mindre blender eller raskere lukkertid for å begrense mengden lys som kommer inn på filmen/sensoren...

Lenke til kommentar

Eller så kan du legge det på vinduene.....

En gang så la vi ND filter på alle vinduene i en bil for å filme. Da fikk vi BÅDE

med hva som skjedde inni bilen såvel som det som skjedde ute ;) Normalt på

sommerstid er dette noe du må velge enten-eller :)(

Lenke til kommentar
Er ikke 2 sek. Maks eksponeringstid på finepix s5000?

Ihvertfall ifølge spesifikasjonene i produktguiden, der det står lengste lukkertid 2sek og ingen bulb-funksjon..

Hos Fujifilm UKs egne spesifikasjoner står omtrent det samme, bortsett fra at det er tilføyd "depending on the shooting mode". Kanskje det er mulig med lengre lukkertid i Night mode eller noe sånt? Det ser jo ihvertfall ut som spørsmålsstilleren her har klart å få til lengre lukkertider;

Når jeg tar bilde over 2 sekunder med mitt FInepix S5000 blir nesten alltid bildene bare helt hvite. Hvorfor? Hva må jeg gjøre for og endre det?
Lenke til kommentar

Kanskje litt dårlig formulert av meg. Max lukkertid er 2sek ja. Mange som har forsket på firmware hacks etc til finepix S5000, men ingen som har klart det tror jeg.

For andre som har s5000, sjekk www.s5000.net :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Altså, trenger man ofte meir enn 2 sek lukkertid? Skal vel vere ganske mørkt da vel?

På mitt IXUS 500 er maks lukkertid 15 sek, og har aldri skjønt at det skal gå an å få behov for..

Har tatt mange bilder på 15 sekunders lukketid jeg :)

Spesielt i traffikken om natten osv. Kan få mange stilige effekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...