Gå til innhold

SATA disk i BIOS men ikke under instalasjon av xp

Anbefalte innlegg

heisan!

I går bygde jeg en pc. alt gikk fint til jeg skulle begynne å instalere WIN XP, jeg fikk melding om at ingen harddisk var koblet til systemet eller at disken ikke var slått på.

jeg finner disken i BIOS men ikke under instalasjon av WIN XP

det er dette Hovedkortet

Og denne Harddisken

trenger jeg en driver for at win xp skal skjønne at det er en S-ata disk?????

Alle svar mottas med TAKK!!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ASUS P4S800D er utstyrt med SiS 964-sørsiden, som søtter S-ATA "nativt". S-ATA er altså innebygget i sørsiden. Dermed skal man ikke trenge ekstra drivere ifm. installasjon av Windows på S-ATA-disker, på samme måte som vi kjenner det fra f.eks. Intel 865/875-brikkesettene.

Deluxe-utgaven av kortet har imidlertid også en ekstra SiS 180-RAID-kontroller, som vil kreve egen driver, om man ønsker å bruke denne.

Jeg har hørt om flere som har hatt samme problem ved installasjon av Windows på SATA-disker på hovedkort med SiS 964-sørsiden. Merkelig nok har alle hatt Seagate-disker. Mulig det er et sammentreff.

Kjører du med noen andre P-ATA-disker i tillegg? Evt. prøv å nappe ut disse under installasjonen. Har du evt. prøvd å oppdatere til nyeste BIOS?

Lenke til kommentar
ASUS P4S800D er utstyrt med SiS 964-sørsiden, som søtter S-ATA "nativt". S-ATA er altså innebygget i sørsiden. Dermed skal man ikke trenge ekstra drivere ifm. installasjon av Windows på S-ATA-disker, på samme måte som vi kjenner det fra f.eks. Intel 865/875-brikkesettene.

Deluxe-utgaven av kortet har imidlertid også en ekstra SiS 180-RAID-kontroller, som vil kreve egen driver, om man ønsker å bruke denne.

Jeg har hørt om flere som har hatt samme problem ved installasjon av Windows på SATA-disker på hovedkort med SiS 964-sørsiden. Merkelig nok har alle hatt Seagate-disker. Mulig det er et sammentreff.

Kjører du med noen andre P-ATA-disker i tillegg? Evt. prøv å nappe ut disse under installasjonen. Har du evt. prøvd å oppdatere til nyeste BIOS?

jeg bruker bare en S-ATA disk og ingen P-ATA disk

Lenke til kommentar

har vært inne på å oppgradere BIOS

kan noen fortelle meg hvordan jeg oppgraderer Biosen

jeg vil ta backup av den gamle biosen, hvis det skulle bli noe problem.

gjerne gi meg en link til den nyeste BIOS oppgraderingen til ASUS P4S800D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...