Gå til innhold

AMD Athlon 64 FX-53 (Socket 939)

Anbefalte innlegg

Socket 940 er mer framtidsrettet enn folk tror. For Opteron er den første CPU'en til AMD som kommer til å være dualcore. Så kommer dualcore AthlonFX, og etterhvert Athlon64. Men Athlon64 vil mest sannsynligvis ikke få dualcore før i 2006, mens Opteron får det til neste år. Eneste problemet jeg ser med Socket940, er at det er snær umulig å oppdrive Opteron prossessorer i 1xx serien raskere enn 146 (2GHz).

Har du 2GB med RAM, så vil jo REG/ECC minne være en fordel ovenfor ikke REG/ECC minne.

Forøvrig er jeg uenig med am3k om at socket939 er uaktuell idag fordi den ikke støtter PCI Express ennå. Det er sludder og vrøvl. Selv om vi får PCI Express nå, så betyr ikke det at AGP kommer til å dø samtidig. Tenk på alle PC'ene som har blitt solgt opp igjennom årene som har AGP4x og 8x. Tror du virkelig at ATi og nVidia vil slutte å produsere AGP skjermkort med det første? Nei, de vil ikke det. PCI skjermkort levde lenge etter AGP kom. PCI Express vil ikke gi så stor økning på ytelse som folk tror. Akkurat samme med AGP 8x ovenfor AGP 4x. Ytelsesøkning på hele 1-2% på maks.

Testet dere at Cool'n'Quiet faktisk fungerer på AthlonFX for socket939? Mener å ha lest at pga. ulåst multiplier, så vil ikke Cool'n'Quiet fungere på AthlonFX uansett socket. Korrekter meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser at noen klager på at vi burde ha undersøkt litt nærmere. Det kan jeg forsåvidt vært enig i, men vi fikk dette systemet på onsdag, rundt to uker senere enn vi egentlig skulle, og jobbet oss ihjel for å få ut en test så fort som mulig. I tillegg hadde vi en beta-BIOS som ikke var helt som den skulle som vi fikk oppgradert like før publissering. I etterpåklokskapen kan man kanskje si at vi burde ha utsatt testen til over helga for å undersøkt nye muligheter med den nye BIOS-en.

Jepp, det burde dere ha gjort.

Lenke til kommentar

Testen er tatt ned fram til vi har fått kjørt en ny komplett gjennomgang med vår nye BIOS som åpenbart gir mye bedre ytelse.

Edit: Da er det gjort, og resultatene er litt bedre i enkelte tester, og uforandret i andre. Totaltinntrykket er i grunn uforandret.

Lenke til kommentar
Hakke helt trua på dette, har du link?

Er bare tull. A64-FX har Cool'n'Quiet nå. Hele poenget med C'n'Q er at den justerer ned multiplier hvis den ikke har behov for ytelsen. Mulig at den ikke fungerer hvis man låser multiplieren i BIOS i stedet for å sette den til "Auto".

Edit: Har nå testet om C'n'Q fungerer på FX, og det fungerer helt som det skal.

Lenke til kommentar
Socket 940 er mer framtidsrettet enn folk tror. For Opteron er den første CPU'en til AMD som kommer til å være dualcore. Så kommer dualcore AthlonFX, og etterhvert Athlon64. Men Athlon64 vil mest sannsynligvis ikke få dualcore før i 2006, mens Opteron får det til neste år. Eneste problemet jeg ser med Socket940, er at det er snær umulig å oppdrive Opteron prossessorer i 1xx serien raskere enn 146 (2GHz).

Har du 2GB med RAM, så vil jo REG/ECC minne være en fordel ovenfor ikke REG/ECC minne.

Forøvrig er jeg uenig med am3k om at socket939 er uaktuell idag fordi den ikke støtter PCI Express ennå. Det er sludder og vrøvl. Selv om vi får PCI Express nå, så betyr ikke det at AGP kommer til å dø samtidig. Tenk på alle PC'ene som har blitt solgt opp igjennom årene som har AGP4x og 8x. Tror du virkelig at ATi og nVidia vil slutte å produsere AGP skjermkort med det første? Nei, de vil ikke det. PCI skjermkort levde lenge etter AGP kom. PCI Express vil ikke gi så stor økning på ytelse som folk tror. Akkurat samme med AGP 8x ovenfor AGP 4x. Ytelsesøkning på hele 1-2% på maks.

Ja er virkelig So940 fremtidsrettet?

FX51 har jo vært en super prosessor, og den har vært tilgjengelig veldig lenge. Allikevel har de vært solgt bare til spesielt interesserte. Altså bare et fåtall av selvbyggerne, her i Norge ihvertfall. I USA har man kunnet få denne i ferdige systemer fra bl.annet Monarch (som er en AMD samarbeidspartner), og et utall med mer eller mindre seriøse firma. Jeg ville ihvertfall ikke handlet hos disse. Fra Monarch fikk jeg ikke svar på en henvendelse jeg gjorde, og har vært henvist til å samle sammen komponenter i Norge til utsalgspris på hver enkelt, altså ganske dyrt og derfor nokså uaktuelt.

Med So939 skal high-end bli mer tilgjengelig, med dette skal forskjellen på FX-5x og A64xxxx+ bli nesten utjevnet pga felles plattform.

Kan du utdype hvorfor REG/ECC RAM er en fordel med 2GB eller mer.

Så vidt jeg ser det er 2GB eller mer RAM alltid en fordel. Jeg kan ikke se for meg at en registrering av minnet skal gi ytelsesforbedring, alle sier jo det motsatte!

PCI-Express vil gi nye muligheter for spillutviklerne ikke minst. Men dette vil jo ikke komme første dagen. AGP har vel allerede nådd sitt potensiale også for spill, selv om deler av standarden ikke blir nevneverdig stresset. En annen ting er at produsentene av hardware må skrive om rutiner og utvikle driverere og hva vet jeg. Tror nok visse av testene som har vært utført vil bli nokså uaktuelle i reelle spill når PCI-Express blir utnyttet. (som Hexus.Net :thumbdown: , dette er noe av det mest tåkete jeg har sett, hovedhensikten var å teste ny Intel Hardware) Jeg quoter likevel fra www.hexus.net Deres teoretiske gjennomgang av PCI-Express quote:

PCI Express

Along with DDR-II memory support, PCI Express is the largest visible architectural difference compared to previous Intel desktop platforms. Supplanting both AGP for graphics interconnects and regular PCI for peripheral interconnects, PCI Express is a high speed serial bus that supports the next generation of high bandwidth peripheral devices.

The PCI Express standard defines a single PCI Express lane, a 500MB/sec chunk of bandwidth in one direction at a time, from the peripheral to the host or in the other direction. Lanes are then combined to provide a standard interface for the class of peripheral that will ride the resulting bus. Current lane groups defined are 1x, 2x, 4x and 16x, the top 16x spec reserved for graphics cards, the lesser lane groups used by add-in peripheral cards.

With the basic 1x lane spec providing 500MB/sec of bandwidth, it seems perfect for add-in RAID controllers and high bandwidth video and audio capture boards. The 16x graphics spec (PEG16) groups 16 1x lanes into a split 8/8 upstream/downstream configuration. That means 4GB/sec upstream from host to GPU, twice the bandwidth of an upstream AGP8X connection, with 4GB/sec for GPU to host traffic that can occur at the same time as any upstream transfer.

With AGP8X's downstream bandwidth less than 500MB/sec, due to architectural differences in the way AGP works (think of regular PCI on steroids), PCI Express 16x for graphics provides a large chunk of extra bandwidth in both directions, for current and future graphics applications.

While it currently offers very little perceivable benefit over AGP8X in terms of current benchmark results, it no doubt has future potential in a variety of applications. unquote

Jeg ville absolutt ventet til PCI-Express kort for So939 kom til Norge. Jeg mener at disse var vist på "Computex"?

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Hva er Cool'n'Quiet?

Cool ‘n’ Quiet brukes for å styre prosessorens strømforbruk, varmeutvikling og støynivå (fra prosessor-viften). Du kan lese mer om hvordan Cool ‘n’ Quiet virker her:

http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=3842

Og her:

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000301

"A nice example to illustrate how useful Cool 'n' Quiet is is running a DIVX movie on such a system. As you can see, even the beautiful blonde Dutch singer Anouk can't heat up the 800 MHz Athlon 64, as Windows XP indicates a 33% CPU load. Even more interesting is the fact that the MSI K8T Neo slowed the fan down to no rotation at all."

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Testen er tatt ned fram til vi har fått kjørt en ny komplett gjennomgang med vår nye BIOS som åpenbart gir mye bedre ytelse.

Edit: Da er det gjort, og resultatene er litt bedre i enkelte tester, og uforandret i andre. Totaltinntrykket er i grunn uforandret.

Bra jobba! :thumbup:

Edit: Du glemte å rette opp de feilene jeg påpekte (Ref)... ;)

Testet du forresten med 1T også for å se om det var merkbar forskjell iforhold til 2T? (Ref)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Vente?  :laugh:

Går så fort at du ikke merker det!

Ja ,jeg skjønnte jo egentlig det, men uansett, mye bedre at den yter maks hele tiden!

Hvorfor er det bedre? Når du sitter og skriver et brev har du ikke behov for 2,4 GHz på en A64-prosessor. Bedre at den enker seg ned til et nivå som gir mindre strømforbruk og mindre støy. Det blir det samme som å si at det er bedre å ligge jevnt i 80 Km/h i 1. gir for da får du et høyere turtall som gir deg flere hestekrefter....

Lenke til kommentar
Vente?  :laugh:

Går så fort at du ikke merker det!

Ja ,jeg skjønnte jo egentlig det, men uansett, mye bedre at den yter maks hele tiden!

Hvorfor er det bedre? Når du sitter og skriver et brev har du ikke behov for 2,4 GHz på en A64-prosessor. Bedre at den enker seg ned til et nivå som gir mindre strømforbruk og mindre støy. Det blir det samme som å si at det er bedre å ligge jevnt i 80 Km/h i 1. gir for da får du et høyere turtall som gir deg flere hestekrefter....

Men er det bevist noe sted at det gir like god ytelse? Hvis det er det, så er det jo bare digg. Men hvis det går ut over ytelsen så er det en totalt elendig løsning.

Lenke til kommentar

Men er det bevist noe sted at det gir like god ytelse? Hvis det er det, så er det jo bare digg. Men hvis det går ut over ytelsen så er det en totalt elendig løsning.

Ytelsen vil bli satt ned når du ikke trenger ytelse! Du vil ikke merke det!

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

Men, jeg ser liksom for meg at den ikke helt vil rekke å klokke seg opp så fort. F.eks hvis man går inne i en hule på et spill, og så kommer man ut av hulen og der er det en enorm dal med masse detaljer osv. Da vil man trenge full CPU kraft. Ville det ikke blitt noen ekstra FPS uten C'n'Q? Siden den da veldig raskt må gå fra å yte "lite" til og yte mye.

Det kan hende at jeg er helt på tur til Afrika ;)

Har ikke helt skjønnt det eller.no

EDIT: Posten ble litt rar, håper noen skjønner ;)

Endret av Same-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...