Gå til innhold

Utrekkbar raid hardisk ramme (for flere disker)

Anbefalte innlegg

Det finnes mange slike rammer på markedet, men jeg har ennå ikke sett en slik ramme som håndterer flere disker. Tenkte derfor å lage en selv, og trenger noen forslag til hvordan det kan gjøres.

(Å drasse med flere slike løse rammer kan lett bli kaos da jeg er avhengig av diskene blir koblet likt hver gang. Det er fort gjort å bytte om to løse disker slik at primær master plutselig kan ende som sekundær master, osv.)

Tenker da å lage en luftig aluminiumsboks hvor diskene står med litt avstand mellom hverandre, slik at jeg kan sette en stor vifte til å blåse luft mellom.

Om boksen puttes inn i en holder i maskina eller om den settes ved siden av og kobles til med en kabel spiller egentlig ingen rolle.

FireWire og USB disker er av forskjellige grunner uaktuelle.

Så, når det gjelder kabling...

Hvis ramma puttes inn i selve maskina må det være en eller annen løsning som gjør at alt som trengs av kabler kobles til riktig bare ved å trykke den inn. Det må være solid og gi god kontakt. Den må også være mulig å dra ut uten å bruke for mye kraft.

Hvis ramma skal settes ved siden av og kobles med kabel må den lett kunne kobles til uten at man må lete etter riktig kontakt på hovedkortet. Jeg ser for meg en eller annen måte å ha to kabler fra hovedkortet til utsiden av kabinettet hvor de ender i en dobbel pata kontakt som kan settes i tilsvarende kontaktpunkt på hdboksen. Derfra er det vanlige pata kabler for intern kabling i boksen.

Vil pata signalene overleve en slik kobling uten for mye forstyrrelser?

Noen som vet om en egnet kontakt som kan brukes enten til push-in kobling eller for ekstern tilkobling?

-pg

Edit: leifer

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...