Gå til innhold

Hvorfor bruke tusener på grafikkort?

AK47

Anbefalte innlegg

Hørt om tearing?

Nei

Tenk deg at skjermen kjører på 60hz mens skjermkortet gir deg konstant 180fps, det betyr at for hver refresh vil skjermen vise deler av 3 frames. Tenk deg så at disse framene har forskjellig posisjon. Dette er tearing eller riving i grafikken.

--------------------- 
|  1                    | 
|       O              | 
--------------------- 
|  2        /|\        |  
|             |         | 
--------------------- 
|  3               /\   | 
|                        | 
--------------------- 

Dette skal forestille en person for dem som lurer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke forskjell på 75 Hz og 100 Hz jeg, og det passer meg perfekt. Slipper jo å kjøpe skjerm til mange tusen, og ja, jeg har spilt en god del på 100 Hz. Hos en kamerat, men men.

Når det gjelder trådstarters 9600 Pro tenker jeg at han skal teste FarCry og Lock On, og se om han klarer dem. ;)

EDIT: Leste ikke alle postene.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Tenk deg at skjermen kjører på 60hz mens skjermkortet gir deg konstant 180fps, det betyr at for hver refresh vil skjermen vise deler av 3 frames. Tenk deg så at disse framene har forskjellig posisjon. Dette er tearing eller riving i grafikken.

Ok, takk.

Betyr det da at tearing kan forekomme hvis du har fps over refresh raten?

Hvor mange ganger refresh raten må fps'en være før det forekommer tearing?

Er noob når det gjelder slikt, så det er greit og ha en som kan litt her på forumet :)

Lenke til kommentar
Så dere kaster bort mye penger på altså ingenting, for når dere har bruk for kortene deres kan vi andre enten kjøpe d for mye mindre penger eller et som er mye mye bedre..

Men vi gidder ikke vente på at kortet skal bli billigere. Vil ha kortet fordi det er nytt og bra. Har ikke akuratt en "fet" lommebok jeg...men jeg prioriterer heller et nytt skjermkort når det kommer, enn å sitte 6mnd ekstra å ruge på pengene og spare noen kroner.

Jeg tror dem som har brukt penger på x800 kortet er svært fornøyd. Og det er jeg sikker på at jeg også vil bli når mitt dukker opp i posten om 2 uker eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en ny maskin for litt over et halvt års tid siden. Med maskinen fulgte en Radeon 9600 pro grafikkort. Vurderte om det holdt, etter å ha lest om alle juvelene i dette forumet. Med dette kortet har jeg faktisk ennå ikke opplevd å måtte redusere på kvaliteten, jeg kjører fullt på alt. Og jeg spiller mye :cry: Maskinen med 2,6 ghz prosessor, 1024 mb ram og et 128 mb 9600 Pro grafikkort gjør alt. Hvorfor dette maset om 9800 Pro og verre enn så? Jeg bare undres. Har mistanke om at det er reint jåleri.

Et tips til alle som vurderer nytt grafikkort: Ikke la deg rive med av hysteriet. Billige løsninger holder lenge.

Veldig vanskelig for meg å tro at den maskina di drar alle spill på høyeste settings glatt. Jeg har (slightly) bedre maskin enn deg, og jeg merker mine begrensninger når jeg kommer over 1280x1024 og bruker FSAA i de fleste spill.

Lenke til kommentar

Betyr det da at tearing kan forekomme hvis du har fps over refresh raten?

Hvor mange ganger refresh raten må fps'en være før det forekommer tearing?

Tearing kan oppstå når et framebuffer bytte skjer under en refresh. Mao det kan også forekomme hvis frameraten er lavere enn refresh raten. Vsync løser akkurat dette problemet, men hvis skjermkortet misser en vsync må kortet vente på neste refresh og frameraten vil da halveres (f.eks fra 85->42). Tripple buffering løser igjen dette problemet med at skjermkortet alltid har et ledig buffer å skrive til, men på bekosting av noe større framebuffer.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Jeg sitter ikke og teller fps for å skryte til kameratene mine. Jeg nyter spillet, med god grafikk. Og feit lommebok  :w00t:

Er det ikke bedre å bruke pengene på noe da, enn å la de ligge og råtne i lommeboka? ;)

bah, isteden for å oppgradere maskina annenhver måned er den andre som bruker penga på øl og damer...

De er bare teite! :p Og sex-kjøpere.. Syns ikke det er så positivt..

Så du ville heller brukt peng på ett nytt skjermkort enn på dama di?

Endret av SeT
Lenke til kommentar
Jeg sitter ikke og teller fps for å skryte til kameratene mine. Jeg nyter spillet, med god grafikk. Og feit lommebok  :w00t:

Er det ikke bedre å bruke pengene på noe da, enn å la de ligge og råtne i lommeboka? ;)

bah, isteden for å oppgradere maskina annenhver måned er den andre som bruker penga på øl og damer...

Damer er de samme selv om man ikke bruker penger på de, skjermkort får større ytelse ;) (ok, så må jeg innrømme at jeg bruker mer på dama enn skjermkortet)

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du tror at de du betaler for er "dama di"..... tror jeg du har misforstått noe... :p

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke tusener på Grafikk kort? jeg har tenkt å kjøpe det (X800PRO) grunnet nyere og krevende spill, greit idag så klare du deg sikkert med et 9800pro eller Geforce 5900.. men når HL2 og Doom3 kommer er det litt digg å kunne skru opp grafikken på max :)) spillene blir vel bare mer og mer krevende..

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Du kan oppfatte mer enn 200fps. Nok en gang må jeg referere til denne glimrende artikkelen:*clicky*

Noen og enhver kan nok lære litt om FPS og hz.

Jeg får forresten hodepine av refreshrate under 85hz..

hadde også det problemet så jeg kjøpte meg en lcd-skjerm (samsung 173T) og det har aldri vært så behagelig å sitte lenge forran skjermen som nå selv om den kjører 60hz

refresh har ikke noe å si på lcd skjermer

Lenke til kommentar
Du kan oppfatte mer enn 200fps. Nok en gang må jeg referere til denne glimrende artikkelen:*clicky*

Noen og enhver kan nok lære litt om FPS og hz.

Jeg får forresten hodepine av refreshrate under 85hz..

hadde også det problemet så jeg kjøpte meg en lcd-skjerm (samsung 173T) og det har aldri vært så behagelig å sitte lenge forran skjermen som nå selv om den kjører 60hz

refresh har ikke noe å si på lcd skjermer

At refresh ikke har noe å si på lcd-skjermer er ikke helt riktig, det har ikke noe å si for flimmer nei, men det har noe å si for oppdateringen, tenkt om refreshen var 1 hz på lcd, da hadde bildet bare forandret seg en gang i sekundet, hvor kult hadde det vært?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en ny maskin for litt over et halvt års tid siden. Med maskinen fulgte en Radeon 9600 pro grafikkort. Vurderte om det holdt, etter å ha lest om alle juvelene i dette forumet. Med dette kortet har jeg faktisk ennå ikke opplevd å måtte redusere på kvaliteten, jeg kjører fullt på alt. Og jeg spiller mye :cry: Maskinen med 2,6 ghz prosessor, 1024 mb ram og et 128 mb 9600 Pro grafikkort gjør alt. Hvorfor dette maset om 9800 Pro og verre enn så? Jeg bare undres. Har mistanke om at det er reint jåleri.

Et tips til alle som vurderer nytt grafikkort: Ikke la deg rive med av hysteriet. Billige løsninger holder lenge.

Har du 9600PRO, kan du fint vente med å kjøpe nytt skjermkort, men du vil nok merke stor forskjell i de nyere spillene, og etter en stund, bør du kjøpe nytt. Til de som skal kjøpe helt ny pc: ikke kjøp 9600 pro/xt fordi du "ikke trenger" 9800pro! Har du penger til det (altså hvis du ikke skal ha budsjettmaskin eller kun har 6000 å rutte med), kjøp ihvertfall 9800PRO, ellers kan du regne med å ha kortet ditt et år, før det blir for gammelt for de nyeste spillene, kanskje er det egentlig for gammelt allerede.

En billig løsning kan holde en stund, men dersom du ikke allerede har den billige løsningen, kan det være et sjakktrekk å gå for en noe dyrere...

Lenke til kommentar

Jeg har en intressangt problemstilling, iallefall for meg.

Jeg sitter med et geforce2 gts 64 som har overlevd en oppgradering, derfor er det så gammelt. Nå begynner det å gå for dårlig på dagens spill, selv på laveste innstillinger.

Jeg vurderer x800pro sterkt, men ser flere minuser ved å kjøpe det.

1.Prisen så klart. 3500 for GFK er mye når man har et tonn med andre utgifter.

2.Pcen min er relativt gammel xp1800+ 512mb ram , vil jeg merke forskjell på x800pro og f.eks. 9800 pro? (Kommer tilbake til det)

3.Leveringstid på x800pro... :(

4.Skal oppgradere innen 1 år, kanskje før jul. Da har jeg lyst på PCI-E standarden da den skal være sååå bra?! :) Et AGP kort fungerer vel ikke i den sloten or what? Kan hende det koster flesk å kjøpe pci-e også? og man ender opp med å vente ?!

Dessuten... hvis jeg kjøper x800 pro og spiller Battlefield Vietnam, så vil korte levere mere enn det pcen ellers klarer, ergo vil jeg ikke få utnyttet kortet, og derav kunne kjøpt 9800pro... MEN det er jo da snakk om svært høye FPS.

Når HL2 og Doom3 osv kommer... så blir det enda mere krevende... og da er det ikke sikkert pcen er en flaskehals på samme måte lenger... og jeg dermed får valuta for pengene, fordi x800 får utnyttet sine egenskaper.

Jo mere high du setter grafikken i spillet til, jo mere blir grafikk kortet flaskehalsen. Ergo...med x800, og absolutt alt på max... så får jeg utnyttet kortet så og si helt?

Btw... blir det stor forskjell på pci-e og agp 8x ? dobbling?

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problem med spill, har 9600pro FE@520/350..

spiller far cry fint med alt på max, uten AA..går ganske fint med 2xAA og da..

og ikke kom å si at de spillene trådstarteren krever lite..flightsim 2004 krever extremt ved alt på max..

har ikke noe spill som har hakket på maskinen min enda med alt på max(utenAA) i 1280x768...

Eg har vanskelig for å tru at du klarer Far Cry med alt på max utanom AA, sikker på at alt er på max og at det går utan lagg?

Eg bruker ikkje mykje pengar på PC. Eg kjøper eit oppsett og bruker det til det er ubrukelig for meg, og da blir det solgt til familien som gjer litt meir cash til ny maskin.

Kjøpte ny i Mai i fjor, og den har eg den dag i dag. Har kjøpt ny hdd og lydkort, men har enda til gode å lengte etter ny maskin. Eg bryr meg ikkje stort om eyecandy og har ikkje behov for alt på max. Maskina mi vil nok dra både HL2 og Doom3 utan problemer så eg bruker den til siste slutt. Ein oppgradering av minnet har eg vurdert av og til.

Lenke til kommentar
Tror det er dagen for meningsløse poster i dag.. :p Hvorfor kjøper ikke alle Lada Samara. Hvorfor går ikke alle med klær fra fretex? Hvorfor har folk fine møbler? Hvorfor kjøper folk oppvaskemaskin osv, osv...

Det der er jo bare bullshit. Det er ikke snakk om hvorvidt en skal kjøre Lada Samara eller noe bedre. Dersom en bruker sammenligningen mellom skjermkort-hysteriet og biler, blir det heller hvorvidt en hele tiden har den nyeste og råeste Ferrarien, og bytter denne inn hver gang det kommer en ny og råere modell med 10 HK mer som går 3 km/t raskere. Jeg vet ikke om noen som gjør dette (kanskje bortsett fra folk med 9-sifret formue).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...