Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er DC++ ulovlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om reglene er forandret eller ei, men iallefall tidligere var det lovlig å laste ned av andre, men ikke la andre laste ned fra deg.

 

Derfor har (hadde) du lov til å laste ned, men ikke dele.

Dessuten skal det en del til, som privatperson, å bli tatt. Da skal du sitte med fet linje og dele store mengder data til mange brukere.

 

Politiet har andre ting å bruke pengene sine på enn å lete etter småpirater som laster ned 2 filmer i måneden. Iallefall burde de det.

Lenke til kommentar

Riktig som folk sier. Her i norge er det enda ikke ulovlig med programvaren i seg selv. Og dette er jeg temmelig enig i. Skulle "fildelings" software være ulovlig, blir det fort vanskelig for meg og vennnene mine å f.eks dele musikk vi har laget. eller bilder for den del. Hele internet er jo "fildelings software" :roll:

 

Det er heller ikke pr. dags dato ulovlig å laste ned musikk eller filmer i norge, det er å dele det ut som er ulovlig.

 

(Men ikke strup utlinja di i dc for det da ;) )

Lenke til kommentar

Det blir som med våpen det. Ikke ulovlig å eie, eller bruke til jakt. Men bruker du det på naboen blir det fort ulovlig. I Norge er det lov å ta en kopi av musikk eller film du eier, men ikke bøker såvidt jeg vet :w00t: Og du har ikke lov å gi bort en kopi til kameraten din.

Endret av breathe
Lenke til kommentar
Siden det stadig vekk komme i avisa at studenter i USA og netcom serveren ble tatt. SÅ lurer jeg på om: Er det ulovlig å dele filer og laste ned med DC++ ? Er jo litt kjipt å bli tatt hvis det er ulovlig...

Direct Connect-protokollen og applikasjonene er selvfølgelig ikke forbudt å bruke, da disse er kun middelet, ikke målet.

 

Å DELE filer derimot, slik som nye filmer, tv-serier og musikk på en åpen DC++ server er ulovlig, så gjør du dette, kan du i prinsippet bli anmeldt og få bot.

 

Å laste ned er ennå ikke ulovlig i Norge, så det kan du gjøre trygt. Eneste unntaket her er applikasjoner, disse kan du ikke laste ned om du vil leve lovlig.

 

Og forresten, å gi bort en film du har lastet ned til en kamerat er helt lov.

 

Så ja, ikke del filer, men last ned det du vil. Litt vanskelig å komme inn på dc-hubber da men..

Lenke til kommentar
Og forresten, å gi bort en film du har lastet ned til en kamerat er helt lov.

Blir ikke dette det samme som å dele da? Untatt hvis kameraten din selv eier samme film?

nei for i norges lover står det en så merkelig ting som at man har lov til å gi film musikk osv til Venner og familie..

Lenke til kommentar
Og forresten, å gi bort en film du har lastet ned til en kamerat er helt lov.

Blir ikke dette det samme som å dele da? Untatt hvis kameraten din selv eier samme film?

nei for i norges lover står det en så merkelig ting som at man har lov til å gi film musikk osv til Venner og familie..

Da synes jeg du kan finne den paragrafen til meg. Du finner hele loven på Lovdata

Lenke til kommentar
I Norge er det lov å ta en kopi av musikk eller film du eier, men ikke bøker såvidt jeg vet :w00t: Og du har ikke lov å gi bort en kopi til kameraten din.

Du kan kopiere og herje med egenkjøpte cd'r osv. du kan også kjøpe cd og låne bort, spurte en gang en politi-mann om man da hadde lov å ta back-up av en cd og låne bort, fikk ikke svar...

Lenke til kommentar

I den konkrete saken der er det en eller annen som har vært i kontakt med politiet og antatt at alt du kunne søke frem på DC hub'n han drev var liggende lokalt. I et sånt scenario er det ulovlig. Det som er det springende punkt her er at han mest sannsynlig hadde lastet ned en drøss med material selv på serveren som han delte ut, og det er ulovlig.

 

Når det gjelder dette med å drive DC hub så er det faktisk en lov anvendelse som kan ramme eieren av huben, nemlig om medvirkning til distribusjon av kopieringsbeskyttet materiale. I henhold til disse bestemmelsene kan man rammes selv om man kun driver en hub, men det må da bevises at eieren var klar over at material som er beskyttet ble delt der.

 

Når det gjelder nedlasting så er det pr prinsipp faktisk ulovlig å inneha materiale du ikke har lovlig tilgang til, men her er det en annen bestemmelse som blokkerer litt og det er nemlig at man kan lagre en "sikkerhetskopi" på et annet sted, man kan også gi vekk slikt materiale, men det forutsetter at din egen kopi eller installasjon blir destruert først. Du må også overlevere eventuelle "eierbevis" og lisens dokumenter.

 

Har har vi i Norge valgt å innta en defensiv holdning i forhold til anvendelse av lovverket, men jeg frykter at et økt press fra abdre land, samt organisasjoner som RIAA vil presse frem flere saker på disse områdene.

 

Ennå en faktor som har medført at man i Norge ikke har hatt noe aktivt arbeide mot slik deling er at man hos politiet ikke har innehatt den kompetanse som trengtes for å sikre spor og lignende.

Lenke til kommentar

§12 i åndsverkloven lar oss kopiere film/musikk etc. til privat bruk.

 

IMO bør det absolutt være lov å bruke p2p til nedlasting. Så lenge du ikke eksplisitt går inn og legger ut en katalog kan du vel ikke beskyldes for publisering, selv om p2p-klientene deler det du alt har lastet ned; det er bare sånn systemene fungerer. :p

 

Nå er ikke jeg noen advokat, men skulle tro den holder i retten?

Lenke til kommentar
ingen per to per programmer er ulovelig i noen land, det som er ulovelig i mange er når det blir sendt filer som er piratkopierete.

å bruke ordet piratkopiering er utrolig.....skal vi si fjortis?

Fjortis i den forstand hvor enkelt man blir påvirket av media og lignende...

Opphavsbeskyttet materiale og piratkopiert materiale er ikke det samme!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...