vegjoh Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Hei! Første prosjektet i sommer. Begynner å se meg lei av bråket fra PC’en min nå. Har begynt å jobbe mye med lyd og lydopptak, og da er det ikke spesielt gunstig med en pc som suser mye når man skal ha en mikrofon i samme rom. Det klart beste ville vært hvis jeg kunne satt PC’en i et eget rom, men det har jeg dessverre ikke mulighet til. Vannkjøling tror jeg også at jeg utelukker foreløpig. Er klar over at jeg ikke får det helt stille med vifter, men jeg tror det må være mulig å få bort mye støy. Har sett litt på støydempede kabinetter, men jeg ønsker ikke å bytte ut kabinettet mitt – hvis det er mulig. PC’en min har et Chieftech miditower med Chieftech 360W stømforsyning. Hvor mye lyd lager egentlig disse strømforsyningene? Det jeg har av vifter i maskinen nå er 2x Zalman kabinettvifter 1700 RPM @ 20dBA (oppgitt på nettet). Den ene trekker inn luft over harddiskene – og den andre trekker ut luft bak CPU-vifte. Kan høres ut som disse to bråker litt i meste laget. Videre har jeg en Zalman CNPS-5100CU Prosessorkjøler, 3000 RPM @ 20dBA (oppgitt på nettet). Denne kjøler en Athlon XP 2100+ Thoroughbred som ligger på omtrent 50 grader ved normalt bruk. Er barton kaldere enn Thoroughbred? Vil jeg tjene noe på å kjøpe ny CPU og CPU-vifte som kan gå roligere enn den jeg har nå? Skjermkortet mitt, Creative GeForce 4 TI 4400 har også en liten vifte. Har tenkt på å bytte denne ut med en Heatpipe fra Zalman, men på grunn av at skjermkortet er så langt og når nesten i harddiskene, og at det ellers er meget fult i kabinettet tror jeg lar det være som det er foreløpig. Noen som vet noe om støynivået på dette kortet? Chipset-vifte har jeg også, uten å ha klart å finne ut hvor mye denne bråker, i tillegg til viften i strømforsyninga. Etter å ha lest litt tester og anbefalinger, kjøpte jeg en MIST Silent Twin fra Microplex – som skulle kjøle nok hvis man ikke overklokket Og den skulle være ekstremt stille. Monterte kjøleren, men den fikk Microplex i retur omtrent en halvtime etter at jeg hadde hentet den, da jeg observerte at temperaturen i BIOS gikk opp til 60 grader, og enda var stigende. Tenker i ettertid på om jeg kan ha brukt for lite eller for dårlig kjølepasta? Skal prøve nå å koble fra de to kabinettviftene og se om det blir mindre støy av det. Dersom det blir det, er det lurt å satse på 2x Papst 12 dBA @1500RPM? Ang. strømforsyningen. Hva er lurt? Bytte vifte? Hvilken vifte bør jeg evt. kjøpe? Noen som har gjort dette før? Noen som vet om det finnes en guide til det? Dette er noe jeg absolutt ikke har prøvd før…. Eller bør jeg bare satse på å kjøpe en ny PSU med silent vifte? CPU-viften. Den står stilt på laveste hastighet, og skal som nevnt ha et støynivå på 20 dBA. Er det mange dBA å tjene på å kjøpe en ny kjøler, eller ny vifte til kjøleren. (6x6 cm)? Håper noen kan gi meg noen gode råd! Ønsker selvfølgelig at dette skal bli så billig som mulig, men alle forslag mottas med stor takk. - Vegard - Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Ang. strømforsyningen. Hva er lurt? Bytte vifte? Hvilken vifte bør jeg evt. kjøpe? Noen som har gjort dette før? Noen som vet om det finnes en guide til det? Dette er noe jeg absolutt ikke har prøvd før….Eller bør jeg bare satse på å kjøpe en ny PSU med silent vifte? Dette har jeg gjort med stort hell, byttet bare ut vifta med en papst 12db den høres ikke...... Åpne klipp av ledningen til den gamle vifa, skru den av, og bytt ut med en ny, husk og sjekk dimensjonene på vifta som står i før du kjøper ny vifte. Har ikke noe problemer med at den blir for varm(en psu er ikke stor så det er ikke mye luft inni der som trengs og bli flytta på) Ang hd så er det beste og billigste og henge de opp i strikk som man finner inne i jakker o.l f.eks. Dette fjerner i hvertfall vibrasjonstøy Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Hva slags harddisk/er har du? Hvis du har WD vil du merke stor forskjell ved å bytte til stillere disker som f.eks. Seagate. Trodde lenge at det var viftene mine som støyet, helt til jeg bytte fra WD til Seagate. En annen ting du kan gjøre, i stedet for å bruke mye penger på nye vifter, er å kjøpe en viftestyring. Da kan du selv regulere hastigheten/støyen på viftene. Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 Av harddisker har jeg 1x Western Digital, 1x Maxtor, 1x Hitachi. Har forsøkt å koble ut diskene og starte maskinen for å sjekke støynivået, og det er ingen tvil om at det er viftene som bråker mest. - Vegard - Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Av harddisker har jeg 1x Western Digital, 1x Maxtor, 1x Hitachi.Har forsøkt å koble ut diskene og starte maskinen for å sjekke støynivået, og det er ingen tvil om at det er viftene som bråker mest. - Vegard - Da burde du skaffe deg stillere vifter Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 Ja, akkurat Som du ser er spørsmålene mine hvilke vifter jeg bør kjøpe, hva jeg bør gjøre med strømforsyningen, om jeg bør kjøpe ny prosessorvifte/-kjøler (eventuelt hvilken) og at jeg ønsker diverse tips og løsninger med tanke på støydemping. - Vegard - Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Du kan ju alltid drömma om en Zalman TNN-500... /Olle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå