Gå til innhold

Vannkjøle Strømforsyning med kobberrør

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt og vannkjøle en strømforsyning, og det jeg ser går igjen er at folk lager til kobberplater, og lodder kobberør bak på disse, som sørger for kjølingen.

Det jeg lurer på er om dette er overkill, jeg lurer på om det er mulig og bruke tynne kobberør, av samme type som brukes til bremserør i bil, og lodde de rett bak på kjøleribbene inne strømforsyningen. (må naturligvis demontere kjøleribbene først fra printkortene, men hvis det funka og lodde kobberørene rett på disse....

Ser for meg at en bruker 3-4 rør i høyden per ribbe, og ved hjelp av Y ledd, kobler det slik at en for god vanngjennomstrømning, fra slangene....

Dette designet her har inspirert meg: http://www.webx.dk/oz2cpu/pcmod/water-psu.htm

Men jeg tenkte altså istedet på flere tynnere rør, og loddet rett på eksisterende ribber..Hvis det går og lodde på dem, eller feste det slik at det blir en god varmeforbindelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt å gjera det sama som deg. Laga ei sløyfe med koppar rør som kjøle ribbene. Trur ikkje det blir så bra å lodda koppar med alu. Litt usikker. ein får sikkert eit tilsetningsmiddel og flussmiddel som passe til alu og koppar, men er ikkje sikker.

Prøv og se korleis det går

Trur ikkje ein treng så mange sløyfer(rør) på kvar ribbe.

Kjem an på kor stor straumforsyning du har. (varmeutvikling)

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Problemet med å vannkjøle en PSU ment for luftkjøling er det sansynligvis er mange deler som trenger kjøling, men som ikke er tilkoblet en heatsink. De lager ikke nok varme til å behøve en heatsink, men uten luftstrøm av noe slag kan disse komponentene sansynligvis ryke, lage ustabiliteter, eller redusere levetiden på PSU betraktelig.

Her er en tråd du kan lese om du er interessert i vannkjølte PSU'er. Den omhandler ferdigløsninger, men også det at prisene er mye mye lavere nå enn de var tidligere. (Fra rett over tusenlappen og opp) Verdt å ta en rask titt på:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry2358019

Jeg tror nok at den eneste rimelig safe måten å vannmodde en luftkjølt PSU er å modde en fanless passiv luftkjølt PSU. Disse har større heatsinks og har alle komponenter som lager betydelig varme koblet til heatsinken. Da er det bare et spørsmål om å enten kjøle ned heatsinken med vann direkte, eller bytte heatsinken helt med en vannblokk. Desverre blir det nesten like dyrt som en ferdig vannkjølt, siden passiv luftkjølte PSUer er svindyre...

Ellers ønsker jeg deg lykke til med prosjektet, og annbefaler deg å søke litt her på forumet og på google. Det er nemmelig mange som har gått samme vei som deg, med både veldig gode, og skuffende sluttresultater.

-Stigma

Lenke til kommentar
Problemet med å vannkjøle en PSU ment for luftkjøling er det sansynligvis er mange deler som trenger kjøling, men som ikke er tilkoblet en heatsink. De lager ikke nok varme til å behøve en heatsink, men uten luftstrøm av noe slag kan disse komponentene sansynligvis ryke, lage ustabiliteter, eller redusere levetiden på PSU betraktelig.

Her er en tråd du kan lese om du er interessert i vannkjølte PSU'er. Den omhandler ferdigløsninger, men også det at prisene er mye mye lavere nå enn de var tidligere. (Fra rett over tusenlappen og opp) Verdt å ta en rask titt på:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry2358019

Jeg tror nok at den eneste rimelig safe måten å vannmodde en luftkjølt PSU er å modde en fanless passiv luftkjølt PSU. Disse har større heatsinks og har alle komponenter som lager betydelig varme koblet til heatsinken. Da er det bare et spørsmål om å enten kjøle ned heatsinken med vann direkte, eller bytte heatsinken helt med en vannblokk. Desverre blir det nesten like dyrt som en ferdig vannkjølt, siden passiv luftkjølte PSUer er svindyre...

Ellers ønsker jeg deg lykke til med prosjektet, og annbefaler deg å søke litt her på forumet og på google. Det er nemmelig mange som har gått samme vei som deg, med både veldig gode, og skuffende sluttresultater.

-Stigma

Jeg er forsåvidt enig i at det er endel komponter som kunne ha godt av en sval bris med luft, slik som trafoer, effektmotstander, og likeretterbruer spesielt, samtidig så ser det veldig ut som noen av de ferdige produktene kun er modifiserte utgaver av eksisterende viftebaserte strømforsyninger, og av bildene jeg har sett, ser det ikke ut til at de kjøler noe mer enn effekt transistorene, så jeg har en føelse av at det kan gå fint. Strømforsyninger i f.eks TV apperater og større CRT monitorer går jo uten kjøling, og de kan være på over 200 watt, og der blir trafoer og motstander veldig varme, printbanene blir som regel litt småsvidde med åra og det virker i 20-30 år alikevel.

Jeg vet ikke, hvis man kombinerer vannkjøling med en pabst 12 db, og regulerer denne ned til et nivå den ikke er hørbar.

Også det er mulig og bare ta en strømforsyning med 120x120 mm vifte, og kombinere vannkjøling med vifta på et så lavt nivå at den ikke er hørbar.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke, hvis man kombinerer vannkjøling med en  pabst 12 db, og regulerer denne ned til et nivå den ikke er hørbar.

Også det er mulig og bare ta en strømforsyning med 120x120 mm vifte, og kombinere vannkjøling med vifta på et så lavt nivå at den ikke er hørbar.

Da ville jeg heller kjøpt en god PSU med litt flere watt en du trenger, og byttet 120mm viften med en slik:

http://www.vendur.no/catalog/product_info....&products_id=70

Det finnes også en 14Db versjon på samme side som også er et godt alternativ, om du ikke er overbesvist om at 40CFM er nok..

Med en god PSU som er litt overdimensjonert for ditt bruk, så kjøler den PSU'en din greit. Hadde sikekrt fungert på en billigere 120mm PSU også, som northq, men jeg liker å ha litt ekstra marginer i alt jeg gjør =)

Da har du en tilnærmet lydløs løsning, men lydløs er den jo ikke...

Dessuten dumper du også varmen fra PSU ut i rommet du sitter i. for meg er det et stort minus, men det er kanskje ikke vesentlig for alle.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke, hvis man kombinerer vannkjøling med en  pabst 12 db, og regulerer denne ned til et nivå den ikke er hørbar.

Da ville jeg heller kjøpt en god PSU med litt flere watt en du trenger, og byttet 120mm viften med en slik:

http://www.vendur.no/catalog/product_info....&products_id=70

Det finnes også en 14Db versjon på samme side som også er et godt alternativ, om du ikke er overbesvist om at 40CFM er nok..

Med en god PSU som er litt overdimensjonert for ditt bruk, så kjøler den PSU'en din greit. Hadde sikekrt fungert på en billigere 120mm PSU også, som northq, men jeg liker å ha litt ekstra marginer i alt jeg gjør =)

Da har du en tilnærmet lydløs løsning, men lydløs er den jo ikke...

Dessuten dumper du også varmen fra PSU ut i rommet du sitter i. for meg er det et stort minus, men det er kanskje ikke vesentlig for alle.

-Stigma

Sålenge jeg har radiator, vil den jo dumpe ut luften på akkurat samme måte, blir litt som og sammenligne en vifteovn med en sentralfyrovn det vil jo nødvendigvis avgi like mye varme sålenge ikke radiator er utendørs, eller i et annet rom, eller en bruker springvann på en fiks måte...

Lenke til kommentar
Sålenge jeg har radiator, vil den jo dumpe ut luften på akkurat samme måte, blir litt som og sammenligne en vifteovn med en sentralfyrovn det vil jo nødvendigvis avgi like mye varme sålenge ikke radiator er utendørs, eller i et annet rom, eller en bruker springvann på en fiks måte...

Yepp.. jeg snakket forsovidt bare for meg selv. (skal bruke springvannkjøling om du ikke husker). Ved midnre du har raddisen montert utenfor, så vil varmen bli sluppet inne i rommet uansett ja.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt opptatt av ytelse, mest av støy, slik at kommer nok ikke gå så drastisk til verks.

Angående dette med vann i strømforsyninga, så tror jeg ikke det er så farlig, selv ikke hvis det skulle lekke ut i strømforsyninga. Desto renere vannet er, desto mindre farlig, springvann er så rent at det ikke er farlig og f.eks spyle rett inn i et sikringskap og holde på stråla med hånda. Faren er heller at strømforsyninga kan fortette og virke med en betydelig vannlekkasje, mens hovedkort går fløyten. Har en oppi mye tilsetningstoffer i vannet, eller vannet er møkkete/ brukt en stund, vil det lede veldig godt, men skal ikke overdrive faren, har fått 220 V i kroppen mange ganger, og nesten 30000 KV en annen gang, det farlige er og få det forbi hjertet , 12 volt er ikke sterkere enn at det fint går og ta på tunga.

Det er en uting at folk bruker ujordete stikkontakter på PC, slik som meg selv, fordi da vil det bli svært høye spenninger mellom PC kabinett og jord, slik at hvis en f.eks kobler til

Tv antenne kontakt fra kabel tv, til tv kortet i pc-en, kan det få veldig alvorlige følger om en holder på et punkt i kabinettet med ene hånda samtidig som en holder tv pluggen i den andre, det var over 220 V nivåforskjell der jeg bodde før, og det er ikke uvanlig når ingen av punktene er jordet riktig.

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar

Eeh, Martin, 30 megavolt? For det første, hvor i alle dager skjedde dette? Har du lekt inni trafo-stasjoner eller? Skal en del til for å overleve noe sånt, ved midnre du fikk veldig lav ampere gjennom deg, og det får du generellt sett ikke untatt gjennom kontrollerte forhold (tazer guns, veldig høy spenning, men veldig lav strøm).

Anyway, ved 230 volt spenning leder vanlig springvann strøm mer en godt nok. Trust me. Det er et stykke fra 12V til 30MV Martin ;)

men ja, jeg er enig, du bør bruke jordet kontakt på PCutstyret, akkurat som du bør på alt sensitivt utstør som TV'er stereoanlegg og ting som bruker mye strøm (ovner, vaskemaskiner osv).

Om du ikke bare drar en spansk en så fortell gjerne den 30MV historien, den må jo i såfall være interessant. :p

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Det er en uting at folk bruker ujordete stikkontakter på PC, slik som meg selv, fordi da vil det bli svært høye spenninger mellom PC kabinett og jord, slik at hvis en f.eks kobler til

Tv antenne kontakt fra kabel tv, til tv kortet i pc-en, kan det få veldig alvorlige følger om en holder på et punkt i kabinettet med ene hånda samtidig som en holder tv pluggen i den andre, det var over 220 V nivåforskjell der jeg bodde før, og det er ikke uvanlig når ingen av punktene er jordet riktig.

Dette kan jeg skrive under på! Har selv fått en karamell av den sorten... Holdt tv-kabelen i den ene hånda og fikla med kabinettet med den andre - smekk! Var temmelig ubehagelig det, ja!

Edit: Sorry for litt OT! :blush:

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar
Kobber? Alu går også greit. Denne har funket i et halvt år.

Til og med 400W Q-Tec! Og helt uten vifter i kabinettet.

Men har boret huller i toppen av PSU og kabinettet for å

slippe den lille varmen som samlet seg, ut.

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Bilde 4

Bilde 5

Bilde 6

Lykke til! :yes:

Flott mod OogaBooga, du laget den kjøleblokken selv antar jeg? Men hvorfor i ale dager brukte du tid på å modde en Q-tec? Dårlig råd eller...? :ermm:

-Stigma

Lenke til kommentar
Eeh, Martin, 30 megavolt? For det første, hvor i alle dager skjedde dette? Har du lekt inni trafo-stasjoner eller? Skal en del til for å overleve noe sånt, ved midnre du fikk veldig lav ampere gjennom deg, og det får du generellt sett ikke untatt gjennom kontrollerte forhold (tazer guns, veldig høy spenning, men veldig lav strøm).

Anyway, ved 230 volt spenning leder vanlig springvann strøm mer en godt nok. Trust me. Det er et stykke fra 12V til 30MV Martin  ;)

men ja, jeg er enig, du bør bruke jordet kontakt på PCutstyret, akkurat som du bør på alt sensitivt utstør som TV'er stereoanlegg og ting som bruker mye strøm (ovner, vaskemaskiner osv).

Om du ikke bare drar en spansk en så fortell gjerne den 30MV historien, den må jo i såfall være interessant. :p

-Stigma

30 MV var det ikke, men 30 KV, altså snaut 30000V, var en bom av meg og skrive KV :blush: var flyback spenningen i en datamonitor, det som kommer i en tykt isolert kabel fra en flyback trafoen, og går inn bak på billedrøret. ( jeg er servicetekniker, og det skal utrolig uflaks til at den klemma skal løsne mens en driver inni monitoren mens den er på, den her var neppe festa ordentlig), Merk at det finns slik høyspenning i alle CRT tv'er og datamonitorer. Det skjedde ikke noe annet enn at det rykket noe utrolig i hånda og jeg ble veldig svimmel og fikk en hodepine, kraftigere enn noe støt jeg har hatt ellers.

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar

Til Stigma og Troy Henrik: Ja, kjøpte Q-Tec fordi den var billig.

Lever mye etter regelen: er det billig og godt nok, så er det ...

godt nok! :p Da har man jo råd til flere dingser som er gode nok.

Det gir faktisk en bedre følelse å få til slikt, enn å kjøpe dyre ting

som ikke gir stort annet tilbake enn et øyeblikks status.

Det går nå to slike vannkjølte Q-Tec'er her i huset.

Uten et feilslag... :devil: Tror det er en myte at de er så dårlige.

Skryter sikkert på seg litt ekstra Watt, men ellers er de OK. :thumbup:

Men ellers så var det en grei PSU å bygge om. Romslig. Har

tilgang til verktøymaskiner på jobben som kunne laget blokken.

Men måtte vente litt på tur. Gadd ikke det, og lagde blokken

i skrustikken i kjellerboden. Sagde med baufil og filte resten.

Boret og gjenget.

Dette var den mest utfordrende delen av mitt 100% vannkjølings-

prosjekt. Hadde ingen å støtte meg til som visste mer enn meg.

Dette var også før Project Water Power her på OK var laget.

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar
Dette var den mest utfordrende delen av mitt 100% vannkjølings-

prosjekt. Hadde ingen å støtte meg til som visste mer enn meg.

Dette var også før Project Water Power her på OK var laget.

Du skulle søkt litt på ikke-norske sider, så hadde du funnet massevis av guider på dette.

Anngående Q-tec, så tror jeg ikke de har dårlig rykte på å dø tidlig, men heller at de bare har nesten halvparten av sine rating i faktisk max, og at de har generellt sett veldig dårlig volt-linjer. Men det betyr jo ikke at du ikke kan bruke dem til mye vanlig bruk. Selv en lada klarer jo å frakte deg fra A til B ^_^ Hadde likevel heller kjøpt en NorthQ eller annet billigmerke, siden Q-tec har det aller verste ryktet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...