Gå til innhold

AMD Athlon 64 FX-53 (Socket 939)


Anbefalte innlegg

Men, jeg ser liksom for meg at den ikke helt vil rekke å klokke seg opp så fort. F.eks hvis man går inne i en hule på et spill, og så kommer man ut av hulen og der er det en enorm dal med masse detaljer osv. Da vil man trenge full CPU kraft. Ville det ikke blitt noen ekstra FPS uten C'n'Q? Siden den da veldig raskt må gå fra å yte "lite" til og yte mye.

 

Det kan hende at jeg er helt på tur til Afrika ;)

Har ikke helt skjønnt det eller.no

 

EDIT: Posten ble litt rar, håper noen skjønner ;)

Etter all sannsynlighet så vil den aldri klokke seg ned i slike spill i det hele tatt. Har testet for å se hvor lang tid den bruker på å klokke seg opp fra den blir belastet, og det er snakk om maksimalt et tiendel av et sekund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du utdype hvorfor REG/ECC RAM er en fordel med 2GB eller mer.

Så vidt jeg ser det er 2GB eller mer RAM alltid en fordel.  Jeg kan ikke se for meg at en registrering av minnet skal gi ytelsesforbedring, alle sier jo det motsatte!

Sjekk denne linken:

http://www.firingsquad.com/hardware/buildi...art2/page14.asp

Ja dette var jo et problem på So754. og spesielt da minnemodulene var mindre.

Med 1024Mb brikker vil det være begrenset til 2x1024Mb 400DDR. Dette gir da ganske bra ytelse også, men har ikke dobble minnekanaler som So939.

 

Men på So939 som FX-xx og Athlon64 xxxx+ kjører felles nå, er ikke det noe problem med mindre du har behov for ekstreme mengder RAM. 2 x 2048Mb Brikker i Dual Channel er da mye mer enn vanlige brukere(+gamers) har behov for pr. idag. Det er snakk om 2000Mhz HT bus1000Mhz FSB, mot Intels 1000Mhz FSB. Link her til et hovedkort fra Abit som viser dette tydelig.

 

Jeg kan ikke se at dette gir noen grunn til å ville holde på REG/ECC RAM og So940. Det er vel primært en Opteron (Server) konstruksjon.

 

Edit: skrivefeil

Endret av brainware
Lenke til kommentar

brainware: Skal man ha mer enn 1GB minne i et system så vil REG-minne være en fordel, spesielt siden tilgangstidene blir mye bedre med slikt minne. Hvis du hadde studert linken til MrMarbles så ville du sett det, så jeg foreslår at du studerer disse benchmarkene:

http://www.firingsquad.com/hardware/buildi...art2/page16.asp

 

Som du ser så er det for P4 ganske stor forskjell på ytelsen med 1GB og med 2GB minne, mens forskjellen er ganske liten på ytelsen for Opteron med 1GB og med 2GB minne siden den istedet bruker REG-minne.

Lenke til kommentar
brainware: Skal man ha mer enn 1GB minne i et system så vil REG-minne være en fordel, spesielt siden tilgangstidene blir mye bedre med slikt minne.  Hvis du hadde studert linken til MrMarbles så ville du sett det, så jeg foreslår at du studerer disse benchmarkene:

http://www.firingsquad.com/hardware/buildi...art2/page16.asp

 

Som du ser så er det for P4 ganske stor forskjell på ytelsen med 1GB og med 2GB minne, mens forskjellen er ganske liten på ytelsen for Opteron med 1GB og med 2GB minne siden den istedet bruker REG-minne.

Ja dette Pentiumsystemet bruker 4XDIMM i et Dual Channel oppsett, ikke rart det går ut over ytelsen. Det samme er oppsettet for Athlon 64 1,5Ghz RAM 3x512. Mens CPU'en er konstruert til å håndtere 2xDIMM på maksimal hastighet.

 

Opteron har en CPU som er konstruert til å håndtere mer RAM og uten disse begrensningene. Syns det blir litt galt å legge inn slikt i et rettferdig testoppsett. Og det blir altså som å diskutere snøen som falt i fjor.

 

Altså du får full ytelse på So939 ved å kjøre Dual Channel RAM DDR400 opptil 4GB. Disse vil jobbe raskere enn 4Gb ECC/Reg RAM på So940 teoretisk fordi de er uregistrert.

 

Å henvise til gamle tester med feil oppsett er vel ikke akkurat saklig.

Her er en link til teoretisk båndbredde for FX53 mot FX53 (Reg mot Ubufret):

FX-53 på begge plattformer - minneytelser

 

Her er en ytelsestest foretatt av AMD Sammenligning av ytelse mellom 3800+(939), FX53(940), og FX53(939)

 

Edit: skrivefeil og nye linker

Endret av brainware
Lenke til kommentar
http://www.firingsquad.com/hardware/buildi...art2/page16.asp

 

Som du ser så er det for P4 ganske stor forskjell på ytelsen med 1GB og med 2GB minne, mens forskjellen er ganske liten på ytelsen for Opteron med 1GB og med 2GB minne siden den istedet bruker REG-minne.

Ja dette Pentiumsystemet bruker 4XDIMM i et Dual Channel oppsett, ikke rart det går ut over ytelsen. Det samme er oppsettet for Athlon 64 1,5Ghz RAM 3x512. Mens CPU'en er konstruert til å håndtere 2xDIMM på maksimal hastighet.

 

Opteron har en CPU som er konstruert til å håndtere mer RAM og uten disse begrensningene. Syns det blir litt galt å legge inn slikt i et rettferdig testoppsett. Og det blir altså som å diskutere snøen som falt i fjor.

Nei, både P4- og Opteron-systemene med 2GB minne bruker 4 stk. minnebrikker i et dual-DDR oppsett. Det er disse ytelsesforskjellene jeg henviser til, og ikke sammenlignet med Athlon 64 for sokkel 754. Det samme gjelder også for Athlon 64-FX for sokkel 940 vs. sokkel 939, siden store minnebrikker (1GB+) med REG (bufret) faktisk har merkbart lavere tilgangstider ('latency') enn vanlige ubufret minnebrikker på samme størrelse. Det er jo ikke helt uten grunn at man anbefaler REG-minne til systemer med mer enn 1GB minne... :)

 

Jeg anbefaler at du leser denne glimrende artikkelen hos LostCircuits om forskjellene og fordelene til bufret (REG) vs. ubufret (vanlig) minne:

http://www.lostcircuits.com/memory/reg_ddr/2.shtml

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Nei, både P4- og Opteron-systemene med 2GB minne bruker 4 stk. minnebrikker i et dual-DDR oppsett. Det er disse ytelsesforskjellene jeg henviser til, og ikke sammenlignet med Athlon 64 for sokkel 754. Det samme gjelder også for Athlon 64-FX for sokkel 940 vs. sokkel 939, siden store minnebrikker (1GB+) med REG (bufret) faktisk har merkbart lavere tilgangstider ('latency') enn vanlige ubufret minnebrikker på samme størrelse. Det er jo ikke helt uten grunn at man anbefaler REG-minne til systemer med mer enn 1GB minne... :)

Det er ingen grunn til å bruke 4 RAM brikker for å få 2Gb RAM lenger, så hvorfor gjøre det? Riktig at Opteron CPU er konstruert for å håndtere minne på en annen måte, men det er ikke hverken P4 eller Athlon64 xxxx+ ! Opteron CPU er konstruert for servere og de må i mange tilfeller bruke større mengder RAM og skal også bruke REG/ECC RAM det sier seg selv! ECC betyr jo en Error Correction og REG betyr at de bruker registre. Altså resurser brukt på kontroll og register er tapte resurser for feks. Gaming! Hadde du lest mine linker hadde du sett at FX53 har bedre ytelse på So939 enn på So940 (hvor den bruker REG/ECC RAM). I en annen tabell fra AMD er det teoretisk satt opp hvor mye høyere minneytelser den har, du kunne jo tro litt på fakta fra fabrikanten i hvert fall.

 

Men du henviser stadig til at P4 i testen brukte 4RAM brikker. Det er altså poenget, og det blir snøen som falt ifjor. Bruk ikke 4 RAM brikker (eller 3) i et Dual Channel oppsett med P4 eller Athlon64 ! Opteron (eller FX51 på So940 på enkelte hovedkort) kan bruke RAM brikker fritt opptil maks mengde. Snart er det tilgjengelig RAM brikker på 4Gb Dual Channel, inntil videre er 2Gb Dual Channel det som er vanlig tilgjengelig.

 

Jeg har sett endel tester som prøver å vri fakta over til spesiell side. I det omdiskuterte tilfellet skal Opteron være det beste, I en annen test kan det være P4 som skal fremheves. Så det gjelder å være upartisk !

 

De som prøver å få til at gammel teknologi slår ny teknologi tar som regel feil! I alle fall skal en migrere over på nye plattformer, og idet overgangen skjer trenger ikke resultatet øyeblikkelig bli noe bedre fordi produsenter ikke gjør noe mer enn å produsere tilsvarende ytelser! Men i dette tilfellet med So939 har det vært i tråd med markedet og med den store fordel til forbrukerne at en får en felles plattform for AMD 64FXxx og 64xxxx+ . Det har gjort 64FXxx adskillig mer tilgjengelig, 64-FX53 er priset litt høyere enn 64 3800+, men har mye høyere ytelser. En annen fordel som markedet har ønsket, er overgang til ubuffret RAM fordi den er billigere, og gamere ønsker heller ikke noe tap via registeret.

Lenke til kommentar
Hadde du lest mine linker hadde du sett at FX53 har bedre ytelse på So939 enn på So940 (hvor den bruker REG/ECC RAM).  I en annen tabell fra AMD er det teoretisk satt opp hvor mye høyere minneytelser den har, du kunne jo tro litt på fakta fra fabrikanten i hvert fall.

Jeg så selvsagt på linkene dine, og ingen av disse systemene som var testet her var utstyrt med mer enn 1GB minne:

http://www.amd.com/us-en/BenchmarkPlus/Con...,,83517,00.html

 

Bufret (REG)-minne er bare raskere enn ubufret-minne når man har mer enn 1GB minne i et system, slik som de testene til Firingsquad viste. Ubufret minnebrikker er raskest opptil 1GB, mens bufret (REG) minne er raskest dersom man benytter 1GB eller større minnebrikker. Det sier vel seg selv at CAS2.5 yter bedre enn CAS3? ;)

 

Men du henviser stadig til at P4 i testen brukte 4RAM brikker.  Det er altså poenget, og det blir snøen som falt ifjor.  Bruk ikke 4 RAM brikker (eller 3) i et Dual Channel oppsett med P4 eller Athlon64 !  Opteron (eller FX51 på So940 på enkelte hovedkort) kan bruke RAM brikker fritt opptil maks mengde.  Snart er det tilgjengelig RAM brikker på 4Gb Dual Channel, inntil videre er 2Gb Dual Channel det som er vanlig tilgjengelig.

Jeg tror du har missforstått hva jeg prøver å si her :)

 

Ytelsesforskjellen hadde vært omtrent like stor om man hadde benyttet 2 stk. 1GB ubufrede minnebrikker, så antallet brikker er ikke problemet. Problemet er at for ubufret minne så øker tilgangstidene ('latency') mer med kapasiteten på brikkene enn de gjør for bufret (REG) minne (se LostCircuit sin test for mer om dette). De fleste systemer kan også benytte REG-minne (også P4), så dette har ingenting med Opteron å gjøre. Opteron brukes her bare for å illustrere fordelene til bufret (REG) vs. ubufret minne når man har mer enn 1GB minne i et system :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Ubufret minnebrikker er raskest opptil 1GB, mens bufret (REG) minne er raskest dersom man benytter 1GB eller større minnebrikker. Det sier vel seg selv at CAS2.5 yter bedre enn CAS3? ;)

Jeg så også på linken til LostCircuit, og der kom de også ganske raskt til at det var et sammensatt og komplisert spørsmål å avgjøre til noen's fordel. Men da de kjørte en test av FX51 mot kun FX51 i samme system, sier det seg selv at de kom best ut med REG/ECC RAM. Dette systemet er jo konstruert for å kjøre REG, så da å kjøre ubuffret er ikke noe særlig vitenskapelig testgrunnlag, nei det er ikke holdbart i det hele tatt. Det var ikke noe konkurrerende system i det hele tatt!Ikke rart det ikke finnes noe nyere materiale på den websida.

 

Så til din påstand. Cas2.5 finnes også i 2Gb Dual Channel ubuffrede Systemer. Dette er bare et spørsmål om konstruksjon. Snart kommer Cas2 også.

Når 2Gb har blitt mer vanlig for vanlige brukere kommer 4Gb.

Det er først nå dette har blitt en aktuell problemstilling, og det vil bli en uaktuell problemstilling for DDR400 sin del.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Hvordan vet dere sånne ting som overklokking av cpu og slikt?

Sitter dere foran pcen 24/7 og diskuterer på forumene sånn: "den artikkelen var dritbra skrevet, jeg digger virkelig roar57, han er konge!!"

annen nerd: "neh, han sier masse bullshit som at du kan klokke en amd til å gi 150% mer ytelse, men alle vet at amd's turbo overklokking versjon g74 bare kan gi 104% mer ytelse, og da må man ta i bruk warez og andre ulovlige programmer!!"

han første karen: "nei, vennen til vennen min klokka sin amd athlon xp til å yte 157% mer uten warez!"

"kødder du eller? det er vel teknisk sett umulig!!!"

"hehe, han kan skaene sine den karen"

"ja det er sikkert og vist"

Lenke til kommentar
Hvordan vet dere sånne ting som overklokking av cpu og slikt?

Sitter dere foran pcen 24/7 og diskuterer på forumene sånn: "den artikkelen var dritbra skrevet, jeg digger virkelig roar57, han er konge!!"

annen nerd: "neh, han sier masse bullshit som at du kan klokke en amd til å gi 150% mer ytelse, men alle vet at amd's turbo overklokking versjon g74 bare kan gi 104% mer ytelse, og da må man ta i bruk warez og andre ulovlige programmer!!"

han første karen: "nei, vennen til vennen min klokka sin amd athlon xp til å yte 157% mer uten warez!"

"kødder du eller? det er vel teknisk sett umulig!!!"

"hehe, han kan skaene sine den karen"

"ja det er sikkert og vist"

hæ?

Lenke til kommentar
Hvordan vet dere sånne ting som overklokking av cpu og slikt?

Sitter dere foran pcen 24/7 og diskuterer på forumene sånn: "den artikkelen var dritbra skrevet, jeg digger virkelig roar57, han er konge!!"

annen nerd: "neh, han sier masse bullshit som at du kan klokke en amd til å gi 150% mer ytelse, men alle vet at amd's turbo overklokking versjon g74 bare kan gi 104% mer ytelse, og da må man ta i bruk warez og andre ulovlige programmer!!"

han første karen: "nei, vennen til vennen min klokka sin amd athlon xp til å yte 157% mer uten warez!"

"kødder du eller? det er vel teknisk sett umulig!!!"

"hehe, han kan skaene sine den karen"

"ja det er sikkert og vist"

hæ?

En som har laget et nytt navn for å skrive masse tull :thumbdown: Ikke første gangen dette skjer her på forumet!

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar
Hvordan vet dere sånne ting som overklokking av cpu og slikt?

Sitter dere foran pcen 24/7 og diskuterer på forumene sånn: "den artikkelen var dritbra skrevet, jeg digger virkelig roar57, han er konge!!"

annen nerd: "neh, han sier masse bullshit som at du kan klokke en amd til å gi 150% mer ytelse, men alle vet at amd's turbo overklokking versjon g74 bare kan gi 104% mer ytelse, og da må man ta i bruk warez og andre ulovlige programmer!!"

han første karen: "nei, vennen til vennen min klokka sin amd athlon xp til å yte 157% mer uten warez!"

"kødder du eller? det er vel teknisk sett umulig!!!"

"hehe, han kan skaene sine den karen"

"ja det er sikkert og vist"

hæ?

En som har laget et nytt navn for å skrive masse tull :thumbdown: Ikke første gangen dette skjer her på forumet!

nei, jeg er ny her på forumet! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...