Gå til innhold

Vannkjøle Strømforsyning med kobberrør

Anbefalte innlegg

Du skulle søkt litt på ikke-norske sider, så hadde du funnet massevis av guider på dette.

Vi striler har vært ute og rodd på dypt vann før, er det dårlig med pale

så ror vi bare ut på dypere vann... :devil:

Etter åtte år med PC oppgradering/bygging og mer enn tre ganger så lang

yrkeserfaring innen mekanisk industri så stod jeg ikke helt på bar bakke.

Men dette var tross alt nytt. Alt annet fikk vannkjøling, men da fant jeg ut

at det var PSU'en som hadde bråkt mest. Og da måtte jo den også til pers! :yes:

Og de fleste må vel være enig i at det er gøy å få noe slikt til selv. Bedre enn

å kjøpe en PSU med 120mm vifte og dermed ha valgt minste motstands vei.

En ting til: Hadde ikke hørt om Q-Tec's dårlige rykte da jeg kjøpte dem.

Er jeg da unskyldt? Har ikke vært aktiv på forumet i mer enn ca. fire mnd.

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og de fleste må vel være enig i at det er gøy å få noe slikt til selv. Bedre enn

Enig med den, bortsett fra at noe sånt som denne blir vel egentlig "minste motstands vei" ^_^

Det blir forresten sansynligvis en slik jeg kjøper meg til Project Freeflow. Jeg Har ikke nok erfaring med høyspennings-elektronikk til at jeg tør å holde på med det rett og slett. Voltmodder jeg, og hardware modder så risikerer jeg i værste fall å ødlegge en eller flere komponenter, men en dårlig moddet PSU kan brenne ned hele huset. Da vil jeg ikke ta sjansen på at jeg "tror" jeg fikk gjort alt riktig liksom =)

Men all respekt til deg. Håper den ikke lager problemer senere heller.

-Stigma

Lenke til kommentar

Enig med den, bortsett fra at noe sånt som denne blir vel egentlig "minste motstands vei" ^_^

Det blir forresten sansynligvis en slik jeg kjøper meg til Project Freeflow. Jeg Har ikke nok erfaring med høyspennings-elektronikk til at jeg tør å holde på med det rett og slett. Voltmodder jeg, og hardware modder så risikerer jeg i værste fall å ødlegge en eller flere komponenter, men en dårlig moddet PSU kan brenne ned hele huset. Da vil jeg ikke ta sjansen på at jeg "tror" jeg fikk gjort alt riktig liksom =)

Men all respekt til deg. Håper den ikke lager problemer senere heller.

-Stigma

Har du regnet på hva den totale utgift blir inkl frakt og moms?

Den prosilence utgaven tror jeg forresten er tryggere, for der er vannblokka montert utvendig, men den er jo ikke like kraftig, men tror den veier en god del mer.

Lenke til kommentar

Jeg har forresten et gammelt powersupply liggende, et passivt, som veier ca 25 kg, og har noen enorme kjøleribber, antageligvis, kunne jeg kappet av en passe diger bit av ene kjøleribba, og gjort det helt passivt. Men greit og ha 220V ting som har CE merke.

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar

Den strømforsyningen nevnt over har jeg regnet på i en annen tråd. bare søk på stigma, og sjekk om du finner en tråd jeg startet, som heter vannkjølt ferdigbygget PSU eller noe i den dur.

Den har forresten CE og en haug andre godkjenninger, så det kan tross alt ikke være så voldsomt usikkert da...

-Stigma

Lenke til kommentar
Den strømforsyningen nevnt over har jeg regnet på i en annen tråd. bare søk på stigma, og sjekk om du finner en tråd jeg startet, som heter vannkjølt ferdigbygget PSU eller noe i den dur.

Den har forresten CE og en haug andre godkjenninger, så det kan tross alt ikke være så voldsomt usikkert da...

-Stigma

Du kan søke etter døde psu på news, mener den prosilence saken jeg refererte til, så ut til og ha endel problemer, et argument for og velge din..

Lenke til kommentar
Du kan søke etter døde psu på news, mener den prosilence saken jeg refererte til, så ut til og ha endel problemer, et argument for og velge din..

Det stemmer at prosilence har hatt en del probelmer, men jeg er rimelig sikker at de referer til den passiv luftavkjølte versjonen. Den bir rett og slett for varm ved høy bruk over lengre tid + ingen kabinettvifter.

Hvis jeg tar feil, og du vet det var snakk om den vannavkjølte versjonen, så si ifra.

-Stigma

Lenke til kommentar
Det stemmer at prosilence har hatt en del probelmer, men jeg er rimelig sikker at de referer til den passiv luftavkjølte versjonen. Den bir rett og slett for varm ved høy bruk over lengre tid + ingen kabinettvifter.

Hvis jeg tar feil, og du vet det var snakk om den vannavkjølte versjonen, så si ifra.

-Stigma

Det var den luftkjølte, enig at det kan være fordi den var for varm, men det kan jo også være at den er kald, men at det bare er komponenter som ikke er avkjølt riktig, og i det opprinnlige design er vant til en viss luftsirkulasjon, og da vil den vannkjølte utgaven være like dårlig.

En ting jeg har tenkt på er den Hardisk kjølern til microplex, den billigste, andre har og lignende.. Tror egentlig de skulle være ganske greie og modifisere til og kjøle en strømforsyning

Lenke til kommentar

skal du mekke noe selv, og bare trenger vannblokker, så sjekk www.heattrap.de

Gå til webshoppen, sjekk "wasskuhler" og deretter "sonstige"

Der har de noen veldig interessante og illige universalblokker du kanskje kan bruke. Har tenkt å undersøke om disse kan brukes til x800 XT heatsinks for rammen.

-Stigma

Lenke til kommentar
Skulle jeg lagd blokker til å kjøle en strømforsyning hadde jeg kjøpt firkant profiler i kobber fra en jernvare-handler i passende strørrelse og laget nipler på den. Enkelt og greit...

Jeg har prøvd i en haug med jernvare butikker og finne firkantprofiler i kobber, uten hell...Ingen som har det.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har testa det og kjører med det enda.

Fungerer fint,har enda ikke giddet å monter vifte i den.

Men det er ikke kjøleribbene som trenger bedre kjøling det er "alt anna" oppi der som lager varme nå.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=180234

TaZ

Dette var jo en fin "lazy" variant.

Det var slikt jeg tenkte opprinnlig, bortsett fra at jeg tenkte på og lodde fast til kjøleribba, fremfor strips, men er slett ikke sikker på at det går og lodde..

Så du syns det kjøler godt nok bare ved og stripse innpå kobberør?

Tenker på kjøleribbene..

Hva slags power supply er det du har brukt, og hvor mange watt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...